Bass synth VCO

ik heb ergens in een grijs verleden 3 van deze vco´s gemaakt, en die deden het allemaal prima de luxe, met totaal andere fets erin.
( ik dach de bf 245 oid)

:mega:

Ik meet deze voltages op de Square wave uitgang. Dus idd de uitgang van de blok converter. Als het goed is zit de diode (1n914 heb ik gebruikt) goed om. Ik heb deze ook al vervangen om te kijken of dat het probleem was.

Felshout, ik kan wel even proberen om die weerstand waarden te veranderen om te kijken wat er dan gebeurt. Anders kan ik misschien beter zoeken naar een alternatieve converter/geen blokgolf uitgang gebruiken. Voor bass gebruik ik waarschijnlijk toch vooral de saw outputs. Volgens mij had de moog taurus niet eens een andere soort golf.

Wat je het beste kan doen is nog een 4046 VCO bouwen. dan heb je twee de zelfde VCO's met kwaliteit en vooral ook de zelfde tracking.

Ik vind het wel interessant om een zo klein mogelijke VCO te bouwen. Ik ga het zeker ook eens proberen.

Je weet dat j.baars ze in het verleden wel werkend heeft gekregen dus misschien krijg je hem toch nog eens aan de praat.

Met BF245 van j.baars moet je even goed opletten want die heb je in drie versies a,,b,en c, en die hebben andere gelijkstroom instelling.

Ik had nog ergens op een oud effectenpedaal printplaatje een BF245A zitten. Deze werkt gek genoeg prima. De output is op de scope nog niet echt een perfecte blokgolf maar in ieder geval komt er nu geluid uit de output die even luid is als de zaagtand. Waarschijnlijk laat ik het hier bij voor nu. Morgen ga ik alle segmenten combineren in de behuizing en dan kan ik luisteren hoe het in context klinkt allemaal. Misschien volg ik je advies wel op en koop ik nog een vco4046.

Ondertussen ben ik ook van plan om toch een Midi input te maken. Als midi naar CV converter heb ik deze gevonden. Ik heb al een standalone arduino boardje in huis dus dat is een kwestie van een paar weerstanden solderen en de code er op zetten. Ik ben benieuwd hoe dat werkt!

Weer even een update:
http://imgur.com/CL3mIB2
http://imgur.com/K37ZZ3G

Het elektronische gedeelte is nu zo goed als af. De simple midi-2-CV werkt op zich aardig. Ik moest wel de legato code weg halen en wat delays er bij zetten, anders bleef hij af en toe vast zitten.

Ik ga hem eerst een tijdje gebruiken om te kijken wat ik nog toe wil voegen/aan wil passen. Wanneer ik zeker weet dat hij perfect is ga ik een graphic aanbrengen. Ik ben nu nog wel even zoet met het tunen van dit ding. Op zich werkt het eerste octaaf prima, dus met het voetpedaal is dat geen probleem. Met een midi keyboard wordt wel duidelijk dat de tracking nog flink bijgesteld moet worden. Daar ga ik morgen even wat tijd voor maken.

Tot nu toe vind ik het een hele vette synth, vooral gezien het mijn allereerste DIY synth is. Binnenkort gaat hij getest worden in band-setting.

In ieder geval enorm bedankt voor al het meedenken allemaal, zonder jullie was het allemaal een stuk moeizamer gegaan! Misschien volg ik nog het advies op om nog een 4046 te bouwen.

Back