Bass synth VCO

Ik zou vooral eerst de gelijkstroom instellingen controleren op de belangrijke punten, Kijken of een en ander er uitziet, zo als je kan verwachten. Als je dat post zal ik wel kijken of dat een beetje klopt.

Hmm okay, maar ik heb al 2 van dit soort filters gemaakt en daar is het volume van de input even luid als op de output. In mijn geval is het signaal op de output veel zachter. Vandaar dat ik op zoek ben naar waar ik het volume verlies/waar het volume weer omhoog gekrikt zou moeten worden.
Ik zocht het eerst rond r15 maar blijkbaar gaat het ergens anders fout.

Hmm, bleek een defecte CA3086. Gelukkig had ik er nog eentje over van een ander projectje en nu werkt het filter perfect. Bedankt voor het meedenken.

Dan is er nog één dingetje dat nog niet helemaal 100% werkt en dat is de 3046 VCO. Ik had hier een J201 in gebruikt terwijl ik wachtte op de bezorging van een j112. Met de J201 krijg ik wel signaal bij de saw output maar is de square wave bijna niet te horen. Ik las dat dit bij iemand anders ook zo was en dat wanneer er een J112 gebruikt zou worden dat het dan allemaal weer in orde zou zijn.

De J112's zijn nu binnen alleen geeft de VCO daarmee helemaal geen signaal meer. Ik kan er niet echt achter komen hoe dat nou zit. Ik heb er 3 geprobeerd en ze werken allemaal niet. De j201 werkt nog wel gewoon zoals eerder beschreven. Ik heb de PWM pot alle kanten op gedraaid maar er kwam geen signaal tevoorschijn. Iemand een idee?

De fet is geschakeld als een soort buffer, een één keer versterker. Voor gelijkspanning gaat dit echter niet helemaal op. Er valt altijd een bepaalde spanning over de G en S. Dit heet de Ugs

De DC uitgang spanning op de S van de fet is altijd wat lager dan op de G. Hoeveel lager hangt af van de soort jfet.
Ook per type jfet zijn is er best veel spreiding. sommige jfets laten maar een 0.5 volt vallen en andere 5V

Het antwoord op de vraag waarom je bij de J201 geen goede puls krijgt is dat de DC instelling anders is, en dat is belangrijk voor het maken van de Puls

Waarom je J112 niet werkt. Misschien is het een nepper? Ik heb een componenten testertje uit China en dat werkt heel leuk

http://www.ebay.com/itm/ESR-Meter-Transistor-Tester-Capacitor-Inductance-Resistor-NPN-PNP-Mosfet-Board-/251711046931?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a9b25c513

er is echter al en nieuwe versie uit.

Mijn ervaring met CA3086 of CA3046 is dat ze nog wel eens defect raken als de symmetrische voedings-
spanningen (+ en-) niet beiden tegelijk aanwezig zijn. Maar dat hangt natuurlijk ook van de schakeling af.

Mijn testertje in een kastje, Ik heb het display met draadjes gedaan.
jfettest.jpg

Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ik maar zo'n apparaatje ga bestellen. Maar het duurt nog wel even tot hij binnen is. Kan ik ondertussen iets doen om het probleem te fixen? Ik schat de kans dat de j112's nep zijn niet heel groot in omdat ik ze bij Newtone heb gekocht. Daar heb ik nog nooit een defect of nep onderdeeltje van ontvangen.

edit: ik las ergens dat een 2n5457 een vervanger zou kunnen zijn voor de j112. Ik had er nog een paar liggen maar die geven hetzelfde resultaat.

Reuze handig zo een metertje maar je moet maar even op ebay zoeken wat de 2015 versie heeft een groter display

Ik vermoed dat er een ontwerp foutje in de 3046 VCO zit.............

De transistor die de puls maakt heeft zijn omslag punt rond de 0V zitten, verder is het alleen maar een versterkende transistor. Maar de comparator die bepaald dat de condensator leeg is en weer geladen moet worden (steile flank omhoog)
heeft een omslag punt van een paar volt.

Je zou eens kunnen proberen om de 1k weerstand die van de ca3046 pen 7 en 10 naar 0V gaat , niet aan de 0 maar aan de negatieve voeding te hangen. Dat is voor mijn gevoel een stuk logischer.

nou, doe dat maar niet, dan komt de negatieve spanning op de 3046 onder de substraat spanning ( pin 13 en 14 van de 3046)
daar kannie slecht tegen.

en volgens mij klopt het schema helemaal, en je zou er in principe ongeveer iedere Nfet er moeten kunnen zetten.

:mega:

J. Baars, misschien heb je gelijk, fijn dat je mee denkt. Heb jij dit werkend?

Pen 13 hangt ook aan de - ,dus substraat spanning is geen probleem pen 7 en 10 worden via de basis pen 9 rond de nul gehouden.

Een andere oplossing is met een C de uitgang te ontkoppelen en daar de puls trap aan hangen

Ik heb nog wat gezocht en het schakelingetje rond de transistors met pen 6 en 9, zit ook in de efm wildcat dus dat zou moete werken. De opbouw van de schakeling is niet helemaal volgens de regels, maar als het werkt dan werkt het. Echter de zaagtand wordt nooit nul volt of negatief.

Over de schakeling die de puls maakt heb ik meer bedenkingen die is gemaakt om rond de 0V te schakelen. (emitter hangt aan ca -0,6V) en dat kan je wel een beetje naar boven trekken, maar niet genoeg.

Ik zou als volgt te werk gaan. Haal de weerstand van 4k7 tussen de source van de fet en basis van de 2n3904 (npn) uit de schakeling.

De oscillator zou nu een zaagtand moeten geven (ik verwacht tussen de +0,5V en de +3V). zo niet dan is of je fet niet goed aangesloten of stuk of niet bruikbaar (of evt een ander defect). Probeer een andere fet. Heb je een zaagtand dan is het goed.

Je kunt nu (= als de weerstand er uit is) het puls circuit controleren door de trimmer rond de middelste positie iets te draaien. Stel het trimmerje af op de omslag punt. De uitgang moet dan verspringen. van ca 0 naar ca 5V of omgekeerd.

Als dit beide werkt, vervang dan de 4k7 weerstand die er uit is door een 4k7 weerstand en in serie een condensator van 4u7
(best een hoge waarde, maar je maakt een bass synth dus je wil lage noten).

Als het nu allemaal werkt kun je het trimmertje nog wat bij draaien voor een perfecte blok of juist een puls.

Let wel, ik wil je wel helpen maar het is jouw ding.

Als alternatief kun je ook het volgende proberen: Maak de twee 4k7 weerstand 47k en de PW-trimmer 5k stel de trimmer in op -1,8V,

OT, maar goeie tip van die transistor tester, zelf heb ik de Atlas DCA-55, een oudere versie dus jammer genoeg zonder leakage van germanium torren.
Die Atlas DCA-75 (DCA pro) lijkt me ook wel erg tof, meteen een curve tracer.

Enorm bedankt voor het meedenken felshout! Ik heb de 4k7 er uit gehaald en krijg nog steeds alleen maar met de j201 een zaagtand. Ik heb 2n5457, 2n3819 en natuurlijk de j112's geprobeerd maar geen van allen gaf resultaat. Bij de j201 meet ik op de 2n3906
E:12v
B:12v
C:2,6v (zelfde als de G van de fet)
Bij de j112 meet ik op de E en B hetzelfde maar op de C staat dan -0,8v. Bij andere FETs meet ik daar tussen de 7 en 10v.
Dus bij 2,6v op de collector van de 2n3906 werkt het wel maar niet bij andere voltages.

als je all een zaagtand hebt, dan werkt het vco gedeelte toch?
dan hoef je alleen de schakeling rond de 2n3904 te bekijken.

en dat kan beter qua ontwerp.
ik zou daarvoor een opamp nemen.

:koffie:

Hmm okay, het is meer dat ik las dat iemand hetzelfde probleem had als ik. En toen die persoon een j112 gebruikte in plaats van een j201 had hij een prima blokgolf. Ik hoopte hetzelfde te kunnen bereiken.

je moet gewoon even de amplitude van de zaagtand meten, die moet wel groot genoeg zijn om de blokgof converter aan te sturen.
en als de zaag te klein is, dan moet je het omslagpunt van de schmitt trigger varanderen.

Op de virtual scope zie ik dat de amplitude ongeveer 2v is.

Wanneer ik dit test:
"Je kunt nu (= als de weerstand er uit is) het puls circuit controleren door de trimmer rond de middelste positie iets te draaien. Stel het trimmerje af op de omslag punt. De uitgang moet dan verspringen. van ca 0 naar ca 5V of omgekeerd."
meet ik 3,9v en 2,2v op de blokgolf uitgang.

tsja, wat ik al zei, de blokconverter verdient qua ontwerp geen schoonheids prijs.
waat meet je precies?
aan de uitgang van de blok converter?
en zit de diode op de emitter goed om?

Je citeert mij , dus,
Het werkt niet zo als ik verwacht. je gemeten waardes kunnen best goed zijn.
Het zou best kunnen dat het een compromis is in het ontwerp. De Emitter weerstand van de 2n3904 is rijkelijk groot. Ik zou hier eerder iets van 3k3 of kleiner verwachten maar het kan dat dit nodig is om de puls er toch uit te krijgen.

Een ander valkuil in dit ontwerp is de fet buffer. De fet kan namelijk wel de spanning naar boven trekken en goed bufferen.
maar naar beneden moet de 47K weerstand het doen en die is veel groter dan de weerstanden er om heen. Ik zou hier 4k7 verwachten.

Back