Bass synth VCO

Ik zat te denken aan een ADSR voor de VCA en een AR voor het filter. Aangezien het pedaal vooral met de voeten bespeeld gaat worden vind ik het wel fijn als er het 1 en ander in te stellen is qua envelope. Een lange release tijd zou bijvoorbeeld goed van pas komen lijkt me.

Ondertussen ben ik de onderdelen voor de behuizing aan het verzamelen. Aluminium en hout voor een klassieke look. De meeste onderdelen zullen komende week binnen komen dus ik ga deze week de printplaatjes etsen. Ondertussen voeg ik hier en daar nog een functie toe en hou ik ook nog wat ruimte over voor toekomstige toevoegingen. Zo ziet het er nu in ieder geval uit.

De 1v/oct CV is al aangesloten op het bas-klavier en dat werkt perfect. Misschien dat ik er later nog een midi controller in maak met een arduino oid, ik heb nog wat atmega chips over. Er zijn precies 13 digitale inputs, en het bas klavier heeft 13 pedalen dus dat zou perfect uit komen.

Hah, je hebt helemaal gelijk. Om de 1 of andere reden typ ik automatisch synch. Ik kwam er ook net achter dat 1m logaritmische schuifpotmeters lastig te krijgen zijn. Waarschijnlijk ga ik dan maar gewoon voor normale knoppen. Misschien dat ik nog een andere indeling maak. In ieder geval is de front zoals hij nu is meer voor een overzicht van alle functies die er op komen.

Bedankt voor de tip! Ik vind het altijd lastig om dat soort pots te gebruiken omdat je dan een extra printplaat moet maken om ze op te monteren. Die printplaat moet je dan ook weer bevestigen aan het paneel. Dus ik kies dan gewoon voor 16mm pots denk ik. Er is op zich meer dan genoeg ruimte dus dat komt wel goed.

Snap ik, had er in het begin ook wat moeite mee.
Gebruik ze nu toch vaak in (euro)rack modules de PCB met thru panel pots zet ik dan vast met PCB mount pots die met een hex nut aan het panel worden gezet en de minijack bussen.

Omdat een foto zo veel meer zegt:
image.jpg

Ah dat ziet er zeer gaaf uit! Wie weet ga ik dat in de toekomst ook gebruiken.

Vanmiddag ben ik bezig geweest om alle PCB's (behalve een VCO die ik bij Thonk heb besteld) te maken. Dat was wel even wat werk, vooral het boren van alle gaatjes is even monnikenwerk.

Hier een albumpje van het proces: http://imgur.com/a/OAexW

Kan ik me voorstellen PWM, maar het is op zich niet heel moeilijk. Als je even snel een printplaat moet hebben kan het heel goed uit komen.

Ondertussen heb ik alle PCB's bevolkt. Ik mis nog een paar kleine onderdeeltjes voor de ADSR en VCA maar voor de rest kan ik alles gaan testen.

De 4046 VCO werkte meteen, helaas heb ik geen scope en moest ik een virtual-scope gebruiken om het te kalibreren. Dat werkt op zich best aardig maar volgens mij is het niet heel erg accuraat. In ieder geval klinkt het al gaaf, mijn eerste synth maakt geluid!

De 3046 VCO geeft me echter nog niks, geen geluid, niet eens een brom. Een paar voltages vind ik er een beetje vreemd uit zien maar ik weet niet zeker of ik die daar moet verwachten. Met name op pin 1, 2 en 3 van de IC en de voltages rondom de 3906.

Bij de 3086 meet ik:
1: 0,03 - 0,68 (afhankelijk van de FREQ pot)
2: -0,37 - 0,14
3: -0,68
4: 0
5: 0
6: 2,8
7: 2,08
8: 2,15
9: 0,67
10: 2,08
11: 11,9
12: 0
13: -0,9
14: -0,86

3906
C: -0,67
B: 11,9
E: 11,9

J112 (kan zijn dat pinout andersom is maar heb beiden getest)
D: 11,9
G: 3,8
S: -0,76

3904
C: 5,9
B: 6,47
E: 5,8

Alle suggesties zijn welkom!

VCO 3046

Als ik het goed begrijp staat je zaagtand in zijn laagste waarde. Nu zou de 2n3906 in geleiding moeten komen. maar dit gebeurd niet.

Misschien trekt de PW instelling de comparator uit zijn verband.
Ik zou beginnen met PW trimmer op 2.5V te zetten. zo niet probeer 0V
anders kun je proberen de weerstand van 4K7 tussen de fet S en de B van de 2n3904 er uit te halen en kijken of hij zo werkt

Bedankt voor het meedenken felshout. Ik heb beide tips geprobeerd maar het gaaf nog geen resultaat. Ook zonder 2n3906 in de socket meet ik op de base 11,9 volt (hetzelfde als op de emitter. Ik heb het gevoel dat dit niet klopt maar ik weet het niet zeker eigenlijk. Zou daar de fout kunnen zitten? Misschien rondom pin 6-11 van de IC?

Ik nog wel iets raars, op de Gate van de fet staat 3,8V en op C van de 3906 staat -0.67V en de 3906 transistor is niet in geleiding dus daar kan geen stroom lopen. Die spanning zouden ongeveer gelijk moeten zijn

Je weet dat de 3906 en 3904 een gespiegelde pinout hebben t.o.v. een BV BC557, BC547?

Sorry, ik zie nu dat ik die verkeerd genoteerd heb. Ik haal de pinouts van FETs altijd door elkaar. De S en G zijn omgedraaid. Er staat dus -0,76 op de gate en -0,67 op de collector van de 3906 dus dat kan wel kloppen.

Ik weet inderdaad dat de pinouts gespiegeld zijn. Ik heb echter alle mogelijke combinaties al geprobeerd (en in de pcb layout van de 3046 staan ze al in de juiste oriëntatie aangegeven)

Hmm, ik raakte tijdens het verwisselen van een transistor per ongeluk pin 6/7/8/9 aan op de IC, en toen kwam er opeens een toon uit de VCO, de toonhoogte hiervan is te regelen mer de FREQ pot. Ben benieuwd wat hier achter zit haha.

edit:
Ah hij doet het nu, ik heb de 3086 vervangen met een andere en nu krijg ik een saw wave, hoera!

Laatst gewijzigd:
Vandaag even langs een openbare werkplaats geweest om wat aluminium te kanten. http://imgur.com/3DCcdwQ Ik weet eigenlijk nog niet zeker hoe ik het beste een print aan kan brengen. Wanneer ik effectenpedalen bouw gebruik ik waterslide decals maar dat is een stuk lastiger op zo'n grote schaal als dit.
Ik zit er over te denken om eerst alle secties te verven in hun eigen kleur. Daar spuit ik dan een laag zwarte verf overheen. Dan ga ik naar een lasercutter (bij een FABlab) en snij ik die zwarte laag weer weg. Dit heb ik al eens toegepast bij effectenpedalen en op zich werkt het best goed. Hier is een voorbeeld: http://imgur.com/NuPMlwN

Zijn er nog andere suggesties?

Ondertussen werken alle losse modules behalve de VCF. Hier verlies ik na C3 al 90% van mijn volume. Ik ben alles zorgvuldig nagelopen maar kan er niet achter komen wat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb de 220uf al vervangen maar dat heeft geen verschil gemaakt. Heeft iemand enig idee waar ik het beste zou kunnen zoeken naar de oorzaak?

dat klopt hoor, dat je na c3 al het volume kwijt bent. ( 20 x zo zacht ongeveer)
dit komt door de spanningsdeler r6 r15

misschien is het handiger om jezelf eerst wat te verdiepen in de basis van de electronica.

:peukie:

Hah dat zou inderdaad helpen en dat is zeker ook nog de bedoeling. Ik weet nu ook al een stuk meer dan 2 weken terug en als ik dit gefixed heb waarschijnlijk nog meer. Als het de bedoeling is dat het signaal zo zacht wordt daar, dan verwacht ik dat na de 470r (r15) er wel een luider signaal is maar daar is het nóg zachter. In ieder geval krijg ik nergens het volume meer terug.

Back