Vraag over alle verschillende varianten van Novation Nova (Ultra/Mini/Super)

Syntagma

Hold On
Ik heb een Novation KS-rack en ben me gaan interesseren in de andere synths van Novation. Nu kom ik er niet helemaal uit, aangezien er nogal veel varianten zijn met 'nova' :)

Als ik het goed heb, heb je dus:

Nova (1/2)
Mininova
Ultranova
Supernova (1/2)

Op dit moment kun je nieuw alleen de Mini en de Ultra kopen; die zijn dus het 'modernst'. De Mini gebruikt de engine van de Ultra, en de Ultra is weer gebaseerd op de Super 2. Kun je dan zeggen dat de Mini ook de engine van de Super 2 gebruikt? En als ik het goed heb, kun je presets uitwisselen tussen de Mini en de Ultra. Maar je hebt dus ook nog de Nova. Deze is gebaseerd op de Supernova en schijnt presets van de Supernova te kunnen lezen. Maar hoe zit het met andere compatibiliteit qua patches? Kun je bijvoorbeeld ook patches van de Supernova (2) laden in de Mininova? Ik weet dat Novation zelf (omgezette) soundpacks aanbiedt, maar ik bedoel echt de patches zelf uitwisselen tussen de verschillende varianten. Ik weet dus dat de Mini en de Ultra dezelfde engine hebben, maar geldt dat ook voor de Nova of is die weer ouder en 'minder'? Ik denk er over om 1 van deze synths aan te schaffen, en vind hierbij o.a. belangrijk dat er een software editor voor is (bijv. bij de Mini en Ultra is dit het geval) zodat de synth gebruikt kan worden als plugin in mijn DAW, en dat de synth zoveel mogelijk patches van andere varianten kan inlezen. Ik werk namelijk graag met presets als uitgangspunt, dus hoe meer er beschikbaar zijn, hoe beter :)

Kortom: welke Novation-kenner kan uitleggen wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen alle varianten en welke patches onderling uitwisselbaar zijn (en welke niet), etc.?
Oja, de Nova heeft een software-update gekregen met o.a. een nieuwe waveform (double saw). Zit deze ook op de andere varianten?

Op site van Novation kun je een presetspack van Novation 1 en 2 downloaden voor je Mini- en Ultranova

Dat wist ik dus al ;-)

De Ultra heeft als voordeel dat ie een audio-engine heeft (dus alles kan via USB) en de Mini niet (dus audio-output gebruiken), maar dat vind ik niet superbelangrijk. Voor de oudere Nova zijn zo te zien minder sounds te vinden en die heeft ook niet zo'n mooie software-editor, dus ik denk dat het de Mini wordt.

Back