Beste Crappy speakers als referentie?

Afroham

Stamgast
Beste leden, voor velen is het wel bekend dat afmixen op verschillende monitoren een must is voor een goede mix, Bij Delic (opgezwolle) heb ik geleerd dat vooral goedkope desktop speakers een must zijn, hij doet bijna al zijn mix werk op, zorgvuldig uitgezochte, crappy dekstop speakers. Wat ik hem vergeten ben om te vragen: Hoe kies je nou zorgvuldig een stel crap speakers. Waar moet je op letten? Heeft iemand hier een stel crappy speakers waar hij intens blij mee is? Let me know!!

- Afroham

Volgensmij heb ik dit in het verkeerde sub forum geplaatst. Ik denk dat hij in monitoring en versterking hoort. Excuses.

- Afroham

kijk gewoon bij de kringloop voor een setje, staat meestal genoeg.

Ik heb daar nEar04's voor....
Mix af op Dynaudio BM15A's.
En in de woonkamer staat een setje Kef's.
Nu nog een extra setje KRK VXT8's en dan ben ik geheel voorzien.

ik gebruik nooit een andere referentie speaker dan mijn main monitoring. maar als t daarop perfect klopt, klopt t overal, dus dan heb je dat ook niet nodig

Smaken verschillen denk ik.. Bij mij klinken de ns10m best oké. En perfect stereo beeld . Goeie isolatie en goeie afluisteren zorgen dat er een dikken deken van je sound wordt gehaald als je de juiste eq toepassing gebruikt. Daar zit de meeste winst kwaliteit wolligheid.

Wat ook helpt is bv bij verschillende mensen in de auto luisteren naar je tracks. Geeft een goeie indicatie.

Zoveel mogelijk veschillende plekken luisteren, en ook : mono afluisteren, als het mono goed klinkt ben je al een eind op weg.

Het gaat niet zozeer om crappy speakers naast jouw (full range) monitoring te hebben, maar 'range limited' speakers.
Deze HOEVEN niet crappy te zijn.
Het doel is om, door het beperkte frequentiebereik, gedwongen te worden te luisteren naar (focussen op) een bepaald frequentiegebied. Ook op amper hoorbare volume luisteren, zal uitlichten of er elementen te luid/zacht in de mix zitten.
Maar dan moet je wel weten hoe goede (referentie) muziek hoort te klinken op die verschillende speakersystemen/volumes.

Welke strategie, speaker of speakercombinatie geschikt is, is voor iedereen verschillend, wat ook blijkt uit de posts van de andere forumleden.

NS10's hier als referentie, met goede versterker (yamaha) erbij. Vind ze prima om mee te werken. Crappy sound valt ook wel mee. Gewoon geen laag. Daarmee kan ik ook in de nachtelijke uurtjes op redelijk volume doorgaan, zonder lowend dreun zal er weinig overlast bij de buren zijn. Referentiespeakers zijn idd erg prettig. Had hiervoor een goedkoop Logitech setje als referentie erbij. Kijk gewoon op marktplaats, voor 4 tientjes heb je al wat. Dat was al best lekker om erbij te hebben. NS bevalt me wel veel beter dan die logitechs. Je zit vrij snel goed met volumes bij t mixen. Geen eindeloos heen en weer luisteren en twijfelen. Het is wat Jompo zegt.

Ik gebruik een logitech z50. Mono speakertje was iets van 15 euro, werkt prima!
Vind hem vooral fijn voor dingen te tunen met elkaar, en het harmonisch spul van de bass te regelen.
Poor mans auratone haha

multimediaspeakerz50galler3.jpg

Het gaat niet zozeer om crappy speakers naast jouw (full range) monitoring te hebben, maar 'range limited' speakers.
Deze HOEVEN niet crappy te zijn.
Het doel is om, door het beperkte frequentiebereik, gedwongen te worden te luisteren naar (focussen op) een bepaald frequentiegebied. Ook op amper hoorbare volume luisteren, zal uitlichten of er elementen te luid/zacht in de mix zitten.
Maar dan moet je wel weten hoe goede (referentie) muziek hoort te klinken op die verschillende speakersystemen/volumes.

Welke strategie, speaker of speakercombinatie geschikt is, is voor iedereen verschillend, wat ook blijkt uit de posts van de andere forumleden.

Dankjewek Jompo voor dit zeer nuttige antwoord :)

Zelf luister ik ook weleens af op de speaker van een smartphone, omdat dit tegenwoordig veel gedaan wordt...
En daar schrik je soms van! :-)

Back