Dankjewek Jompo voor dit zeer nuttige antwoord![]()
You're welcome

Hier enkele afluistersystemen die ik gebruik en de reden waarom (hoeft niet voor iedereen te werken of nodig te zijn):
- MB Quart hoofdtelefoon: hierin hoor ik meteen waar het primaire gebied ligt om een instrument effectief zijn eigen ruimte te geven in de mix. Eenmaal ik dit gevonden heb, hoor ik het ook heel duidelijk op de Genelecs en kan ik dan op de laatste verder gaan met finetunen en de secundaire verfraaiingsfrequenties te vinden. Maar als ik eerst op de Genelecs begin, zit ik er meestal naast, omdat ik blijkbaar verleid word om meteen met die secundaire "embellishment frequencies" te gaan zitten frutselen.
- Een goedkope, 30 jaar oude walkman earphones, waarop ik meteen kan horen wanneer mijn mix teveel mid- en high frequencies bevat; het gaat blikkerig klinken.
- Twee ipad replacement speakers gemonteerd op een plankje om te monitoren of er genoeg high frequency in de mix zit; hierop moet het sprankelend/sizzling klinken. De muziek moet ook hierop, al hoor je geen bas(gitaar), nog lekker swingen; als je de bas eruit haalt, hoor je dat de muziek niet meer lekker gaat klinken/lopen, terwijl je niet echt hoort of de bas erin zit of niet.
- Een stel computerspeakertjes met zo'n vreselijke "incredible suround", echt bagger geluid, maar uiterst effectief om fase gerelateerde problemen te vinden. Stereo reverbs, delays en andere stereo effecten kunnen door verschil in L-R delays een wijd stereobeeld geven. Maar als de delays niet goed kloppen, gaan op deze cheapo dingen die effecten een eigen leven leiden en komt het effect los van het droge signaal, bepaalde klanken springen helemaal uit de mix, die uit elkaar dreigt te vallen....terwijl alles op de andere speakersystemen gewoon goed en lekker wijd klinkt.
Na tweaken op die "incredible suround" dingetjes en het geheel daarop in het gareel te krijgen, blijkt dat alles daarna op de andere speakers nog steeds breed klinkt, maar nòg beter dan voorheen, terwijl het eerder al prima leek te klinken.
Dit allemaal natuurlijk naast de Genelecs, zelfgemaakte auratone klonen en wat andere klein spul, maar die bovenstaande hebben een zeer specifiek gebruik/doel.
Dit is, binnen het kader van dit topic, een greepje uit de dingen in mijn werkwijze die ik gedurende mijn 30 jaar mixen heb gevonden en voor mij blijken te werken.
Zoals gezegd, is dit voor iedereen verschillend; ik heb een oom als collega engineer die prima mixen kan maken op alleen headphones. Ik krijg dat echt niet voor elkaar, maar dat maakt niet uit zolang ik met mijn eigen werkwijze ook goed klinkende producties aflever.
Het lijkt mij interessant om te lezen welke afluister strategie andere forumleden volgen en waarom.