Computer Audio PC bouwen / ALC1150 Chip

edirol_pcr800

Ingeburgerd
Hallo,

Graag zou ik van jullie willen weten wat jullie wensen zouden zijn bij een nieuwe PC op audio gebied. Ik wil er eentje bouwen en dit heb ik gevonden:

EMI shielded Realtek ALC1150 audio chip op het moederbord. Geïsoleerd audio deel op het moederbord. Gouden i/o outputs. dedicated USB/DAC output (?).

Die ALC1150 Chipset (of/en codec??). Die heeft een enkele vreemde specificatie. Hij heeft nl. "content protection". Volgens Wikipedia is dit een soort beveiliging tegen kopiëren. Het zou ook kunnen betekenen dat je eigen data (b.v. muziek) beschermd wordt tegen lekken via het internet. Wat zal dit zijn? Uiteraard wil je niet dat je synth geluid of een audio opname van je synth als abusievelijk als illegaal wordt aangemerkt en niet kan worden weergegeven. Het zou niet de eerste keer zijn dat consumentenorganisaties melding maken van een kopie bescerming die volstrekt legale CDtjes belemmerd af te spelen.

Ik ben benieuwd of jullie weten wat die content protection is en of jullie nog meer mooie hardware kennen. (Uiteraard alleen pc hardware, de audio interface laat ik even buitenbeschouwing).

ps. Die ALC1150 chip in combinatie met een ook op het moederbord gemonteerde opamp uit een HiFi versterker schijnt HiFi kwaliteit geluid te geven voor een koptelefoon tot 600 Ohm.

ik zou me eens verdiepen in audio interfaces die hier op gericht zijn in plaats van je blind staren op een simpel onboard geluidskaartje dat prima is voor gamen en ander gebruik. die specs klinken natuurlijk leuk voor de leek maar daar schiet je echt niets mee op.

Er zijn zat leuke externe kaarten te krijgen tussen de 100 en 200 euro en met een beetje geluk haal je meteen een midi in en out in huis.
als je daadwerkelijk een PC voor audio bouwt laat je die onboard geluidskaarten natuurlijk links liggen. neemt niet weg dat je je er even mee kunt redden bij gebrek aan beter.

succes

Die chip is (zo te lezen) ronduit prima. Waarschijnlijk is het ontwerp van het moederbord, de plek van die chip erop, de route van de analoge audio-signalen over het moederbord en de eventuele nabijheid van andere componenten een belangrijkere factor dan die chip zef. Als dat allemaal goed in elkaar zit kun je hier waarschijnlijk net zo goed geluid uit krijgen als uit een willekeurige "dure" "externe" oplossing. Maar voor hetzelfde geldt is het ronduit kut; dat valt moeilijk op afstand te beoordelen.

Maak je over "content protection" geen zorgen. Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat je "beveiligde" DVD's of BlueRay discs ofzo erover kunt afspelen. Verder zou je er geen last van moeten hebben.

Die heeft een enkele vreemde specificatie. Hij heeft nl. "content protection". Volgens Wikipedia is dit een soort beveiliging tegen kopiëren. Het zou ook kunnen betekenen dat je eigen data (b.v. muziek) beschermd wordt tegen lekken via het internet.

Als dit zou werken op de manier waarop je beschrijft zou er geen enkel album meer te downloaden zijn, dus nee :)

Uiteraard wil je niet dat je synth geluid of een audio opname van je synth als abusievelijk als illegaal wordt aangemerkt en niet kan worden weergegeven.
Het zal eerder een signaal geven aan een ander apparaat dat de nu volgende stroom audio niet opgenomen mag worden als 'ie op je PC af wordt gespeeld.

Wat is je budget? Ga in godesnaam geen onboard zooi gebruiken voor productie.

Waarom wil jij (TS) een audio interface buiten beschouwing laten?

Waarom wil jij (TS) een audio interface buiten beschouwing laten?

Ik begin met de PC. Daarna verdiep ik me pas in de interface. Dat deel van de kennis heb ik al en ik heb al besloten wat ik wil kopen.

Die ALC1150 chip is geheel gescheiden van de rest van het moederboard en dus EMI shielded (electromagnetische straling afgeschermd).

CONTENT PROTECTION....
Over die "content protection" heb ik toch een zeer interessant (en verontrustend) linkje gevonden. Moet even zoeken en dan post ik hem:

Hmm ik zou toch eerder een pc bouwen om de interface heen i.p.v. andersom

TS, je moet je niet zo vast bijten in dat content protection, volgens mij begrijp je namelijk niet helemaal wat dat precies in houdt.

Blu-ray equipment is required to implement the High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) system to encrypt the data sent by players to rendering devices through physical connections. This is aimed at preventing the copying of copyrighted content as it travels across cables. Through a protocol flag in the media stream called the Image Constraint Token (ICT), a Blu-ray Disc can enforce its reproduction in a lower resolution whenever a full HDCP-compliant link is not used. In order to ease the transition to high definition formats, the adoption of this protection method was postponed until 2011

houdt dus puur in dat deze chip blurays en dergelijke lossless kan afspelen. het is dus een positief iets en niet iets negatiefs. maar ook iets totaal irrelevants voor muziek productie.

En die EMI shielding lijkt me eerder marketing geneuzel. het blijft gewoon een goedkope DAC op een mobo, en zal niet te vergelijken zijn met goede DAC's zoals bijv de ESS32 die in high end interfaces wordt gebruikt.

Ik zou idd geen euro meer betalen voor een onboard audio chip, kan je best een goedkoper moederboard nemen en een externe audio interface, dat is veel makkelijker, goedkoper en beter te shielden. Heeft vaak ook betere converters (afhankelijk van wat je ervoor betaald) en makkelijker uit te breiden of up te graden... Vrees toch dat het vooral marketingtaal is hoor...

En welk(e) aspect(en) van die PC is/zijn variabel, afhankelijk van de audio interface?

Firewire 400 vs Firewire 800 vs USB1 vs USB2 vs USB3 vs Thunderbolt 1 vs Thunderbolt 2 vs USBC (of hoe noemt die nieuwe nu alweer)...

Veel plugins op CPU of niet of dedicated DSP's? Mixdown in de doos of op de audio interface?

Sizen van CPU, memory, I/O,(snelle, kleine SSD of large capacity HDD)?

Veel hangt af van het verwachte gebruik en budget...

Bij Apple en Medion heb je natuurlijk niet zoveel keus :D

Firewire 400 vs Firewire 800 vs USB1 vs USB2 vs USB3 vs Thunderbolt 1 vs Thunderbolt 2 vs USBC (of hoe noemt die nieuwe nu alweer)...
Je kan er altijd achteraf een PCI-e kaartje bijsteken. ;)

Veel plugins op CPU of niet of dedicated DSP's? Mixdown in de doos of op de audio interface?
Ik heb hardware-synths, maar dat wil niet zeggen dat ik een tragere CPU wil. Neem nu Kaivo bvb., die vind je niet in een DSP-kaart of hardware synth vorm, maar je hebt er toch wel een stevige CPU voor nodig.

Sizen van CPU, memory, I/O,(snelle, kleine SSD of large capacity HDD)?
Wat heeft dat met de keuze van audio interface te maken?

Je kan er altijd achteraf een PCI-e kaartje bijsteken. ;)
Niet als je een bvb een laptop of een ITX moederbordje gekozen hebt... Dus toch rekening houden hiermee bij het samenstellen van je computer...

Ik heb hardware-synths, maar dat wil niet zeggen dat ik een tragere CPU wil. Neem nu Kaivo bvb., die vind je niet in een DSP-kaart of hardware synth vorm, maar je hebt er toch wel een stevige CPU voor nodig.
Daarom moeten we idd weten wat hij ermee van plan is en wat zijn budget is. Het heeft geen zin om een dikke i7-core te kopen die vervolgens op 5% CPU draait... Dan kan je dat geld best voor iets anders gebruiken... Tenzij budget geen issue is, dan zou ik idd ook zeggen: koop de dikste CPU die je kan vinden...

Wat heeft dat met de keuze van audio interface te maken?
Ik vermoed dat een stereo-signaaltje tegen 16bits/44kHz toch net iets andere bandwidth nodig heeft dan bvb een 48 track sessie tegen 24bits/96kHz... Maar wat weet ik veel... Ik laat het wel over aan de constructieve feedback van deze azijnpissende betweter :D

CONTENT PROTECTION....
Over die "content protection" heb ik toch een zeer interessant (en verontrustend) linkje gevonden. Moet even zoeken en dan post ik hem:

Het was even zoeken, maar ik heb het weer gevonden. Hier is "ie':
http://www.tomshardware.co.uk/forum/36434-28-audigy-content-protection-hardware

Volgens mij ziet het er toch uit als een copie beveiliging waar je nog wel eens mee voor vervelende verassingen kunt komen te staan. Beter geen beveiliging in je nieuwe pc zou ik zeggen, dan speelt hj zeker alles af. Laat ze die schijven zelf maar beveiligen.

Het was even zoeken, maar ik heb het weer gevonden. Hier is "ie':
http://www.tomshardware.co.uk/forum/36434-28-audigy-content-protection-hardware

Volgens mij ziet het er toch uit als een copie beveiliging waar je nog wel eens mee voor vervelende verassingen kunt komen te staan. Beter geen beveiliging in je nieuwe pc zou ik zeggen, dan speelt hj zeker alles af. Laat ze die schijven zelf maar beveiligen.
Ik zie maar weinig praktische informatie op die link... die over de Creative Audigy gaat, niet over deze Realtek chip.
En dan nog, gewoon een andere audio interface gebruiken -> "probleem" opgelost!

Oeps.. het meest interessante artikel zit achter deze door-link die in het linkje staat dat ik postte.
http://www.toad.com/gnu/whatswrong.html

De eerste link gaat over een externe audio kaart waarin dezelfde "content protection" is ingebakken. Grote kans dat in deze externe kaart dezelfde 1150 chip is gesoldeerd als die nu op het moederbord zit. Anders is deze gelijkwaardige kwaliteit. Deze "content protection" is sinds 2001 al ingebakken in audio chips, maar niemand merkt (nog) iets. Mogelijk dat deze via een update ineens gestart kan worden. Dan krijg je mogelijk weer dezelfde toestanden als met die copiebeveiligingen zo rond 2005 waarbij alleen de echte koper zijn CD-tje niet kon afspelen of allerlei toeren moest uithalen.

[quote T-CM11]En dan nog, gewoon een andere audio interface gebruiken -> "probleem" opgelost![/quote T-CM11]
Dat waag ik te betwijfelen, lees hier een stukje uit bovenstaand linkje:
Sony portable mini-disc recorders only come with digital input jacks, never digital outputs. Sound checks in -- but only checks out in low-quality analog formats.

@TC je krijgt dan dus al een low quality input in je interface. Expres maken ze geen goede digitale outputs meer als dat verhaal klopt.

Laatst gewijzigd:
ps. Veel gebruikersreviews van nieuwe moederborden maken melding van een sterke verbetering in de audio. Die borden hebben deze ALC1150 chip, met de content protection als extra kadeautje dus... Dat externe DAC's beter zijn zal kloppen. Maar er is al een moederbord (G1.Sniper serie van Gigabyte) waarin je een willekeurige opamp uit een high-end versterker kan monteren. Deze is dus verwisselbaar.

Back