Computer Audio PC bouwen / ALC1150 Chip

[quote T-CM11]En dan nog, gewoon een andere audio interface gebruiken -> "probleem" opgelost![/quote T-CM11]
Dat waag ik te betwijfelen, lees hier een stukje uit bovenstaand linkje:
Sony portable mini-disc recorders only come with digital input jacks, never digital outputs. Sound checks in -- but only checks out in low-quality analog formats.

@TC je krijgt dan dus al een low quality input in je interface. Expres maken ze geen goede digitale outputs meer als dat verhaal klopt.
Uiteraard gebruik je dan ook de digitale inputs en/of outputs van die niet-Realtek audio interface he. ;)

Oeps.. het meest interessante artikel zit achter deze door-link die in het linkje staat dat ik postte.
http://www.toad.com/gnu/whatswrong.html

De eerste link gaat over een externe audio kaart waarin dezelfde "content protection" is ingebakken. Grote kans dat in deze externe kaart dezelfde 1150 chip is gesoldeerd als die nu op het moederbord zit. Anders is deze gelijkwaardige kwaliteit. Deze "content protection" is sinds 2001 al ingebakken in audio chips, maar niemand merkt (nog) iets. Mogelijk dat deze via een update ineens gestart kan worden. Dan krijg je mogelijk weer dezelfde toestanden als met die copiebeveiligingen zo rond 2005 waarbij alleen de echte koper zijn CD-tje niet kon afspelen of allerlei toeren moest uithalen.

[quote T-CM11]En dan nog, gewoon een andere audio interface gebruiken -> "probleem" opgelost![/quote T-CM11]
Dat waag ik te betwijfelen, lees hier een stukje uit bovenstaand linkje:
Sony portable mini-disc recorders only come with digital input jacks, never digital outputs. Sound checks in -- but only checks out in low-quality analog formats.

@TC je krijgt dan dus al een low quality input in je interface. Expres maken ze geen goede digitale outputs meer als dat verhaal klopt.
Ik lees nog steeds niet hoe de CP op die AL-chip werkt. Maar het is wel zeker dat die werkt in combinatie met een softwarematig DRM-systeem. Die audio chip kan namelijk niet zien of een DRM-vrije MP3/WAV/Whatever rechtmatig is aangekocht/aangemaakt of niet.

Kan aan mij liggen maar ik heb in deze hele thread nog niet één keer het woord 'latency' opgemerkt.

Uiteraard gebruik je dan ook de digitale inputs en/of outputs van die niet-Realtek audio interface he. ;)

Dat begrijp ik niet. Zal wel aan mij liggen :mega:. Stel je wil audio luisteren. Ik laat het synth/ microfoon/ elec gitaar/ recording/ mastering gedeelte even buiten beschouwing. Daarvoor wil ik natuurlijk een nieuwe audio interface aanschaffen. Gewoon muziek luisteren via de PC dus. dan moet ik toch de RCA output van de pc verbinden met de externe DAC, de DAC output is de input op de interface en die interface output gaat naar monitors of een versterker. Klopt toch?

Nu is het probleem meteen dat dan die analoge output v/d PC dus expres low-quality is gemaakt. Als ik het artikel goed begrijp wordt iedere analoge output low quality gemaakt als er geen herkenning is van het muziekstuk als een legaal muziekstuk.

Dit zegt een PC fabrikant over content protection:
This is an invention from Intel to prevent illegal copying of digital audio and video. There is some info on Wikipedia, but it is not really clear how it exactly
works: http://en.wikipedia.org/wiki/High-bandwidth_Digital_Content_Protection

Vreemd om dan met content protecton te adverteren als extraatje (??)

Dat begrijp ik niet. Zal wel aan mij liggen :mega:. Stel je wil audio luisteren. Ik laat het synth/ microfoon/ elec gitaar/ recording/ mastering gedeelte even buiten beschouwing. Daarvoor wil ik natuurlijk een nieuwe audio interface aanschaffen. Gewoon muziek luisteren via de PC dus. dan moet ik toch de RCA output van de pc verbinden met de externe DAC, de DAC output is de input op de interface en die interface output gaat naar monitors of een versterker. Klopt toch?
Het ligt aan jou. ;)
Je negeert (of schakel die uit in de BIOS) gewoon die audiochip, en stelt de audio interface in als default device in Windows om muziek te beluisteren.

Trouwens, RCA output naar DAC?? RCA output is analoog, DAC is digitale input, of analoge output. Je bedoelt waarschijnlijk ADC.
En ook: audiochips hebben 1/8" minijack, geen RCA.

Nu is het probleem meteen dat dan die analoge output v/d PC dus expres low-quality is gemaakt. Als ik het artikel goed begrijp wordt iedere analoge output low quality gemaakt als er geen herkenning is van het muziekstuk als een legaal muziekstuk.
Dat lijkt me zo onwaarschijnlijk! Het zou klachten regenen!! Mensen zouden zelfs geen audio CD's meer normaal kunnen afspelen.

Maar het is omgekeerd: SPDIF op een onboard audiochip is zelden tulp/coax, maar meestal TOSlink.
Ja, goed, analoog is daar ook zelden RCA, my mistake. ;)

Meeste spdif wat ik op een mobo heb gezien is een connectertje met een stekkertje en een RCA.
Soms toslink en soms combinatie.

Meeste spdif wat ik op een mobo heb gezien is een connectertje met een stekkertje en een RCA.
Soms toslink en soms combinatie.
Ik denk dat dat meer 'vroeger' was, ofwel op duurdere moederborden?
Of misschien juist op goedkopere?
Ik heb in ieder geval meestal TOSlink only gezien... maar er zijn er dan ook zoveel verschillende.

Even gekeken op Tweakers. Zie beide maar optisch toch vaker bij duurdere. Ook wel logisch. Goedkoopste is natuurlijk gewoon een jumper met een stekkertje naar RCA.

Ok, je kunt dus in feite (voorlopig) iedere content protection op die manier omzeilen door gewoon de audio interface als geluidskaart te selecteren. Zo wordt je eigen gespeelde muziek niet als illegaal bestempeld en kun/mag je er naar luisteren.

Het moederbord dat ik wil kopen heeft een optische SPDIF, maar her en der kreeg ik op audio forums de indruk dat RCA beter is. Hoop van niet..

Dan koppel je dus de (optical) SPDIF aan de input DAC, output DAC koppel je aan de input interface. En hoe kom ik nu anbaloog naar een HiFi versterker? (Ik wil voorlopig nog geen studio monitors want de enige die mijn gepingel wil aanhoren ben ik vooralsnog (<= !) (Ha!) zelf).

Het moederbord dat ik wil kopen heeft een optische SPDIF, maar her en der kreeg ik op audio forums de indruk dat RCA beter is. Hoop van niet..

s/pdif is s/pdif. Of het nou uit een LEDje komt of via coax. Daar zit (qua geluidskwaliteit) echt geen verschil in.

Maar audioforums hebben nog wel eens de neiging om wat zweverig te worden. Er zit vast meer vrije zuurstof in koper dan in glas, ofzo, en daardoor is het hoog sprankelender, ofzo. Zeker als je ze ook nog goed legt ten opzichte van de aardstralen in je ruimte.

Wat ik zo eigenaardig vind is dat SPDIF wel genoemd wordt in de ALC1150 codec. En ik heb nu wel een interface nodig die een optische SPDIF input heeft. Geen Motu dus...

Dan koppel je dus de (optical) SPDIF aan de input DAC, output DAC koppel je aan de input interface.
Nee, je koppelt helemaal niets aan - je gebruikt de interne audio chip niet. Waarom denk je daar eigenlijk aan?
De audio interface communiceert al met de PC via USB of Firewire.

Wat ik zo eigenaardig vind is dat SPDIF wel genoemd wordt in de ALC1150 codec. En ik heb nu wel een interface nodig die een optische SPDIF input heeft. Geen Motu dus...
Maakt niet uit welke vorm van SPDIF op die chip zit! Zie hierboven!

En hoe kom ik nu analoog naar een HiFi versterker?
Main audio outputs interface -> input versterker

Laatst gewijzigd:
Ik zie spdif kabel voor een euro per halve meter. Kan iemand me vertellen of dat wat kan zijn ?

Ik zoek er nog één namelijk.

Ok, je kunt dus in feite (voorlopig) iedere content protection op die manier omzeilen door gewoon de audio interface als geluidskaart te selecteren. Zo wordt je eigen gespeelde muziek niet als illegaal bestempeld en kun/mag je er naar luisteren.

Dan koppel je dus de (optical) SPDIF aan de input DAC, output DAC koppel je aan de input interface. En hoe kom ik nu anbaloog naar een HiFi versterker? (Ik wil voorlopig nog geen studio monitors want de enige die mijn gepingel wil aanhoren ben ik vooralsnog (<= !) (Ha!) zelf).

sorry ik word inmiddels echt een beetje flauw van dit hatseflats topic.
TS: VERGEET DIE CHIP! Koop gewoon een usb audio interface en prik je koptelefoon daar in.

maak je niet druk over content protection die je niet begrijpt.
maak je ook niet druk over monitors aansluiten die je niet hebt.

ga gewoon muziek maken, en kom over een paar jaar nog maar 's terug met zinvolle vragen.

Back