Elka MK55, geen aftertouch

JBE

Just having fun
Hi,

Onlangs heb ik een tweede hands Elka MK55 op de kop getikt. Het apparaat was niet in de beste staat, dus ik heb een aantal knopjes schoon moeten maken en het spanningsfilter vervangen.

Nou lijkt het apparaat weer helemaal te werken... behalve Aftertouch... was ik ook instel, het lijkt alsof het toetsenbord geen after touch informatie verstuurd.

Iemand een idee?

Groet,

Jan

Ik denk dat de After-Touch strip onder de toetsen versleten is.

Toevallig net naar gekeken. De MK55 heeft polyphonic aftertouch, dus het zijn individuele sensoren. Maar het is wel één geisoleerde print.

Tja, in dat geval zul de zaak moeten nameten. Schema?

Kan die helaas nergens vinden.

Het hele AT gedeelte is redelijk eenvoudig te verwijderen en zit met een eigen lint kabel op het centrale bord vast. Behalve sensoren onder een strip vilt zit er relatief weinig electronica op het bord. Visueel is er niets te zien aan het bordje of de lint kabel.

Wat zou een strategie zijn? Ik doe dit niet echt iedere dag ;P Er zal ergens toch een single point of failure moeten zitten.

Thx,

Jan

Ik zou er eentje nameten en wanneer je dan reactie ziet toch opnieuw de instellingen checken. Ik heb jaaaaaren een 55 gehad maar ik weet wel dat ik altijd zat te klooien met die poly aftertouch, het is een matrix bediening maar dan ben je op de helft als ik mij niet vergis. Heerlijk toetsenbord maar ik werd ramgek van de bediening. Er zijn ook heel veel verborgen functies!

Ik zou er eentje nameten en wanneer je dan reactie ziet toch opnieuw de instellingen checken. Ik heb jaaaaaren een 55 gehad maar ik weet wel dat ik altijd zat te klooien met die poly aftertouch, het is een matrix bediening maar dan ben je op de helft als ik mij niet vergis. Heerlijk toetsenbord maar ik werd ramgek van de bediening. Er zijn ook heel veel verborgen functies!

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Handleiding gevolgd, alles lijkt aan te staan, maar ik krijg een beetje een idee dat er wellicht een optie is om het generiek uit te zetten oid. Wellicht dat ik gewoon de batterij er een keer moet uithalen om een factory reset te doen.

Ik zit nu al twee uur te peinzen wat het ook al weer was!
Had het niet iets met de curves te maken?
Sowieso kan je doormeten en dan weet je voor bijna 100% dat je een kapotte strip hebt of het een instelling moet zijn.

Ik zit nu al twee uur te peinzen wat het ook al weer was!
Had het niet iets met de curves te maken?
Sowieso kan je doormeten en dan weet je voor bijna 100% dat je een kapotte strip hebt of het een instelling moet zijn.

Dit zijn de instellingen die ik gebruik:

mk55_1.jpg

Lijkt me goed toch? Er wordt echter geen AT verzonden. Als ik op één van de sliders Channel AT instel wordt dit wel door de unit verzonden.

Als dat via de handleiding is gedaan dan zou dat dus kloppen ( weet het echt niet meer).
Heb je de strip al doorgemeten? Het zou ook een defect in de matrix kunnen zijn.

Ok... ik ben er uit.. nu is de vraag hoe dit te repareren. Allereerst wat foto's..

Het toetsenbord, geheel onder, de aftertouch strip. Gelukkig is dit hele element in zijn geheel van het toetsenbord te demonteren.

mk55_2.jpg

Onder de laag vilt bevindt zich een stuk rubber dat zou moeten geleiden en, omdat de MK55 Poly Aftertouch heeft, per key een contact punt.

mk55_3.jpg

Eerst een contact doorgemeten, maar daar geen problemen in. Toen geprobeerd of ik contact kom maken door het rubber tegen de contact punten te drukken via een toets. Hoe ik ook probeerde, er kwam geen contact. Daarna met een stukje Alu folie kortsluiting gemaakt in één van de contacten, het apparaat weer in elkaar gezet, en ja hoor, AT werkt!

Resumerend lijkt het erop dat de rubberen geleidende strip... niet meer of voldoende geleid. Grote vraag is... hoe los je dit op? De strip is een heel klein beetje geribbeld:

mk55_4.jpg

Cheers!

Juist ja ;)

Ok... mijn plan:

- De plastic geleiders, het vilt en de strip loshalen (reeds gedaan)
- De plastic geleiders schoonmaken van het lijm en tape resten (bijna, grmbl werk)
- De print en contacten grondig schoonmaken
- Het vilt en de strip scheiden
- Het vilt stomen
- De strip schoonmaken met water en alcohol
- Testen en in elkaar zetten

En dan vraag ik me af of dit nuttig zal zijn:

- Met een blokje grafiet voorzichtig in de breedte richting over de strip gaan, om de geleiding van de ribbels te verbeteren. Ik gok namelijk dat de ribbels voorzien zijn van een geleidende laag en deze haaks staan op het lint omdat natuurlijk maar op één contact sluiting te veroorzaken.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is de werking. Is de aftertouch alleen maar aan of uit of wordt de druk ook nog gemeten? Wordt dit gedaan op basis van weerstand van het rubber dat veranderd onder druk? Of??

Hoe denken jullie erover.

Laatst gewijzigd:
Voor zover ik weet, is de geleiding drukafhankelijk en dus variabel.
Grafiet aanbrengen zou ik in eerste instantie NIET doen. Eerst schoonmaken met alcohol en dan een proefje doen zonder de zaak weer helemaal in elkaar te zetten.

Dank! Vanavond maar eens klussen!

Ja, pat is varibel. Goed werk!

Zow!

Hard aan het poetsen geweest...

mk55_5.jpg

Even rudimentair in elkaar gezet, stroom erop, midi monitor aan en..... SO FAR SO GOOD!

Nu alles goed vastplakken en vastmaken en dan het eindresultaat beluisteren :D

Spannend!

Back