Kawai 100F CV/Gate modificeren

demian

Ojee
Jo.

Ik wil mijn Kawai 100F van een goede CV/Gate implementatie voorzien.
Hiervoor is een Kenton kit te koop, maar die vind ik veel te duur. (Bijna 150,- euro incl versturen naar NL)

Op deze pagina worden enkele modificaties besproken voor de 100F door een diy-er, ook oa gebaseerd op de Kenton kit.

Deze jongen heeft een tekening gemaakt van de Kenton kit, hier te vinden

Is er iemand hier die de Kenton kit ook heeft nagebouwd (volgens deze tekening)
Werkte het goed? Heb je het anders aan gepakt? Zo ja.. hoe heb je het gedaan?

Ik hoor graag de ervaringen hier. :-)

De kit van Kenton gaat uit van een TL074 opamp, die heb ik hier niet liggen. Kan ik ook 2 TL072's gebruiken ipv daarvan, weet je dat toevallig?

-edit-

Ik zie al in de datasheets dat de pinout anders is, dan veranderd er wel een boel op het printje, toch maar even een TL074 bestellen dan. :-)

Ik ben een beetje vastgelopen met de modificatie van de 100f..

De mod werkt niet, nu is dat niet direct het probleem waar ik het nu over hebben wil, want ik moet alles nog even goed nalopen. Maar, tijdens het testen klapte er een zekering uit. De 100f ging niet meer aan dus. Tijdens het zoeken naar de fout heb ik oa de spanning gemeten van het punt waar ik de cv / gate pcb van stroom moest voorzien volgens de beschrijvingen van Cykong.

attachment.php

Nu blijkt dat ik de volgende spanningen heb

ca +15V
0V
ca -25V

Die -25V snap ik niet.. op dat punt zou ik gewoon -15V moeten hebben,
Ook zitten er wat weerstandjes op mijn PCB gesoldeerd die er al heel lang op lijken te zitten, maar die weerstandjes kom ik niet tegen op PCB's die ik op internet vind.

Dat is dus of een modificatie ook of misschien nog een wat oudere revisie van het pcb?
Omdat 1 weerstandje de +15V met de -25V verbind heb ik die tijdelijk even los gemaakt, maar dat heeft geen invloed verder op de spanning.

Die -25V lijkt me in ieder geval niet goed, volgens mij ga ik die cv/gate mod nooit goed werkend krijgen als ik -25V als spanning heb.

Iemand een idee hoe dit in elkaar steekt ?

Attachments

• kawai.jpg
    kawai.jpg
    123 KB · Bekeken: 126
Zit er een 7915 spanningsregelaar in?
Zo ja, dan zou het zomaar kunnen dat die eruit is geklapt.
Dat kan gebeuren door een kortsluitinkje oid.

Just my 2 cents..

Ik zal het PCB even los schroeven en aan de andere kant bekijken. Thanks voor de tip!

Het is wel duidelijk dat ik niet al te begaafd ben als het om electronica gaat. Die min -25V was het spanningsverschil tussen plus en min kwam ik zojuist achter. :D

Ik heb het nu maar eens goed gemeten, mijn spanningen (op de aftap punten) zijn

+14.3V
0
-13.3V

Geen plus of min 15V dus, is dat een probleem voor een correcte werking van de synth ?
Kan ik hier iets aan doen op enig punt?

Back