Hoeveel kanalen minimum voor het opnemen van een band?

liquidthrust

Onverbloemd
Ik zie grote studio's vaak 40+ kanalen gebruiken, maar waarom? Gewoon omdat ze het kunnen? Ik zit hier zelf met maar 12 kanalen. Zou dit genoeg zijn?

gitaar: 1
bas: 1
keyboards: 3
drums: 5/6
--------------
totaal: 10/11, dusja?..

Ik zie zo vaak dezelfde band line ups maar dan zie je de ingenieur 30 faders bewegen ofzo. What's the point? Waarom toch die gigantische consoles eigenlijk? :P

Hallo,

Zoals jij het wil aanpakken kan je prima werken.
Maar, het is niet ongebruikelijk om bijvoorbeeld meerdere microfoons (2 of 3) voor één gitaar versterker te zetten.
Of zelfs meerdere versterkers tegelijk te gebruiken (dan zit je al op 5 / 6 kanalen voor één gitarist.
Als je twee gitaristen heb dit je dus op 10 a 12 kanalen.

Bas zelfde verhaal: 1 DI, 2 microfoons bijvoorbeeld.

Drums:
2 op de snare, hihat, 2 overhead, tom 1, 2 3, kick, FOK (front of Kick 2 stuks) en nog een room mic wordt veel gedaan. (12channels).

Alles bij elkaar opgeteld gaat al aardig richting de 40.
Doe er nog een zanger, blazer, en wat extra's bij en je bent er.

Maar jouw aanpak kan ook prima werken hoor.

Hallo,

Zoals jij het wil aanpakken kan je prima werken.
Maar, het is niet ongebruikelijk om bijvoorbeeld meerdere microfoons (2 of 3) voor één gitaar versterker te zetten.
Of zelfs meerdere versterkers tegelijk te gebruiken (dan zit je al op 5 / 6 kanalen voor één gitarist.
Als je twee gitaristen heb dit je dus op 10 a 12 kanalen.

Bas zelfde verhaal: 1 DI, 2 microfoons bijvoorbeeld.

Drums:
2 op de snare, hihat, 2 overhead, tom 1, 2 3, kick, FOK (front of Kick 2 stuks) en nog een room mic wordt veel gedaan. (12channels).

Alles bij elkaar opgeteld gaat al aardig richting de 40.
Doe er nog een zanger, blazer, en wat extra's bij en je bent er.

Maar jouw aanpak kan ook prima werken hoor.

Juist ik had al een vermoeden, het gebruik van meerdere mics. In dat opzicht is het een luxe probleem die ik niet heb. :) Waarom worden er vaak meerdere versterkers gebruikt of meerdere mics? Voor het mengen neem ik aan van klanken, of bij de ene mic is het laag mooier waar bij de andere mic het hoog mooier is, dus dan gewoon een combo? Of hoe moet ik dat zien? Ben pas bezig met studio technieken gezien ik altijd met synths bezig ben geweest, gewoon line ins he.

Ik hoor zelfs dat ze richting 100 kanalen gaan, dit is echt met de jaren meer en meer geworden vanwege de competitie? Om maar zoveel variatie in een track te hebben om te kunnen uitspringen tussen de menigte? Drukke mixen zijn toch ook niet aangenaam..

Juist ik had al een vermoeden, het gebruik van meerdere mics. In dat opzicht is het een luxe probleem die ik niet heb. :) Waarom worden er vaak meerdere versterkers gebruikt of meerdere mics? Voor het mengen neem ik aan van klanken, of bij de ene mic is het laag mooier waar bij de andere mic het hoog mooier is, dus dan gewoon een combo? Of hoe moet ik dat zien? .

Ja, zoals je het beschrijft wordt het vaak toegepast.

Ik hoor zelfs dat ze richting 100 kanalen gaan, dit is echt met de jaren meer en meer geworden vanwege de competitie? Om maar zoveel variatie in een track te hebben om te kunnen uitspringen tussen de menigte? Drukke mixen zijn toch ook niet aangenaam..

Nee, dat geloof ik niet. Zelfs in de 70s gebruikten velen al talloze kanalen. Om de redenen die je
al noemde.

Grote studios hebben grote mengtafels, zoals ook talloze gitaren, microfoons etc., omdat ze voorbereid moeten zijn op allerlei type klanten, in termen van grootte van de band, egos en (soms absurde) wensen.

Als jij weet wat voor muziek je opneemt en de gebruikelijke bezetting, kun je inderdaad volstaan met een veel kleinere, goed op jouw behoeftes afgestemde, setup en net zo kwalitatieve resultaten halen.
Mocht je een keer wat kanalen tekort komen, kun je altijd nog tussenmixen maken (bijv. de drums) of subgroepen in de DAW en zo kanalen vrij maken.

Het is altijd genoeg, en je zal altijd meer kanalen willen hebben. Veel belangrijker is lekker aan de slag gaan met de spullen die je hebt en heel veel opnemen.

Een grote studio kan je altijd huren. Met DAW software in je PC kun best in de buurt komen van 40 tracks. maar 40 track heb je heel veel werk aan.

Waarom zoveel tracks? Instrumenten komen meer tot leven als je ze zowel direct als op wat afstand opneemt. bv 1 meter met verschillende microfoons. En, door op verschillende plaatsen in het geluidsspectrum (zowel toon als panning) dingen te laten gebeuren wordt je mix interessant.

Zelfde verhaal als layeren van synth en drum geluiden........Je kan met 1 kanaal voldoen, maar een geluid gaat pas echt leven als je layert.

Zelfde verhaal als layeren van synth en drum geluiden........Je kan met 1 kanaal voldoen, maar een geluid gaat pas echt leven als je layert.

En wat als ik laagjes maak in een sampler en als 1 signaal voer? :) Of een submixer

Panning ben ik van bewust, kleine reverb, grote reverb, panning

Laatst gewijzigd:
Gisteren toevallig nog een een paar bands gemixed. 2 overheads, kick 'n snare apart.. voor de drums (ook kanalen tekort)
Als versterking had ik 2 x1600 watt op 4x18" subs.. en nog iets meer op het mid-hoog.. toch wel redelijk setje..
Als je op kleine gelegenheden speelt profiteer je nog van het podiumgeluid maar des te groter of harder het geluid staat.. des te meer is die balans weg.

Het beste is alles een aparte mic geven zoals Matthew aangeeft.. en drums is dan idd een verslinder qua kanaleen..
Ga je met minder genoegen nemen heb je in een opname ook totaal geen controle over het geluid.. alles vaart in dezelfde EQ en FX..
gewoon wat meer kanalen voor uittrekken en een submixer erbij pakken zou ik doen.. of dingen vervangen met een sample zou kunnen maar liever gewoon echte trommels en bekkens als ze er zijn :)

Hm thanks mac,

Denk dat ik een submixer erbij haal idd. Zo'n 16 kanaals line mixer zonder al te veel poespas. :okdan: Ik ga sowieso te kort hebben vrees ik want ik ben wel te vinden voor meerdere mics en het experimenteren op zich.

En wat als ik laagjes maak in een sampler en als 1 signaal voer? :) Of een submixer

Panning ben ik van bewust, kleine reverb, grote reverb, panning

Met synths gaat het bij mij dan meestal ook over echt laagjes toevoegen, dus meerdere synths die tesamen 1 geluid maken en met drums is hetr dan vaak hetzelfde geluid dat door meerdere routings loopt om 1 basis geluid te krijgen.

Ik mix regelmatig de wat grotere bands (live dan wel). meestal heb ik de volgende indeling:

kick dynamisch
kick condensator (grensvlak)
snare 1 top
snare 1 bottom
snare 2 (piccolo)
hi hat
tom 1
tom 2
tom 3
ride
overhead links
overhead rechts
SPD-S stereo, of vergelijkbaar electronica
Bass DI
Bass Microfoon
bass synth (meestal een Moog little Phatty)
toetsen 1 stereo
toetsen 2 stereo
5 x zang
6 x backing tracks uit de laptop (1x click, 2 kanalen backingzang, 1x blazers/accenten, 2 kanalen loops)

tja, das toch 32 kanalen. bij een flinke lijnarray is dit toch nodig.
En dan heb ik niet eens een blazers sectie, dan komen er meestal nog 4 tot 6 kanalen bij.
en dan ook nog je effect returns, presentatie microfoon, CD kanaaltje

Sowieso is het hele opstart verhaal van dit topic lastig.......je kan in basis mono een band opnemen...stereo is al snel beter en alles wat daarna komt is fijn omdat het kan........en daar zit ook de crux, als je meer wilt en het kan, waarom niet....als meer kan en je weet niet waarom dan wordt het pas lastig.

Het is heel simpel... wanneer je alle instrumentatie later gaat mixen is het heel fijn om ieder instrument een eigen mic te geven en voor zo min mogelijk overspraak tussen de mics te zorgen. Heel fijn is om versterkers zowel met DI als mic tegelijk op te nemen.
Snare is fijn om en bottom mic erbij te hebben.
Zo kan je later alle kanten op.

Hm thanks mac,

Denk dat ik een submixer erbij haal idd. Zo'n 16 kanaals line mixer zonder al te veel poespas. :okdan: Ik ga sowieso te kort hebben vrees ik want ik ben wel te vinden voor meerdere mics en het experimenteren op zich.

Ik zou juist wel wat controle over het geluid houden als ik jou was.. bij overheads en vooral tommetjes is wat EQ hebben echt wel nodig.
Bij tommetjes is het best fijn om die click een beetje te plaatsen qua EQ.. net zoiets als bij een Kick..

Heb deze band ergens in 97 'n keer opgenomen met alleen een Yamaha ProMix. alles qua drum apart geMICed, alleen geen condensators gebruikt toen dacht ik...
Verder 2 x gitaar, bas, alles in een take :D

De zang was later opgenomen op diezelfde ProMix maar daar was ik niet bij.. had er qua kanalen nog wel bij gekund dacht ik..

Ik zeg niet dat je een ProMix van Yamaha moet kopen maar het was wel fijn om een Q te hebben op de sweep herinner ik me nog.. vooral voor de drums :)

Ik zou juist wel wat controle over het geluid houden als ik jou was.. bij overheads en vooral tommetjes is wat EQ hebben echt wel nodig.
Bij tommetjes is het best fijn om die click een beetje te plaatsen qua EQ.. net zoiets als bij een Kick..

Heb deze band ergens in 97 'n keer opgenomen met alleen een Yamaha ProMix. alles qua drum apart geMICed, alleen geen condensators gebruikt toen dacht ik...
Verder 2 x gitaar, bas, alles in een take :D

De zang was later opgenomen op diezelfde ProMix maar daar was ik niet bij.. had er qua kanalen nog wel bij gekund dacht ik..

Ik zeg niet dat je een ProMix van Yamaha moet kopen maar het was wel fijn om een Q te hebben op de sweep herinner ik me nog.. vooral voor de drums :)

Ik heb nu wel drie stuks outboard EQ, dus dat is voldoende denk ik als ik ze combineer met een line mixer die enkel levels heeft, panning, en summing als ik ga tracken. I can always fix it in the mix!

Back