Inspiratie Tools

justin

Shauna
Dag Mensjes

Mijn vraag luid:
Gebruiken jullie ook bepaalde voorbeelden,hulpmiddelen zodat je een idee,inspiratie gauw kunt uitwerken?

Voorbeeld.
Ik heb soms het gevoel dat ik vaak een opwelling van inspiratie krijg,maar teveel op een detail zit te kloten waarna het daarna weer niks word,omdat je door de bomen het bos niet ziet.

Of al teveel direct in detail ga uitwerken,terwijl daardoor me inspiratie minder word,omdat ik dan teveel met een ding bezig ben. Wat kan daaraan doen? Alles eerst geschetst neerzetten en alles een beetje sorteren ofzo?

Gebruiken jullie bijv ruwe vaste arrangementen,waar je alles in plaatst en daarna verfijnd uitwerkt?

Hoe kun je het beste dan dingen neerzetten.

Ik hoop dat ik van jullie advies of suggesties kan ontvangen,zodat anderen die hier ook vaak mee zitten er ook wat aan hebben.:)

Mischien een kort stappen plan,zou wel handig zijn.

Vriendelijk bedankt

:L :L

Zal die thread nog eens doorlezen.

bedankt Dextron:)

Ow.. je kent die thread al. Da's jammer. Belangrijkste tip van mij, werk niet te lang aan iets. Maak liever iets nieuws. Aldoende leert men.

Origineel geplaatst door dextron
Ow.. je kent die thread al. Da's jammer. Belangrijkste tip van mij, werk niet te lang aan iets. Maak liever iets nieuws. Aldoende leert men.

Ja maar dat kan ik niet,ben ik direct me inspiratie kwijt,en word de tracks nooit eens afgemaakt. Heb genoeg inspiratie maar om alles te ordenen.

Hoe kun je een beetje systematisch te werk gaan?Zodat je een beetje een vaste schema kan aanhouden,zodat je minder ideeen kwijtraakt en vergeet welke kan je op wou gaan.

Tja...moeilijk

meestal blijft een idee 'rondzweven' in je onderbewuste en je zult mischien wel eens gemerkt hebben dat als je aan een ideetje hebt gewerkt (die op niets zinnigs uitliep) na verloop van tijd zich anders manifesteerd in een ander nummer... dus ideeen keren vaak terug maar in een ander jasje zeg maar... t'iz dus ff geduld hebben... :)

Pak gewoon een klein kladblok en een pen. Kan je altijd bij je houden, en zo kan je altijd je ideeën opschrijven.

Bij mij werkt het zo: Ik zit eerst weken te kloten met allerlei materiaal dat kut is, en ineens ontstaat er uit het recyclen en 'gisten' van dat materiaal een idee dat 'raak' is, dat gebruik ik dan en al het voorgaande gaat weg. Ik ga ook nooit nadenken wat voor stijl etc. het wordt, het geluid en 'gestalt' [oeridee] leidt zich vanzelf.
:okdan:

Mijn tool zo af en toe: :peukie:
inderdaad zing je idee in, of neurien of tapdansen...

Pfff...
Als ik iets wil uitwerken. dan speel ik het eerst op 1 toon in, bijvoorbeeld de C.
De melodie maak ik me nog niet druk om, maar eerst wil ik het juiste ritme van de melodie vangen.
Als ik dat heb, dan ga ik in grid edit/piano roll de nootjes verschuiven. Gewoon vooraan beginnen en noot voor noot goedzetten tot je globaal je melodie hebt. Finetunen kan later.

-C-

Nee niet echt een bepaalt hulp midel gaat de laatste tijd wel goed eigenlijk.

Ik heb wel de afgelopen 8 maanden geen muziek kunnen maken, niet echt insperatie en zo totdat ik eindelijk echt wist wat ik nou wou maken en dat gaat nu reten goed.

Iedereen heeft zo z'n eigen methode en maar goed ook ;) De mijne vinden nogal wat mensen bizar. Als ik een akkoordenprogressie of een ritme of weet ik wat heb bedacht, dan werk ik dat stuk nagenoeg volledig af (dit gaat meestal erg snel). Uiteindelijk zit ik dan met een heel kort stukje muziek dat ik heel regelmatig beluister. Daardoor beginnen er meestal automatisch ideëen te komen van wat er voor of er achter kan komen.

Niet echt een conventionele methode geef ik toe, maar voor mij werkt ze prima :)

:doei:

Als je niet precies weet wat je aan het doen bent dan ontstaat het beste. Denk er dus niet teveel bij na.

8>

Origineel geplaatst door 6 trak
...inspiratie tools...

als je 'tools' nodig hebt ben je dan niet een gevoelloze robot met weinig tot niet creativiteit?

In tegendeel heb erg veel inspiratie. Alleen word mijn vraag steeds verkeerd beantwoord. Bedoel dus eigelijk hebben jullie ook vaste ruwe arrangementen waarin je alles plaatst,zodat je sneller werkt. Of je seq zo ingedeeld dat je alles gauw kunt uitwerken. Of heb je bepaalde stappen die je langs gaat om je inspiratie gauw uit te werken?

Origineel geplaatst door 6 trak
nee... ik doe alles from scratch... heb alleen sommige geluiden al paraat (die ik tijdens een niet muziekaal moment heb zitten maken) eigenlijk moet je het maken van geluiden en componeren als 2 aparte dingen zien... voor beide moet je tijd vrij maken...

Oke .het beste is dus gewoon zorgen dat je je hele inspiratie kort geschetst neerzet in je seq,waarna je alles kunt componeren.

Treed vaak al teveel in detail,wat gewoon fout werkt. Ben net met een apart nummer bezig. En wil deze niet verknallen,
door hem niet af te maken.

Componeren is op dit moment best wel een zwakke kant van me,aangezien ik teveel wil. Nog meer tips?

Heb dus al een ruw arrangement met beats mainlead etc etc. van een aantal bar.(Main)

En nu? Hoe gaan jullie nu te werk???

Laat maar,een beetje domme vraag. Heb het ongeveer wel.

Bedankt:)

ik snap wel wat je verder bedoeld... je hebt het over het arrangement, dat blijft idd moeilijk...

hier zijn een aantal stappen zo als ik het zie:

1. begin eerst met veel geluiden te maken die jouw inspireren tot iets, een gevoel, gedachte etc etc...
2. ga na in welk tempo je je song wilt bouwen, arrangement en tempo zijn nl. aan elkaar verbonden...
3. maak meerdere loops van bijv. 8 maten in je song (als test), gewoon om dingen te proberen met verschillende sounds
4. ga nu als een dj te werk en mute bepaalde tracks... op deze manier kun je al een beeld krijgen van je song...
5. probeer na te gaan waar je naar toe wil met je song (denk nogmaals aan punt 2)
6. ga je sequences 'fine-editen' door notes te verschuiven of velocities aan te passen/varieeren...
7. probeer nu, aan de hand van punt 4, je song op te bouwen als ruwe versie om je arrangement op poten te zetten...
8. is het arrangement af (ruw) luister dan je track van voor tot achter. probeer het ook eens op een ander tempo...
9. opslaan en een dag later weer eens luisteren om objectief naar je song te kunnen kijken...

Back