Fatal Error MPC4000

FJH

Ingeburgerd
image.jpg

Ik krijg voor het eerst in mijn 15-jarig MPC4000-bestaan (eerste eigenaar) een 'Fatal Error!'-melding op het display (zie foto).
Het gebeurde nadat ik een sequence had gemaakt met ook een eigen sample (opgenomen van MPC4000). Vanuit het 'Main'-menu wilde ik naar 'Save'-menu en toen kwam dit scherm.
Nadat ik 'm had uitgezet, ging-ie gewoon weer aan en werkt de MPC weer goed.
Wat kan dit zijn? :?

Goede vraag, via google kom je wel verschillende fatal errors tegen, ook over kapotte fan en te lange sample naam.

Dank voor reactie Eraser127. Ja, zag ik ook net (had ik eerst moeten kijken eigenlijk).
De ventilator maakt wel wat lawaai (in vergelijking met mijn stille pc en iMac) maar niet opvallend, dus denk dat-ie op zich goed werkt.
De bestandsnaam zou het kunnen zijn, maar mijn namen waren niet overdreven lang of met rare tekens. ik zie bijvoorbeeld nu bij samples van de demo-track (Z48_DEMO) langere namen met ook '.' En '#' in de naam, en dat slikt-ie wel.
Verder zoeken dus.

Laatst gewijzigd:
Ja, Arpatle, lijkt mij inderdaad geen gek idee.
Vijftien jaar, dan wel onder een stofhoes in mijn homestudio,
maar hij zuigt dan dan toch stof aan als je hem aan hebt staan. Dat kan zich dan behoorlijk ophopen, zag ik laatst ook met mijn pc, van binnen.
Is zo'n apparaat zonder al te veel risico's zelf te openen?

Dit is vrij normaal, gebeurd bij mij minimaal 1x per maand. Ik heb et altijd als ik iets doe met sequences (copy/paste bijv.) en altijd als ik te snel door de menus ga. Ik save bij elke grote ingreep, het heeft iig niets met samples te maken want het gebeurd ook als je enkel met midi werkt.

Inderdaad, goeie tip ook, tussentijds saven. Jammer dat ik dat gisteren niet deed.
Ik maakte het de sequence misschien niet gemakkelijk met: verschillende maatsoorten, sequences en tracks. Maar aan de andere kant deed ik gewoon wat ik leerde uit de 'User Guide' van de MPC4000. Deze neem ik door om alle mogelijkheden te ontdekken. En van dat te snelle klikken, kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.

Als je voorzichtig genoeg bent kan er weinig mis gaan bij het openen en afstoffen. Ontdoe je lichaam van eventuele statische elektriciteit door de aarde van een stopcontact aan te raken. Met een kwastje en een stofzuiger (wees voorzichtig!) kan je een eind komen.

Ja, ik ben ervaren in het openmaken en afstoffen van pc's, maar met zo'n apparaat wil ik dat toch liever laten doen door een erkend reparateur.

ben zelf niet zo technisch maar de MPC4000 openen is eenvoudig. ik heb het laatst zelf voor het eerst gedaan ivm RAM modules.
wel eerst even googlen op 'MPC 4000 manual' dan vind je de Reference Manual als PDF. daarin staat achterin een appendix 'opening the top panel' met foto's en instructies; kan niet misgaan.
ik had eerst alleen ook de User Guide die je noemt, daarin ontbreekt deze info.

Wauw, mn 4k staat echt bijna dag en nacht aan. De laatste keer dat ik een fatal error zag, was op de 4k van een maat van me. Daar lag het aan het geheugen.
Heb ook 1 keer gezien dat je een fatal error kon krijgen als je bepaalde midi data naar de mpc stuurde.

nderdaad, goeie tip ook, tussentijds saven. Jammer dat ik dat gisteren niet deed.
Ik maakte het de sequence misschien niet gemakkelijk met: verschillende maatsoorten, sequences en tracks. Maar aan de andere kant deed ik gewoon wat ik leerde uit de 'User Guide' van de MPC4000. Deze neem ik door om alle mogelijkheden te ontdekken. En van dat te snelle klikken, kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.

Geloof me, ik heb veel beats verloren. Maar ik ben gelukkig nog niet zo goed dus zijn veelal oefen projectjes wat ik maak.

Wauw, mn 4k staat echt bijna dag en nacht aan. De laatste keer dat ik een fatal error zag, was op de 4k van een maat van me. Daar lag het aan het geheugen.
Heb ook 1 keer gezien dat je een fatal error kon krijgen als je bepaalde midi data naar de mpc stuurde.

Die van mij ook, maar het gebeurd enkel bij bepaalde handelingen op gebied van sequencen. (doe maar eens 3x snel op next seq. klikken in main menu in combinatie met menu swaps.)

Ik heb me memory vervangen en de unit is schoon, geen succes. Het is gewoon oud heren.
Als ik er nog 1 zie voor een mooi prijsje dan koop ik een spare unit erbij, ik kan niet zonder me 4K en die van mij is echt mega brak. (hier op forum geruild tegen een spatzuivere Juno-106, volgende keer wat beter opletten blijkbaar.. )

Die van mij ook, maar het gebeurd enkel bij bepaalde handelingen op gebied van sequencen. (doe maar eens 3x snel op next seq. klikken in main menu in combinatie met menu swaps.)

jep, hier ook het geval - daarom dat ik eea probeer te vermijden (snel drukken bedoel ik)
ik heb ook een XP laptopje gekoppeld met AKSys om (programma/multi/...) edits te doen

als spare unit ben ik aan het uitkijken naar een MPC renaisance die m'n MP4k proggies laadt...

Ik dacht erover hem mee te nemen naar mijn optreden maar ik begin nu te twijfelen of dat wel verstandig is. Aan de andere kant heb ik sinds 2007 zelden vastlopers gehad en al helemaal geen fatale fout.

Ik wil er juist ook mee gaan optreden.
Met de RS7000, RM1x of MS2000r op schoot in de woonkamer patterns maken, deze eerst in Ableton laden, aanvullen met Maschine -en Komplete-bedenksels, dan tot song verwerken. Om vervolgens in de MPC4000 te laden als WAV-files. Een omslachtige methode om de MPC beter te leren kennen misschien, maar hij blijft anders maar in de hoek staan hier. En ik wil bij nader inzien nog geen laptop voor live-zaken. Misschien wat off-topic dit, maar ook weer niet, omdat ik veel van de sequencer zal vragen en ik niet te wachten zit op fatal-errors, (want dan kan ik beter alsnog een laptop nemen voor live-dingetjes).

Haha Exo toevallig moest ik ook aan dat nummer denken toen ik de topictitel zag!

Maak er een song over.
Deze deden het voor jou ;).
Cheers,

Een nummer Fatal Error, haha.
Maar nee, toch niet; mijn nummer zal gaan over een regenachtige dag als ik met een maat uit Utrecht een kop koffie bij Starbucks drink op Hoog Catherijne, omstreeks zes uur in de middag, al pratend over de betekenisloosheid van de wereld en in de wetenschap dat we net onze oude scheikundeleraar zijn tegengekomen en dat vlak naast ons een jonge vrouw tegen de serveerster zegt: "Reken maar dat ik hem alle hoeken van de kamer heb laten zien!"

Back