Clavia G2

Origineel geplaatst door mischa
er is een groot draagvlak voor een member g2 zone ... een noord nederland g2 forum meeting is in de maak

Ik zou niet te veel moeite gaan doen. De 'echte' community zal zich internationaal ontwikkelen. Nederland is beslist te klein. Londen gaf weer aan dat een internationaal karakter veel betere resultaten geeft. Je moet dan wel wat Engels kunnen schrijven en praten. Van de vijf NM meetings waren er drie in Den Haag en twee in London. Ook die in Nederland waren Engelstalig. Volgend jaar waarschijnlijk in Barcelona. Met een Clavia synth kom je nog eens ergens :-)

Wout

Ok dan zal ik mij iets gerezerveerder opstellen en kijken of er ergens een user communitie onstaat waar ik mn ei kwijt kan op het net .

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ehh... Hoe bedoel-U?
Indien je een overzicht wilt van alle verkijgbare modulen, dan moet ik je helaas naar Clavia verwijzen. Het gaat hier om een Alpha model, waarin nog niet alles geïmplementeerd is, dus durf ik geen uiteindelijke lijst te schrijven, temeer daar enkele modulen ook kunnen verdwijnen.

Maar wat bedoel je met 'aan'?

Wout

Sorry, wel wat laat maar ik kon deze zin niet meer wijzigen. --> "Zijn de modules al verkrijgbaar ?" :Z :D

Maar zoals ik al eerder schreef: er is nog geen definitieve lijst van modulen te maken. Echt nieuw, en ook blijvend, imho, de Reverb, Flanger, WahWahFilter, Midi IN/OUT, BodeShifter, FlipFlop en de vele Mixers en Switches. Ik heb net vernomen dat er weer een verandering op komst is, dus hou me ten goede...

Maar het wordt een fantastiche machine; zoals in Londen al opgemerkt werd: "De volgende stap sinds de introductie van de Moog Modulair in 1966." :-)

Wout

Maar het wordt een fantastiche machine; zoals in Londen al opgemerkt werd: "De volgende stap sinds de introductie van de Moog Modulair in 1966." :-)

De G2 moet zich eerst nog maar eens bewijzen...

elke synth moet zig bewijzen . de clavia g1 heeft nog steeds een trouwe groep gebruikers . het is een volwassen synth en de g2 gaat met een nieuwe hardware interface en modules overal een stukje verder mee . het is een doorontwikkeling geen nieuwe synth waar we totaal nog geen idee van hebben wat ie doet .

tis niet een synth voor iedereen . al helemaal niet voor de puristen onder ons

... het is een doorontwikkeling geen nieuwe synth waar we totaal nog geen idee van hebben wat ie doet .
tis niet een synth voor iedereen . al helemaal niet voor de puristen onder ons

Wat is een nieuwe synth? Als de MiniMoog ten opzichte van het systeem 35 een vernieuwing genoemd mag worden, dan is de G2 ten opzichte van de NordModular zeker een nieuwe synth. Je kan hem benaderen als een preset synth, gewoon de programs kiezen en hier en daar eens een cut-off anders instellen en je kan hem benaderen als een volledig vrij apparaat, zoals de NordModular, dat nog meer kan dan andere synths. Welke synthesizer is in staat om over 16 Midi kanalen de LFO's , de Envelopes, etc. uit te sturen naar andere apparatuur?
Noem er eentje.

En hoe puur is een purist? ;-)

Wout
(die het volgen van een Zweedse denktank heel erg interessant vindt)

Ik heb dus geen interesse voor de G2, dit komt omdat het abstracte data structuur uiterlijk er te veel uit ziet als het physical object wat eigenlijk misleidend en beperkt is. Met als oorzaak de manier van denken over de data structuur als physical object met dezelfde beperkingen.

Origineel geplaatst door NOISE FX
... dit komt omdat het abstracte data structuur uiterlijk er te veel uit ziet als het physical object wat eigenlijk misleidend en beperkt is. Met als oorzaak de manier van denken over de data structuur als physical object met dezelfde beperkingen.

Kortom, je bent tegen het virtuele als replacement voor de realiteit.
Het grappige is dat Clavia daarover nadenkt. Dat is een reden waarom zij hardware gebruiken, ipv van laptopjes met software. Het gaat in wezen om een muziek instrument. Trouwens, als we het toch over een abstracte structuur hebben, dan is de muziek (tov geluid) toch wel een prachtig voorbeeld.

Zoiets als Csound vind ik niet de oplossing om beperkingen te omzeilen.

Afgelopen week was er in London een discussie over muzikale en onmuzikale geluiden. De eerste groep 'zou' gedefiniëerd kunnen worden: 'door de toehoorder geïnterpreteerd als physiek ontstaan'. Zouden daarom de basjes en trompetjes in de synth presets zo populair zijn?

Wout

Voorstel: discussie in private - blommoo@wanadoo.nl

Vraagje: In hoeverre mis je bij de rack alle knoppen. En kan je dat oplossen met een midi controller (zoals de Novation Remote25). Ik vindt het nml een bak geld die verwachte 2199 euro voor de toetsen tov de 999 euro voor de rack.

Thanx.

Wat is een nieuwe synth? QUOTE]

Ontwikkel mij eens een synth, die aangesloten op mijn hersenen (liefst niet physisch, eerder magnetisch), mijn muzikale gedachten omzet in 'pure sound and rythm'...:halleluja

Origineel geplaatst door Cornerman
Vraagje: In hoeverre mis je bij de rack alle knoppen. En kan je dat oplossen met een midi controller (zoals de Novation Remote25). Ik vindt het nml een bak geld die verwachte 2199 euro voor de toetsen tov de 999 euro voor de rack.

op zich ben ik het wel met je eens. Alleen de praktijk leert vaak dat het gebruiken van externe midi controllers voor een zo complex apparaat als de g2 te lastig is om er lekker mee te kunnen werken. Ik heb in mijn studio meer als 64 draaiknoppen om alles te besturen. Echter je mist dan de feedback in de praktijk welke knop bij welke synth wat doet. Als je dan nagaat dat je visueel meer als 150 (geloof ik) functies kan besturen via de g2, denk ik dat je (hoewel het veel geld is) heel erg blij bent met die mogelijkheden en je het apparaat meer functioneel gaat gebruiken.

Bovendien kun je dan al je andere midicontrollers de deur uit doen :)

maar het is inderdaad erg veel geld.

Origineel geplaatst door quifster
op zich ben ik het wel met je eens. Alleen de praktijk leert vaak dat het gebruiken van externe midi controllers voor een zo complex apparaat als de g2 te lastig is om er lekker mee te kunnen werken. Ik heb in mijn studio meer als 64 draaiknoppen om alles te besturen. Echter je mist dan de feedback in de praktijk welke knop bij welke synth wat doet. Als je dan nagaat dat je visueel meer als 150 (geloof ik) functies kan besturen via de g2, denk ik dat je (hoewel het veel geld is) heel erg blij bent met die mogelijkheden en je het apparaat meer functioneel gaat gebruiken.

Bovendien kun je dan al je andere midicontrollers de deur uit doen :)

maar het is inderdaad erg veel geld.

Ik ben juist zo blij met mijn remote25 :)

Je hebt helemaal gelijk denk ik zo, alleen dat verschil in prijs. Ik zal me erg moeten inhouden als ik de rack al kan betalen en dan nog eenzelfde periode moet gaan wachten voordat ik de euro's heb voor de knoppen en toetsen versie.

we moeten gewoon een sponsor vinden .. ik wil best een abn-amro sticker op de g2 plakken :)

Kortom, je bent tegen het virtuele als replacement voor de realiteit.
Het grappige is dat Clavia daarover nadenkt. Dat is een reden waarom zij hardware gebruiken, ipv van laptopjes met software. Het gaat in wezen om een muziek instrument. Trouwens, als we het toch over een abstracte structuur hebben, dan is de muziek (tov geluid) toch wel een prachtig voorbeeld.

Zoiets als Csound vind ik niet de oplossing om beperkingen te omzeilen.

Afgelopen week was er in London een discussie over muzikale en onmuzikale geluiden. De eerste groep 'zou' gedefiniëerd kunnen worden: 'door de toehoorder geïnterpreteerd als physiek ontstaan'. Zouden daarom de basjes en trompetjes in de synth presets zo populair zijn?

Wout

Voorstel: discussie in private - blommoo@wanadoo.nl

Wout, het is misschien interessant om te zien hoe ze dat bij Kyma hebben gedaan.

http://www.symbolicsound.com/brochure X/

Ik ben inmiddels wel ex-gebruiker van Kyma, maar dit komt omdat ik het te duur vind allemaal, en ik ga misschien toch de G2 kopen.

ziet er niet uit dat kyma

noob vraagje... als je totaal geen kaaz hebt gegeten van modulaire systemen en een g2 zou kopen. zou je der dan uitkomen met de handleiding? ik bedoel dus niet voor de kat zijn ... presets aanklikken en met cutoff spelen! want is dit nou eigenlijk de complete basis van een synth? m.a.w. als je dit weet snap je de hele structuur van een synth? los van waar het geluid vandaan komt? dus wavetable, osc, graintable, etc..?

kortom?

a. valt er door te spitten met de handleiding en geen presets verhaal, dus echt alles onder de knie krijgen?
b. snap je dan de complete structuur van de synth opzich?

want vooral dat laatste wil ik goed onder de knie krijgen. hoe, wat en waarom! :D en ik ben een computerfreakje.. dus kloten met software en en kabeltjes vind ik heerlijk, ook al zou dat misschien software matig zijn.

thnx,

fatar

op de clavia website staat de manual van de micro en modulair

http://www.clavia.se/nordmodular/Files/NM3_0Ed2Manual.pdf

vanaf hoofdstuk 8 word synthese uitgelegt lees dit door en je bent al een stuk wijzer

het is niet moeilijk ik denk zowiezo dat je het beste met een modulair kunt beginnen dat scheeld een bult miskopen

de clavia kent een hoop synthese formen :

** aditive
** fm
** va
** physical modeling
** zelfs spectral synthese

en natuurlijk basic fx-en vocoder etc .

wat hij niet kan is samplen . maar dat kun je oplossen met een externe sampler je triggert gewoon een sampler en 1 van de g2 modules tegelijkertijd . gewoon een audio live audio input bewerken met filters env etc .

hij is modulair dus alles kan bijna

Ik val d'r even in hoor.

Maar hoe zit dat nou met de zweedse of internationale denktank?

Ik bedoel je hebt een bak met DSP's en wat knoppen. Ziet er mooi (en rood uit).
Daar hebben ze gebaseerd op het voorgaande model (en ander merken modellen) modulaire componenten ontworpen die daar op werken en samen te voegen zijn. Daarmee krijg je een bonk mogelijkheden waar je eng van wordt.

En dan?

Ga je het dan nog hebben wat je er mee kunt of wat je nodig hebt?

En als Clavia echt wat wil dan moeten ze gewoon een software development kit openbaar maken en laat de mensen zelf maar aanrommelen. Da's ook vernieuwend an sich. (open source synthesizer zeg maar)

Ik ben eigenlijk we benieuwd naar het geluid want de niet modulaire clavia's vind ik zelf voor geen meter klinken en de modulairs gaat nog wel. Maar hoe klinkt deze G2 tov z'n voorgangers?

Trouwens als hij voor 2200/1000 over de toonbank gaat vind ik het nog niet eens zo duur. Daar krijg je een hele boel mogelijkheden voor terug. En ik ben benieuwd hoeveel die expansie gaat kosten want volgens mij moet je die er gewoon meteen bij kopen. Met dat soort speelgoedjes wil je toch altijd zoveel mogelijk gebruiken.

En dat van dat het geluid wegvalt als je van patch verwisseld is misschien wel lastig maar wel beter voor je monitor boxen uiteindelijk. ;)

ziet er niet uit dat kyma

Op zich gaat het daar niet om, een fancy interface is niet belangrijk.

Back