MIDI probleem Ableton & Midi Thru doosjes

Endfest

Stamgast
Beste medeleden,

Ik buig me al enige tijd het hoofd over hoe het kan dat zowel m'n midisolutions als m'n Dtronics midibox niet werken als ik via Ableton midi data verstuur vanuit m'n Focusrite 18i8 geluidskaart.

Als ik direct vanuit m'n geluidskaart een midikabel in m'n synth of drumcomputert plug werkt alles prima (klok, note info en midi cc), maar zo gauw ik er een midithru doosje tussen stop komt er ineens geen enkele mididata meer door.

Frustrerend, want ik wil voor m'n nieuwe live set o.a. een Doepfer DE en Miama syncen (die beiden geen midi thru hebben).

Iemand een oplossing? Zie ik iets over het hoofd?

Heb je een adapter met goede polen.

of er moet een 9 volt batterij in.

Die Dtronics zijn volgens mij midi powered.
Soms kan de lengte van een kabel problemen geven.
Probeer het eens uit met een kortere kabel.

Idd, kijk of de thru box een adapter heeft, met de juiste spanning en polariteit.
En dat de Lengte van midi kabels afhankelk is, daar geloof ik zelf niet in, wel in slechte kabels,

Beste allen,

Dank voor het meedenken en de snelle reacties, tof! De twee doosjes die ik probeerde zijn beide midipowered, zonder adapter of batterijen. Dat vergat ik erbij te vertellen.

Ik heb inmiddels, met dank aan jullie input, een oplossing gevonden, fijn!

Een korte midikabel sorteerde geen effect, maar .. ik bedacht me dat ik nog een Philip Rees midibox had liggen die met een adapter wordt gevoed .. en dat is bingo! Kennelijk lukt het dat midisignaal uit m'n geluidskaart niet om die midi thru boxjes (zonder voeding) aan de gang te krijgen. Heeft dat iets te maken, met verkeerde polariteit, een gebrek aan stroom/power dat het signaal uit m'n geluidskaart heeft?

Anyway, ik ben erg blij dat ik een werkende oplossing heb gevonden, dank!

Okey, Goed te horen,,,
Mijn midi-man mergers werken in theorie ook zonder externe power, maar in de praktijk moeten die ook een voeding hebben,
Ik heb zo'n Fame multi power supply.
Normaal gezien is de stroom van de midi out genoeg voor de 'optocoupler' van de midi in, maar niet direct om die nog eens te splitten naar meerdere midi outputs..

Niet iedere fabrikant houdt zich even goed aan de MIDI-standaard waar het gaat om leveren van output current. MIDI mergers en thru-boxes zijn ook de enige apparaten die ik ken waar power-over-MIDI uberhaupt wel eens voorkomt, ik kan me zo voorstellen dat fabrikanten van apparaten met onvoldoende MIDI-power zich van geen kwaad bewust zijn.

Back