ableton: audio en midi timing loopt niet altijd lekker

anoniempje

hobby knooier
Hoi,

Ableton midi external instruments loopt zo nu en dan niet meer strak met audiotracks in ableton.

Voorbeeld:

Alle external insert effecten of compressors lopen perfect strak met interne audio in ableton, maakt niet uit hoe ik de buffer zet dus ableton past timing correctie toe op inserts die uit en weer terugkomenen via de geluidskaarten.

Ga ik external midi synths gebruiken in een track dan loopt de audio van de synths of drums wat terug komt in ableton zo nu en dan niet strak, ga ik even knooien met de buffer samples van ableton (lees hoog zetten en weer terug) loopt het weer even strak. Wat later is de timing er weer naast. Kan wel op de midi tracks een delay zetten om het goed te krijgen maar een moment later kan ik weer bijstellen.

Duidelijk dus een midi probleempje,

Ik heb nog een harddisk met OSX en ableton liggen welke als noodbackup dient, hier heb ik het gezeik niet op, zie ik wat over het hoofd, een instelling? Iemand anders dit probleem wel eens gehad? Midi gaat naar buiten met 2 maal een edirol um880 interface.

Kom er even niet uit, ben bang dat het toch maar formatteren wordt en de hele boel opnieuw installeren.

Oke, op de oude backup HD had ik in OSX audio/midi instellingen alle in en outputs gerout naar aangemaakte "external apparaten"

Met de nieuwe installatie heb ik dit niet gedaan omdat het zonder de routings ook werkt en het me daarom zinloos leek. Nu heb ik dit als nog gedaan en lijken de midi timing problemen opgelost. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit het probleem is/was?

attachment.php

Attachments

• Schermafbeelding 2016-05-09 om 02.08.06 (2).jpg
    Schermafbeelding 2016-05-09 om 02.08.06 (2).jpg
    55,2 KB · Bekeken: 220
Probleem toch niet opgelost, als ik de midi outputs een -53 ms geef loopt het strak met ableton, even later kan ik de midi outputs op 0 ms zetten om het strak te krijgen en andere momenten weer op +53 ms. Wordt hier een beetje flauw van.

Kan de midi drivers er nog eens afhalen en er weer opzetten, eerst maar eens slapen.

Misschien komt het door een vst plugin met een hoge latency die je dat wel of niet in je project hebt. Heeft te maken autistische plugin delay compensation, denk ik..

Dat zou het misschien is kunnen zijn, had eerder eens een pitch plugin die inderdaad een paar 100 ms vertraging had. Nu nog even uitzoeken welke

Standaard Mac plugins gebruik ik niet , wel de au versies van derden.

Ok nu een track met afgezien van rp distort, massive en maschine alleen ableton's eigen fx, samples, audio sporen en externe audio in 3 x midi synth's/drum.

Ride van de 909 loopt niet synchroon meer met audio in ableton, zit er naast (2 midi synths ongetwijfeld ook niet maar dat zijn strings). Even audio buffer van 64 naar 128 zetten en weer terug naar 64 en de 909 ride loopt weer synchroon met ableton. Erg irritant.

dit issue heb ik ook heel vaak met name met de Access Virus, dit schijnt grotendeels te liggen aan de Virus.
vooral timing van arpeggios op de Virus gaan vaak de mist in.
Daarom neem ik het als het even goed loopt als audio op en werk verder met het audio spoor.
Ableton raad zo wie zo aan om altijd 1 Bar als inloop e gebruiken, dat doe ik dan ook maar braaf
maar het helpt niet altijd.
Spelen met buffers maakt daarin nauwelijks uit, al zit systeem ruim in de buffers dan gaat de timing nog fout.

Als ik het goed lees is dit weer een geval van onstabiele midi clock.
De enige oplossing die ik al tegen kwam is een expert sleepers usamo of een ERM multiclock.
Momenteel gebruik ik als kostenbesparende maatregel de reeds gegeven tip om audio op te nemen en daarmee verder te werken. Aangezien Ableton goed is met audio tracks vind ik dat eigenlijk best prettig werken (al zou alles mooi in sync natuurlijk beter zijn voor de workflow).

Bounce je dan naar andere tracks? Of freeze je de external instrument tracks?

Had er ook aan zitten denken om als audio te recorden naar een audio track maar dan moet ik ook alle fx die op de external instrument track zit kopiëren naar de audio bounce track. Beetje omslachtig. Het kan wel, maar dat zie ik me meer doen als de track klaar is, om het hele pakketje op te slaan zodat ik er later nog eens mee kan editten als de synths al verkocht zijn.

Heb me er nog niet echt in verdiept maar voor zover ik weet als ik een external instrument track freeze, vriezen ook de vst fx plugins over die track en die wil ik dus wel kunnen editten.

Het zal inderdaad ongetwijfeld iets zijn met de midi clock, want met de buffer heen en terug wijzigen reset je de audio en dus ook blijkbaar de midiclock. Het is in elk geval erg irritant werken.

Ik ga die midi clocken van je eens bekijken,

Die midi klokken gaat hem niet worden denk ik, gebruik 24 midi poorten, 16 van die kastjes of 4 van die andere wordt een duur geintje en ik moet audio outputs opofferen.

Had gedacht dat het een soort van masterclock zou zijn voor ableton, maar dat heb ik dan in principe niet nodig want heb nog een mpc staan waarmee dat ook zou kunnen, maar weer zo omslachtig hè.

Erg irritant probleem dit.

Ableton raad zo wie zo aan om altijd 1 Bar als inloop e gebruiken, dat doe ik dan ook maar braaf
maar het helpt niet altijd.
Spelen met buffers maakt daarin nauwelijks uit, al zit systeem ruim in de buffers dan gaat de timing nog fout.

Helpt de 1 bar inloop ook als je ergens midden in de track edit en daar dus start en stopt?

Spelen met buffers ansich werkt ook niet, de buffer even op een ander zetten en terug werkt als een reset bij mij, dan loopt de midi clock weer synchroon met audio.

Viel me gister op dat even tussendoor een ander venster openen van welk programma dan ook en dan weer terug naar ableton de midiclock ook naast de audio doet lopen.

Misschien nog even handig om aan te geven, want als ik google over dit probleem lees ik over externe sequencers en andere gesyncte gear die niet synchroon loopt aan de masterclock van ableton, hier heb ik gelukkig geen last van. De midi clock komt eigenlijk perfect over, arps, synced fx en interne sequencers van hardware lopen op hetzelfde tempo. Het is echt alleen de timing van de midi noten die ableton naar buiten stuurt die er (na een hickup denk ik) naast lopen.

Ben er bang voor dat ik dat eens moet proberen ja, heb nog wel 3 controllers die ook dienst doen als midi interface, kan er in elk geval mee proberen of het probleem zich voordoet. En de edirols kan ik trouwens op twee soorten driver ondersteuning zetten met een hardware switch.

Bounce je dan naar andere tracks? Of freeze je de external instrument tracks?

Had er ook aan zitten denken om als audio te recorden naar een audio track maar dan moet ik ook alle fx die op de external instrument track zit kopiëren naar de audio bounce track. Beetje omslachtig. Het kan wel, maar dat zie ik me meer doen als de track klaar is, om het hele pakketje op te slaan zodat ik er later nog eens mee kan editten als de synths al verkocht zijn.

Heb me er nog niet echt in verdiept maar voor zover ik weet als ik een external instrument track freeze, vriezen ook de vst fx plugins over die track en die wil ik dus wel kunnen editten.

Het zal inderdaad ongetwijfeld iets zijn met de midi clock, want met de buffer heen en terug wijzigen reset je de audio en dus ook blijkbaar de midiclock. Het is in elk geval erg irritant werken.

Ik ga die midi clocken van je eens bekijken,

Ik zit momenteel in een experimentele fase waarbij ik een hybrid setup heb. Ik gebruik vooral hardware maar arrangeren doe ik nu meer op basis van opgenomen audio tracks.
Ik werk wel niet met external fx in ableton. Ik heb natuurlijk wel effecten gekoppeld aan mijn mixer maar die neem ik dan gewoon mee op in de audio.
Als je later nog wil kunnen bewerken qua fx kan je de sounds ook gewoon droog opnemen.
Tja tis altijd wat hé... .

Ivm met de clocken had ikzelf het idee om een masterclock komende van ableton (via een clock generator zoals diegene die ik je opnoemde) ter sturen naar mijn midi patchbay en al mijn hardware dus te voorzien van stabiele clock.
Als je dan die E-RM neemt kan je eventuele probleemgevallen nog shiften qua clock.
De ER-M multiclock heeft 4 outputs. Ik bekijk het als volgt.
Alle brave goed te syncen toestellen krijgen éénzelfde clock.
De overige 3 outputs kan je gebruiken om de clock wat te shiften en 3 andere toestellen in sync te krijgen.
Al lijkt het mij natuurlijk ook leuk om te gaan shiften en zo wat meer 'groove' te krijgen.
Dit werkt dan ook nog maar in 1 richting namelijk hardware synchroniseren aan ableton.
Als je Ableton wilt synchroniseren aan hardware heb je weer andere problemen (vandaar ik besloot gewoon met audio te gaan werken).

De clock is nou net het probleem niet, die synct bij mij op alle hardware stabiel. Het zijn de midi noten (het midi grid zit natuurlijk wel gelocked aan abletons clock) die ableton uitspuugt die er af en toe een kwart beat naast lopen. 909 sequencer gebruik ik niet vandaar.

Back