Geluid Atari 1040 ST *Hellup!!!*

Daniel Legrand

Nieuwkomer
Beste Forumbezoekers.

Ik ben hier helemaal nieuw en ook in de midiwereld.
Ik heb sinds zaterdag 1 Roland MC-303 en heb zojuist een atari 1040 st opgehaald.

Nou heb ik dus de atari opgestart helemaal top.
Alleen iets snap ik niet ??
Ik krijg er geen geluid uit.
Ik zie ook geen aansluiting voor de speakers zitten of zoiets ??
Weet iemand hoe ik er geluid uit kan krijgen .

2e vraag is :

Is er iets leuks mee te doen met die roland en die atari samen ??

Nou echt bij voorbaat dank voor de hulp .

Greetz Daan

Re: Geluid Atari 1040 ST *Hellup!!!*

Origineel geplaatst door Daniel Legrand
Is er iets leuks mee te doen met die roland en die atari samen ??
samen gebruiken?
nou nee niet echt, enige wat ik zou kunnen bedenken is bijv. stemmen van STSpeech samplen... maar goed een sampler had je niet toch?

het geluid wat standaard uit de Atari komt is niet echt bruikbaar in vergelijk met bijv. een SID van de C64.
de Atari kent standaard slechts alleen blokgolf waves, er is wel een truckje om met een retriggerable envelope ook een zaagtand te maken maar daarmee houd het echt op, verder heeft de atari geen filters, sync, ring etc aan boord...

In mijn optiek niet echt bruikbaar dus... ga gewoon lekker alleen via midi je MC aansturen :)

Een Atari maakt geen geluid, iig geen geluid wat jij wilt horen.

Scoor ergens een Cubase versie voor de Atari en stuur je MC-303 er mee aan.

Het enige geluid dat je uit de Atari hoeft te horen is die piep als de buffer van de muis volloopt of voor een of andere foutmelding. Voor de rest mag dat ding echt zijn 'hoofd houden'.

Het lijkt met dat je niet per ongeluk een Atari en een Synth hebt gescored dus gauw cubase 2.02 ofzo installeren en midi kabels er tussen en gaan met die banaan.

mzl

Omdat jij helemaal nieuw bent in dit wereldje zou ik eerst maar eens gaan roeien met de riemen die je hebt :)

Oke mensen ik volg alle advies op !!

Vraagie nog : ;)

ok dus ik sluit de 303 aan op de atari en me versterker/mengpaneel aan op de 303 toch ?

En ik kan samples bewerken in cubase en die dan weer ten gehore brengen uit mijn 303 toch ???

De MC-303 is een geluidsmodule en geen sampler
Je moet het doen met de geluiden uit de MC-303 deze zijn wel lichtelijk te bewerken.
Maar je hebt niet bepaald de makkelijkste synth gekocht die via MIDI aan te sturen is..MC-303 met MIDI is een ramp maar als je ff de zoekfunctie gebruikt wordt je al wel wat wijzer :D

En ik kan samples bewerken in cubase en die dan weer ten gehore brengen uit mijn 303 toch ???
dit kan wel met een Atari Falcon waar ook de eerste versie van Cubase Audio op verscheen...

voor de 'normale' Atari adviseer ik je Cubase 2.0 te gebruiken (midi only dus), 3.0 is wat uitgebreider maar tevens onstabieler...
als je toch wat met audio wilt gaan doen zou ik gewoon een goedkope sampler aanschaffen die data kan uitwisselen met je pc (SCSI of USB)... dus audio bewerken op je PC en afspelen met je sampler... :)

Laatst gewijzigd:
Re: Geluid Atari 1040 ST *Hellup!!!*

Nou heb ik dus de atari opgestart helemaal top.
Alleen iets snap ik niet ??
Ik krijg er geen geluid uit.
Ik zie ook geen aansluiting voor de speakers zitten of zoiets ??
Weet iemand hoe ik er geluid uit kan krijgen .

Het enige geluid wat je uit een standaard Atari 1040 ST haalt kun je alleen maar horen via het beeldscherm waar een ingebouwde speaker in zit. Leuk voor metronoombliepjes, maar daar houdt het ook wel mee op. Als je wat meer met geluid wilt doen (mod trackers, enz.), koop dan een 1040 STE. Daar kun je 8 bit PCM geluid tot 50 kHZ mee afspelen op z'n stereo tulp uitgang.

Re: Re: Geluid Atari 1040 ST *Hellup!!!*

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het enige geluid wat je uit een standaard Atari 1040 ST haalt kun je alleen maar horen via het beeldscherm waar een ingebouwde speaker in zit. Leuk voor metronoombliepjes, maar daar houdt het ook wel mee op. Als je wat meer met geluid wilt doen (mod trackers, enz.), koop dan een 1040 STE. Daar kun je 8 bit PCM geluid tot 50 kHZ mee afspelen op z'n stereo tulp uitgang.

Wat zijn de mogelijkheden van het geluid dan met een STe?
Is het als vervanging van het geluid van de monitor, als die geen speakertje heeft?

Alleen blokgolf, zoals 6trak al heeft gezegd, of kan je meer?
Lijkt me iig wel grappig om 'm ook eens als soundengine te gebruiken zoals SID van C64.

Ik gebruik 'm nu alleen voor cubase en bankloader voor enkele synths.

Vins.

Zoals ik al zei, vergeet geluid op de Atari ST, alleen de metronome heb je nodig that's it! ... Ga voor de midi mogelijkheden.
Ik bedoel, Geluid willen halen uit een ST Anno 2003 is je zelf niet serieus nemen en je tijd verdoen.
Als je er lol uit haalt moet je het zeker doen maar echt zinvol ben je niet bezig in mijn ogen dan.

In alle 1040's zit een Yamaha YM-2149 Software-controlled Sound Generator chip. Deze chip heeft de volgende onderdelen aan boord: 3 puls generators met een bereik van 8 oktaven, een noise generator, een mixertje, een VCA met envelope generator en een 5-bit D/A-converter. Deze chip, 'vergelijkbaar' met de SID chip van de Commodore, zorgt in de 1040 STF(M) voor het geluid dat je via je beeldscherm speaker en/of TV monitor hoort. In de 1040 STE zit daarnaast ook nog een andere soundchip set, waarmee je geluiden van 8 bit stereo @ 50 kHz max af kan spelen via de tulp uitgangen of op je TV. De YM-2149 is in de 1040 STE alleen nog maar verbonden met de (eventuele) speaker van het beeldscherm. MIDI was bij Atari belangrijker dan het geluid. :)

@Dextron,

Het is niet mijn bedoeling om de ST als serieuze soundengine te gebruiken, ik was alleen benieuwd naar de mogelijkheden van het beestje.

@Boemtjak,

bedankt voor de uitleg,
kwa functie is de chip dus vergelijkbaar met SID, maar kwa mogelijkheden niet.

Ik ga me er verder ook niet in verdiepen, lijkt me idd niet echt nuttig.
Toch leuk om te weten.

Vins.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het enige geluid wat je uit een standaard Atari 1040 ST haalt kun je alleen maar horen via het beeldscherm waar een ingebouwde speaker in zit. Leuk voor metronoombliepjes, maar daar houdt het ook wel mee op. Als je wat meer met geluid wilt doen (mod trackers, enz.), koop dan een 1040 STE.
dat wist ik niet... dus de STE stuurt wel geluid via de TULP out maar de ST niet...?

Back