LM394, echt nodig?

1V/oct

Crazy Diamond
Ik wil deze VCO maken: de XR2206 VCO van Thomas Henry: http://www.birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/XR-VCO.html

Daar heb je een LM394 voor nodig (ultra well- matched monolithic NPN transistor pair) maar die is amper nog te krijgen. Zo hier en daar lees ik dat de LM394 niet echt nodig is, dat het eigenlijk overkill is. De vraag is dus: is die LM394 echt wel nodig of kan ik ook gewoon 2 gematchte en aan elkaar gelijmde 2n3904's nemen? Zo kan dat namelijk ook bij bv de VCO555 en de VCO1 van Thomas Henry. Of misschien kan ik een CA3046 nemen?

Dat matchen is niet voor de kat z'n k*t uitgevonden.
De LM394 is bedoeld om met het interne oventje in een circuit op constante temperatuur gehouden te worden.
Met een mached pair kan in principe hetzelfde bereikt worden. Dit hangt een beetje af van het circuit. De ene transitor compenseert de andere omdat ze hetzelfde temperatuur coëfficiënt hebben in een circuit dat daar voor ontworpen is.

Dat weet ik ook wel, bedoelde ook dat het gewoon werkt 2x de BC547, of ze nou gematcht zijn of niet, het werkt met de 547 en nog best aardig ook, gebruik ze ook in VCA's ook ongematcht en werkt ook goed, natuurlijk is de modulatie onderdrukking of bleeding beter na matching maar het is niet altijd noodzakelijk,
Ik denk dat het productie proces tegenwoordig zo goed is dat de torren (uit 1 batch) al aardig dicht bij elkaar liggen.

Ja en niet aanraken, plastic pincet, eerst ook op kamertempratuur laten komen,
ennuh, wat is je multimeter, hoeveel getallen achter de komma heeft je multimeter?, anders schiet het nog niet op.

Zoals Richard dat doet doe ik dat ook, alleen dan met de BC549C, werkt prima zo ( tog wil ik alsnog wel een goede multimeter hebben!, beetje duur ),
ik doe er geeneens hittegeleidende gel tussen ofzo ?, en zet ze ver uitelkaar, wat moet er eigenlijks tussen?, gewoon lijm kan ook zei jij ?

Dat transitoren en ook IC's uit een enkele batch dicht bij elkaar liggen is een feit. Desalnietemin is het nog nauwkeurige matchen geen overbodige luze als men het maximale eruit wil halen.
Voor transistoren is dat niet enkel de Hfe maar zeker ook de VBE spanningsval.

@Designer: 3 getallen achter de komma. Ik heb geen plastic pincet maar pak ze met een metalen pincet bij de pootjes, zet ze zo boven het IC voetje en druk ze er dan met een blokje hout in. Niet erover heen ademen! Van te voren buig ik de pootjes op de goede afstand zodat ze er makkelijk in passen. Daarna weer een minuut of 10 op temeratuur laten komen. De pincet houdt ik zo kort mogelijk vast zodat ie niet opwarmt.

De transitoren met de platte kanten tegen elkaar aan lijmen met 2 componenten lijm. Daarna ook nog de tempco erover heen en dan nog een dot 2 componenten lijm erover. Tot slot nog een stukje krimpkous eromheen. Zo doe ik het.

@marcmarc: dat Moog schema test alleen maar op Vbe. Is testen op Hfe echt nodig? Bij Moog vonden ze blijkbaar van niet?

De heer Moog was een idioot die bepaalde dingen goed zag. Of Hfe van een transistor van belang is hangt af van het ontwerp.
Dat er gekken zijn die de ouderwetse ontwerpen van Moog nog steeds na willen maken met alle gebreken van dien is van de pot gerukt als je het mij vraagt.
BTW: ik repareer nogal eens Moog-spul met al de gebreken van dien zo goed mogelijk als gebrek te repareren. ;-)

Voor mijn X4046's heb ik een klein PCBtje gemaakt, waar een BC(M)847bs op past, samen met twee 1k SMT tempco weerstanden.
Destijds etste ik alles zelf, maar die spoortjes zijn wel erg fijn, eigenlijk zou ik er eens wat bij iTEAD mee moeten laten komen.
Die BCM847bs is niet zo perfect gematched als een LM394 (of SSM2210) maar voor veel dingen goed genoeg.
Mocht je ze kunnen vinden, dan zijn er ook wat japanse dual torren die toepasbaar zijn (2SC1583, volgens mij), maar die zijn ook unobtainium.
Voor een paar VCO's (die je nauwkeurig wil) zou je best die LM394 kunnen bestellen of de SSM/THAT equivalenten, zo duur is het nou ook weer niet (en je bespaart veel door zelfbouw, ga maar eens een VCO kopen :D ).

Edit:
Hfe matching is hetzelfde als bij LM394 (voor BCM847bs), niet slecht. VBE matching is een stuk beter bij LM394, volgens mij niet gespecced bij BCM847bs.
Zijn wel akelig kleine dingen om te solderen, die BCM847ds is iets groter, dacht ik, nog niet geprobeerd.
Overigens is hier ook een PNP dual van, en een NPN/PNP in een behuizingkje. Klassiekers in wording.

@SSRP liever geen SMD! De SSM2210p kan ik overigens bij mijn electroboer bestellen maar dat kreng kost bijna 11 euro!

Hier lees ik het volgende:

"Transistor matching is required in several situations. One is in selecting matched pairs for exponential or logarithmic circuits. Here it is actually the leakage currents that should be matched, but these are difficult to measure without special equipment, so Vbe is often used instead."

Hier maak ik uit op dat matchen op Hfe voor een VCO niet nodig is. Ook wordt op de Birth of a Synth website verwezen naar het Moog schemaatje. Zo ook op Music from Outer Space. Daar lees ik ook dit:

"The consensus is that matching the Vbe of transistors under constant current to within a couple of millivolts is a good way to find transistors that will function well in log convertors and other non-linear circuits."

Nou goed, wellicht dat ik toch een paar van die Letse AS394´s ga bestellen. Altijd leuk om te hebben. :)

Mocht je ze kunnen vinden, dan zijn er ook wat japanse dual torren die toepasbaar zijn (2SC1583, volgens mij), maar die zijn ook unobtainium.

Ik heb er toevallig nog 1 gevonden in mijn componenten verzameling! :halleluja
Ik had er ooit een paar besteld bij Hajé electronics (http://www.haje.nl/). Je kan ze ook bij Futurlec bestellen, daar zijn ze goedkoper.

Kan ik deze zonder aanpassingen i.p.v. de LM394 zetten?

Bij Haje heb ik ze ook wel eens besteld, nog voor ie in de gaten had dat sommige torren elders een veelvoud kosten :D

Back