Overstappen naar Apple

rsvos

Industrial Darkness
Ik werk al een tijd op een windows systeem met fl studio nou heb ik bij een maatje ff logic uit kunnen proberen en kon me er helemaal in vinden.
Nou vind ik de apple's nogal aan de prijzige kant nou is mijn vraag heb ik aan een iMac mini voldoende ?

Wil er op house gaan produceren en doe alles met software

met de volgende specs.

Processor
- 2.6-GHz dual-core Intel Core i5 met turbo tot 3.1 GHz, met 3 MB gedeelde L3-cache

Geheugen
- 8GB 1600-MHz LPDDR3-geheugen

Harde schijf
- 5400-rpm harde schijf van 1TB

Grafische processor
- Intel Iris Graphics
- Ondersteunt tot 2 beeldschermen 2560 x 1600 pixels, beide met miljoenen kleuren

Aansluitingen
- 2x Thunderbolt-poorten (tot 20 Gbps)
- 4x USB 3.0-poorten (met een snelheid tot 5 Gbps)
- HDMI-poort
- Sleuf voor SDXC-kaart
- Gigabit Ethernet-poort
- Audio in port
- Headphone port
- IR receiver

Communicatie
- Wi-Fi, Draadloos 802.11ac-Wi-Fi-netwerk; compatibel met IEEE 802.11a/b/g/n
- Bluetooth 4.0 voor draadloze verbindingen
- Ethernet, 10/100/1000BASE-T Ethernet (RJ-45-connector)

Besturingssysteem
- OS X Yosemite

Last edited by a moderator:
hebbie die ook extern of moet ik dan naar een andere kijken voor ssd

ben daar nog niet helemaal in thuis zo'n ssd

Idd, trap een ssd schijf in de Mac . Ipv de 1tb schijf die er nu staat.
En gaan met die banaan.

Kan je in zo,n ding dus nog het één en ander verbouwen?

Verbouw een complete pc maar wist niet dat het bij zo,n mac ook mogelijk was

heb er één gezien met een fusion drive das half ssd en half hardeschijf , is dat wat?

Waarom ssd?
Nadeel ssd is, als het misloopt, game over.
At all. Data niet meer bereikbaar, vernam ik.
Een backup doe je dus nooit met ssd, familiefotos enz...

Waarom ssd?
Nadeel ssd is, als het misloopt, game over.
At all. Data niet meer bereikbaar, vernam ik.
Een backup doe je dus nooit met ssd, familiefotos enz...

Je familiefoto's zet je als het goed is niet op SSD. Als je data je lief is backup je altijd, SSD of conventionele HD.
Overigens is ook bij een SSD nog wel redding mogelijk, alleen is dat nog meer gedoe dan bij een conventionele schijf (waar je het meestal ook niet laat doen, simpelweg te duur).
Als je data je lief is backup je altijd naar een externe NAS oid.

Waarom SSD? Het is simpelweg vele malen sneller dan een comventionele harddisk. Een enkele SSD kan tegenwoordig een SATA2 channel vol trekken (600MB/sec). De snelste conventionele schijven (bijvoorbeeld een Western Digital Black series) komt daar niet eens in de buurt (denk aan zo'n 150MB/sec). Het is ook gewoon geen eerlijke vergelijking. En dan hebben we het nog niet eens over M2 en Pci-E attached SSD's. Deze technieken halen 1500+MB/sec en blazen conventionele SATA SSD"s weer compleet weg (omdat de SATA bus de beperkende factor is).

Met de steeds dalende prijzen van zelfs high-end SSD's zie ik, behalve voor back-up doeleinden, weinig reden meer om voor een conventionele schijf te gaan.

Wat mij betreft het grootste voordeel van SSD: Processor en geheugen upgrades waren jaren maar zaken die performance winst in de marge gaven. De komst van de SSD pakte voor het eerst sinds jaren een echt performance beperkende factor in de pc aan: de harde schijf.
Eens je SSD gaat ga je nooit meer terug, dat kan ik je beloven. :)

In mijn ervaring is OS X op het moment niet te genieten als je het boot van een bewegende schijf. De meeste modellen mac komen tegenwoordig ook met een SSD of op zijn minst een fusion drive (SSD-cached spinning drive).

De beste deal die je op dit moment kan doen qua Mac mini is om het oudere 2011 model met quad core i7 op de kop te tikken en daar zelf een SSD-schijf in te bouwen.

De allernieuwste modellen mac mini zijn langzamer en moeilijker om de drive in te vervangen, vermijd die.

heb er één gezien met een fusion drive das half ssd en half hardeschijf , is dat wat?

Een fusiondrive is een mooie middenweg en geeft je veel storage met de performance boost van een SSD. Ik heb er 1 in mijn laptop en dit werkt echt super.

Ik heb wel her en der wat horror verhalen gelezen over het verlies van data. Een fusion drive gebruikt namelijk een kleine SSD en plaatst hier veel gebruikte bestanden op en gebruikte op en gebruikte de SSD tevens als cache (dus als data wordt weggeschreven gaat die eerst naar de SSD en dan op een lagere snelheid naar de conventionele schijf). Het principe hier achter is slim en kostenefficient maar er zijn dus gevallen bekend waarbij de sync tussen SSD en conventionele schijf niet goed ging met als resultaat data verlies.

Ik heb dit zelf overigens nog niet gehad en het lijkt mij dat, zoals met alle technologie, dit ook steeds wordt verbeterd.

Ik werk al een tijd op een windows systeem met fl studio nou heb ik bij een maatje ff logic uit kunnen proberen en kon me er helemaal in vinden.
Nou vind ik de apple's nogal aan de prijzige kant nou is mijn vraag heb ik aan een iMac mini voldoende ?

Wil er op house gaan produceren en doe alles met software

met de volgende specs.

Processor
- 2.6-GHz dual-core Intel Core i5 met turbo tot 3.1 GHz, met 3 MB gedeelde L3-cache

Geheugen
- 8GB 1600-MHz LPDDR3-geheugen

Harde schijf
- 5400-rpm harde schijf van 1TB

Grafische processor
- Intel Iris Graphics
- Ondersteunt tot 2 beeldschermen 2560 x 1600 pixels, beide met miljoenen kleuren

Aansluitingen
- 2x Thunderbolt-poorten (tot 20 Gbps)
- 4x USB 3.0-poorten (met een snelheid tot 5 Gbps)
- HDMI-poort
- Sleuf voor SDXC-kaart
- Gigabit Ethernet-poort
- Audio in port
- Headphone port
- IR receiver

Communicatie
- Wi-Fi, Draadloos 802.11ac-Wi-Fi-netwerk; compatibel met IEEE 802.11a/b/g/n
- Bluetooth 4.0 voor draadloze verbindingen
- Ethernet, 10/100/1000BASE-T Ethernet (RJ-45-connector)

Besturingssysteem
- OS X Yosemite

Probeer het vorige model i7 te scoren (late 2012 model). Die is zeker voor muziek vele malen sneller. Een dual core i5 is erg krap imho. En in de nieuwe modellen hebben ze van de i7 een dualcore gemaakt met een ernorme pricetag, terwijl de vorige een quadcore is. 2x zoveel power dus om te produceren. De ssd is idd onmisbaar. Mijn mini met fresh install bootte langer dan een minuut en nu in een paar seconde. 5400 toeren schijven blijven maar ratelen, wordt je helemaal debiel van.

Ik zou wel oppassen met een mac waar geen originele SSD van Apple in zit en de combi met Yosemite. Apple ondersteunt pas met de allernieuwste update TRIM voor 3rd party SSD's maar is geen garantie.

Ik heb enorm veel problemen gehad met mijn mac pro (met een SSD die niet van Apple kwam) die ik ging upgraden naar Yosemite. Uiteindelijk gedwongen gedowngrade naar Mavericks en ALLE problemen verdwenen met de zelfde setup.

Maar absolut een SSD nemen!!! Supersnel! Mijn mac pro start in 5 secondes op en is dan ook echt klaar.

In mijn 'studio' staat een Late 2012 Mac Mini Quad core. Ik heb er zelf een SSD in geplaatst naast de 1 TB hdd (dit met een speciale 2e HDD-kit, je hebt namelijk een extra kabeltje nodig). Voor het vervangen van een harde schijf in een Mac Mini heb je speciale schroevendraaiers nodig. Wat door SB-Six al werd aangeraden: mocht je er ergens een 2e hands kunnen scoren: quad-core! Je kunt ook aan de geekbench scores zien dat de laatste lijn meer op niveau is van de Macbook Air en de late 2012 modellen zich konden meten met de 15 inch Macbook pro's (je weet wel, die laptops die ook door diverse DJ's/producers gebruikt worden).

Ik heb trouwens later een samsung 850 pro ssd erin gezet, en draai yosemite zonder problemen. Ik heb contact gehad met samsung en ook met een apple retailer, en beide vertelde ze dat trim niet noodzakelijk was, mits je ongeveer 20% vrije schijfruimte over houdt. Die 850 pros hebben niet voor niets 10 jaar garantie. Oftewel, ssd erin, yosemite installeren, klaar. Niet verder prutsen met trim / kext zou ik zeggen.

Er is ook een tool genoemd TRIM Enabler die het kan regelen voor third party drives. Heb ik jaren met prima resultaat gebruikt op mijn vorige MacBook (waar ik de optische drive vervangen had door een SSD).

De nieuwste versie van OS X (El Capitan) heeft TRIM support voor third party drives out of the box, overigens.

Voor de performance zou ik 't niet doen. Apple is op alle fronten z'n voorsprong kwijt.
Behalve gebruiksgemak (ook niet onbelangrijk ;) )

't Hangt er natuurlijk wel van af wat je precies doet.
Als je veel samples gebruikt: snelle en grote harddisk (SSD).
Als je veel effecten en virtuele instrumenten gebruikt: snelle CPU (i7, Xeon).
Als je veel sporen/lagen hebt in je projecten wil je veel RAM (upgraden naar 16 GB ECC).

Mac Mini's zjin de minst productionele computers van Apple.
Maar dat is alleen als je ze vergelijkt met de andere Macs uit dezelfde tijd.
Als je ze vergelijkt met de computers waar 10/20 jaar geleden de beste muziek op werd gemaakt dan
zijn de natuurlijk nog velen malen beter.

Ik zou zeggen, onder de 500 euro is 't ok.
Stop 'm eerst vol met RAM (kan max 16 GB in), een SSD is leuk maar wel duur en Apple werkt concurrenten steeds meer tegen.
Een 7200 RPM drive doet al wonderen...

zelf je hardware aanpassen:
https://nl.ifixit.com/
let op met SSDs en TRIM in Yosemite:
https://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/

Back