Dit effect... iemand die mij kan helpen?

PabloDeMode

Spank!
Ik wou graag weten hoe ik dergelijke effect kan maken met ableton of logic of whatever. Ik vermoed dat ik iets met delay en/of panning kan doen maar heb geprobeerd en het lukt mij niet echt (een soort ping-pong boomerang effect). Het lijkt me leuk om zoiets te proberen, iemand een idee?

Attachments

• Perc 01.wav
    113,9 KB · Bekeken: 170
L is geluidje en dan een reversed reverb met een delaytime in maat op de werkelijke reverb.
R is geluidje met een reverb zo groot als de loop (dit kan je uitrekenen door je bpm uit te drukken in ms)

Mmweh, dat zit denk ik meer in het basis geluid......als ik hem in SF open en dan L eerste stukje pak en L laatste stukje hoor ik geen phaser...

tsja misschien heb je gelijk, als ik hem loop lijkt het idd niet echt meer op een phaser. het is wel een erg korte sample, heb je niet meer?

Hij gaat denk ik phasend klinken, omdat je L+R krijgt waarvan de golf door de andere reverb setting zo klinkt.....ik vind het wel een leuk bedacht truukje als ik het beluister.

Bedankt voor jullie reacties. De sample is "one shot" dus inderdaad moeilijk om in te schatten wat er allemaal gebeurt; wat ik wel kan opzoeken is de originele BPM van het nummer waar dit vandaan komt. Alleen weet ik niet of dat helpt want het gaat om het principe (hoe maak ik zoiets, dus niet in een "loop" maar in one shot samples).

Ik zal er vanavond proberen met een snare shot of een tom :)

Ik hoor trouwens ook een pitch verandering... zijn er zelf twee samples gelayered hier lijkt me? Of is de R channel anders gepitcht?

easy,

1. neem een hihat.
2. shift de pitch omhoog
3. in het pitch omhoog moment pan van L naar R

:P

Begin eerst met het deel dat je het L en R geluid anders gaat behandelen......dan kan je daarna je basis geluid aanpassen naar smaak. In mijn oren is het een hat achtig geluid....soort van een splash met de pitch iets omlaag en lekker zappig kort.

Strakke hihat of wat wat BRZ zegt.. octaaf omlaag met een attack op de pitch. Links gepant.

Send kanaal met 100% wet reverb naar rechts gepant en mss nog wat pitch automation erop. En die 2 doorlussen naar een groep en daarop L-R automation

Bedankt nogmaals voor de feedback, ik heb het geprobeerd en kom in de buurt... Hoop ik:

Attachments

• Snare 909 with delay fx.wav
    280 KB · Bekeken: 142
Oeps, het was een hi-hat, maar goed voor het idee...
EDIT: de vorige render was niet de goede, deze wel:

Attachments

• Hi-hat 909 delay fx experiment.wav
    1,1 MB · Bekeken: 148
tja, ik ben het eens met BRZ en hoor duidelijk de reversed reverb op links. Die mis ik in jouw poging pablo.

Ik zal er vandaag opnieuw proberen, idd de reversed reverb zal hiermee wat helpen.

Ik heb wel de pitch envelope geplaatst maar op een of een andere manier ging die niet helemaal. Wordt vervolgd :)

Weer geprobeerd, ik krijg toch nét wat anders... Best een interessante oefening en in ieder geval erg leerzaam, zie bijlage :)

Attachments

• Hi-Hat 909 delay experiment day 2.wav
    272,2 KB · Bekeken: 148
Op de reversed reverb zal je een predelay moeten zetten worden de reversed reverb pas begint op ongeveer de helft van je loop....zie mijn eerste post. Ms kan je uitrekeken adhv je bpm.

Logic ringshifter.

ENV to Pitch
Stereo spread max
beetje zoeken naar de juiste env diepte enzo

En een Hihat oid als bron idd

Op het moment dat de env op de freq gaat shiften en je staat in dual modus in de plug dan panned ie dat.

Ik denk dat je daarmee een heel stuk in de buurt komt.

BTW Ringshifter in Logic is een van de beste plugins imo voor het opspicen van je drum en percussie. Eeen van de redenen waarom k niet zonder Logic zou willen werken.

Ik vind jouw effect ook al leuk, Pablo. Niet hetzelfde, maar daarom origineel.

Back