Bit one vs JX-8p

Aottens

Stamgast
Mensen, ik sta een beetje voor een dilemma, vandaar hier een vraag.

Ik heb optie op zowel een Crumar Bit One als een Roland JX-8p, beide nemen is voor op mij op dit moment geen optie, maar ik wil er toch graag 1! Afgezien van de midi mogelijkheden (niet mijn belangrijkste dingetje) wat is volgens jullie de beste keuze? De muziek die ermee gemaakt zal worden zal voornamelijk synthwave/ outrun electro zijn.

Bedankt alvast :okdan:

Ik ken beide genres die je noemt niet echt, maar de JX-8P staat bekend om envelopes die niet echt lekker snappy snel kunnen gaan, prima voor pads en brassy dingen, maar als je lekkere stabby wil kom je van een koude kermis thuis geloof ik.

Ik waardeer de JX-8P om zijn warme en brede klanken. Plus dat je synthklanken aanslaggevoelig als een piano kunt bespelen. Na de JX-8P heb ik nooit meer een analoge synth-piano gehoord. De Bit is volgens mij wat killer en directer. Het is maar net waar jouw smaak ligt. Zet Youtube aan en geef je oren een feestje.

Jx8p vind ik niets aan. Een kennis van mij met heeeel veel synths vind de bit fantastisch. Heb je niks aan maar toch.... ☺

Plus dat je synthklanken aanslaggevoelig als een piano kunt bespelen.
Volgens mij is de Bit One dit ook!
Zet Youtube aan en geef je oren een feestje.
Helaas staat er van de Bit niet zoveel op Youtube :( vandaar dat ik vraag naar de meningen.

Bedankt in ieder geval al! Als iemand nog iets heeft? Please share! :)

Ik ken beide genres die je noemt niet echt, maar de JX-8P staat bekend om envelopes die niet echt lekker snappy snel kunnen gaan, prima voor pads en brassy dingen, maar als je lekkere stabby wil kom je van een koude kermis thuis geloof ik.

De Bit One heeft nou ook niet echt snelle envelopes toch...een moeilijke keuze omdat het allebei wel synths zijn die in hetzelfde straatje zitten. Een JX8p klinkt wat wolliger met dat Roland randje. Qua feel en stijl is de JX8p misschien iets meer "outrun" electro...maar de bit one heeft misschien een iets exotischer karakter.

en de Bit One is toch niet zo strak met MIDI controllers? Ik had een BIt 99 en die kon je editten met een of andere plug in maar echt feest was dat niet...de JX8p was veel makkelijker te editten ook op het ding zelf en met een BCR2000.

Misschien ook even kijken naar een JX10? Dan heb je 2x JX8p in een megadikke vlaggeschip synth, en daar kan je ook een upgrade chip voor kopen met arpeggiator en extra LFO ofzoiets.

ik heb ze beide gehad en vind de Bit toch interessanter, is eens wat anders dan de Roland sound en met wat delay en reverb er achter
is ie best cool.
en het programmeren valt reuze mee een nummer invoeren voor de parameter en dan kan je al gaan editen
overigens heeft de Bit de leuke optie dat je 2 patches kan splitten of layeren.
je kan erg gave pads maken met de Bit.
Als jij hem niet wil wil ik de Bit wel ;-)
wat zou een Bit en jx8p nu nog moeten kosten? 300-350 dacht ik

Jx8p is qua midi wat beter en tevens te editen op de PC. De Bit one heeft die feature niet. Dit is alleen bij de 99 en 01 (rackversie) zo, maar zoals Smackos al opmerkte, dit werkt niet echt vlekkeloos.

Heb de Jx8p en 99 + 01 maar die klinken hetzelfde als een Bit one. Qua envelopes is de Bit iets sneller. Bij de Jx8p lijkt het wel alsof altijd de attack nog een beetje open staat.. de Bit klinkt strakker.

Voor trage pads met hoge attack en release treedt er wel een vervelende bijwerking op bij de Bit. Zijn alle stemmen in gebruik en druk je een nieuw akkoord in, kapt hij de eerder gespeelde noten af en begint aan het begin van de attack fase.
Doe je dit bij een Jx8p, dan wordt alleen de toonhoogte verandert en blijft het volume ongewijzigd. (sustain level wordt opgevolgd, zoals bij elke mono synth ook gebeurt).

In de meeste Bit One's zitten CEM filters (3328) en dat geeft toch een lekkere sound. Er zijn ook oudere One's waar nog SSM in zitten. Heb ooit weleens ergens horen vallen dat het de 'poor mans Prophet' zou zijn maar dat refereert dan waarschijnlijk aan het gebruik van filter IC types, want qua sound heeft ie weinig weg van een CEM Prophet.
Het filter 3328 geeft wel een mooi karakter vind ik maar voor donkere, wollige pads vind ik een JX8p mooier klinken. Misschien ook wel een beetje door de chorus die erin zit.

De Bit heeft een naar bijgeluid in de oscilators wat erg opvalt als je de filters open hebt. Een soort van digitaal geluidje, net zoiets als de Poly 800.. Wat dat betreft vind ik de oscilatoren in een Jx8p mooier klinken.
Wel geinig is dat je alle golfvormen kan aanzetten in de Bit maar een Jx8p heeft daarintegen weer diverse cross-mod's instellingen die PWM en syncleads mogelijk maken.

Weet niet of het iets toevoegt aan je klankoordeel maar had een paar maanden terug dit trackje voor het grootste deel met de Bit gemaakt. (op de filter 'sweep' en nog wat Rhodes partijen na).
In basjes en staccato geluidjes klinkt een Bit toch strakker/snappier dan een Jx8p vind ik, en mits je niet te veel van de polyfonie vraagt, erg lekkere pads :).

Laatst gewijzigd:
de bit one keyboardversies worden erg onbetrouwbaar, ik heb er 2 gehad en ken 2 anderen die ze hadden en die zijn allemaal niet lekker meer. de keyboardversie heeft ook een hele simplistische midi implementatie.
de bit 01 module is veel beter, zelfde qua sound maar veel betrouwbaarder en "normale"midi. ik heb de mijne nu al meer dan 15 jaar en hij zit in heel veel van mijn tracks. pasd zeker, maar hij is ook super voor bassen, juist ook vanwege die bijgeluidjes die 'm een raar randje geven..

Bedankt voor de tips en de vergelijkingen iedereen. Zoals ik al aangaf, midi is niet het meest belangrijke voor me. Het feit dat de Bit One wat snellere envelopes heeft spreekt me wel aan. Dus daar ga ik voor!

Maar ruuud, wat bedoel je met erg onbetrouwbaar? In welk opzicht? Driftende stemmen, of toetsen die niet meer werken? Cem chips die ermee kappen? Ben wel benieuwd namelijk.

Da's idd wel zo.. maar ook de 99 en 01 kennen hun nukken.. Qua problemen zijn het helaas geen driftende stemmen maar meer echte defecten, als in niet, of onvolledig werken..

Ik kocht mijn 99 en 01 beiden met defect maar zijn allemaal weer gefixed door Marc Cox.. toch leidt de master tune van mijn 99 alweer een beetje een eigen leven..
't Is wel weer bij te tunen en zal wel iets simpels zijn maar niet echt comfortabel natuurlijk.
Qua contactjes en verbindingen is het ook allemaal stukken minder dan een Roland bv..

De JX8p is net een orgel met een filter. Ik vond het tegenvallen. De Bit is meer fun, meer modulatiemogelijkheden en een Moog achtige sound.

Heb ze beiden gehad en weggedaan, maar zou nu voor de Bit gaan.

Het is de Bit One geworden mensen, afgelopen zondag opgehaald! Wat een mooi ding, klinkt heerlijk. Bedankt voor alle tips :)

Congrats! best een gave synth
als je er ooit weer vanaf wil, laat het mij weten

Ik waardeer de JX-8P om zijn warme en brede klanken. Plus dat je synthklanken aanslaggevoelig als een piano kunt bespelen. Na de JX-8P heb ik nooit meer een analoge synth-piano gehoord. De Bit is volgens mij wat killer en directer. Het is maar net waar jouw smaak ligt. Zet Youtube aan en geef je oren een feestje.

bitt 99 / 01 is een cem unit raw like a pro ..600 ,
geen one ; das prophet chips

vondt m vett / ipv warm das de jx 8p weer wel wooly;]
:okdan:

Het is de Bit One geworden mensen, afgelopen zondag opgehaald! Wat een mooi ding, klinkt heerlijk. Bedankt voor alle tips :)

lezen eerst =ook n vak heb geen baan haha
mooie vette bak duopresets is moglijk toch 2note bass en 4 leads ofso ,.. egt een synth om te raven/ leaduh
waarschynlijk ook screamy stringzzz']

daarom is een jx10 keys ook so vettt keyboard splitt , bass/ strings
:okdan::engel:
like a jp8

Back