Jx8p is qua midi wat beter en tevens te editen op de PC. De Bit one heeft die feature niet. Dit is alleen bij de 99 en 01 (rackversie) zo, maar zoals Smackos al opmerkte, dit werkt niet echt vlekkeloos.
Heb de Jx8p en 99 + 01 maar die klinken hetzelfde als een Bit one. Qua envelopes is de Bit iets sneller. Bij de Jx8p lijkt het wel alsof altijd de attack nog een beetje open staat.. de Bit klinkt strakker.
Voor trage pads met hoge attack en release treedt er wel een vervelende bijwerking op bij de Bit. Zijn alle stemmen in gebruik en druk je een nieuw akkoord in, kapt hij de eerder gespeelde noten af en begint aan het begin van de attack fase.
Doe je dit bij een Jx8p, dan wordt alleen de toonhoogte verandert en blijft het volume ongewijzigd. (sustain level wordt opgevolgd, zoals bij elke mono synth ook gebeurt).
In de meeste Bit One's zitten CEM filters (332en dat geeft toch een lekkere sound. Er zijn ook oudere One's waar nog SSM in zitten. Heb ooit weleens ergens horen vallen dat het de 'poor mans Prophet' zou zijn maar dat refereert dan waarschijnlijk aan het gebruik van filter IC types, want qua sound heeft ie weinig weg van een CEM Prophet.
Het filter 3328 geeft wel een mooi karakter vind ik maar voor donkere, wollige pads vind ik een JX8p mooier klinken. Misschien ook wel een beetje door de chorus die erin zit.
De Bit heeft een naar bijgeluid in de oscilators wat erg opvalt als je de filters open hebt. Een soort van digitaal geluidje, net zoiets als de Poly 800.. Wat dat betreft vind ik de oscilatoren in een Jx8p mooier klinken.
Wel geinig is dat je alle golfvormen kan aanzetten in de Bit maar een Jx8p heeft daarintegen weer diverse cross-mod's instellingen die PWM en syncleads mogelijk maken.
Weet niet of het iets toevoegt aan je klankoordeel maar had een paar maanden terug dit trackje voor het grootste deel met de Bit gemaakt. (op de filter 'sweep' en nog wat Rhodes partijen na).
In basjes en staccato geluidjes klinkt een Bit toch strakker/snappier dan een Jx8p vind ik, en mits je niet te veel van de polyfonie vraagt, erg lekkere pads.
wel veel verschillen idd
ziejemeaar de eene cem / ssm is de andere niet
waren idd hoop truck op de jx8p[stillbroken unit here] pwm ook
en de filter was j60 idem , astgoed is ...
das wooly =mooi
']
en dat geeft toch een lekkere sound. Er zijn ook oudere One's waar nog SSM in zitten. Heb ooit weleens ergens horen vallen dat het de 'poor mans Prophet' zou zijn maar dat refereert dan waarschijnlijk aan het gebruik van filter IC types, want qua sound heeft ie weinig weg van een CEM Prophet.
.