Hoe leer ik laagjes begrijpen in een nummer?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Stel: ik luister naar New Order met Bizarre love triangle.

https://youtu.be/7uEBuqkkQRk

Hoe kan ik beter inzicht krijgen wat er in hemelsnaam allemaal gebeurd in dit nummer?
Ik hoor het begin: iets wat ik bass zou noemen
Ik hoor percussie
dan valt stem in, gitaar en een extra laagje (stabs of hoe noem je dat)

Het verandert dan na een poos (weet ik al veel of dat de verse of de chorus is)

Hoe krijg ik inzicht in het verloop van een nummer? Hoe kan ik leren begrijpen waarom die gitaar past over de rest? Ik merk dat mijn eigen jams kaal blijven omdat ik geen idee heb wat ik er nog over kan leggen, als ik wat percusie heb en een bass lijntje, een padje en mss een vocal of wat zeldzaam aanwezig bleepje of wit ruisje.

Is dat niet een beetje als aan Picasso vragen "hey, hoe doe je dat nou zo met zo een kwast enzo?"? :D

Maw, het is een "New Order sound" en tja waarom klinkt iets zoals iets klinkt.. soms is niet alles te omvatten
met een theorie.

Vergeet niet dat de gitaar en de rest vast nog fijn door wat fx gaat in dit nummer en vooral flange.

Mijn vraag is misschien wat onduidelijk, ik vroeg me af hoe je kan 'zien' wat bepaalde instrumenten doen in een track, stel dat je toen al een DAW had en gans de track kon zien. En dan begrijpen waarom nu net daar instrument x lange noten speelt, of net korte. Zijn het verschillende soorten bass bij elkaar? Noemen jullie er iets dan eerder lead van? Of maakt 't allemaal geen snuf uit en moet ik gewoon een paar nummers proberen te coveren zodat ik dan begrijp hoe 't werkt…
Ik wil inzicht krijgen - nu seq ik wat doosjes over elkaar en soms gaat dat nergens heen. Ik mis dus een soort van kennis en ik kan ze niet verwoorden. Het is erg basic kennis, noodzakelijk duidelijk.

Probeer eens wat multi-tracks te vinden van bekende nummers. Of instrumentale versies, zonder de vocalen kun je je beter concentreren op de muziek.

Muziektheorie studeren en veel oefenen? Of random noten inkloppen en hopen dat je de lotto wint... Of hopen dat je fans van random muziek houden of doof zijn... :)

Volgensmij zij er verschillende layers plus dat er alle partijeen worden in verschillende stadia opgenomen en dat er meerdere versies worden gemaakt (eerst een ruwe opname en dan de stukken weer naspelen totdat de opname helemaal goed klinkt. De melodieen ontstaan deels in de studio tijdens het songwritingproces maar ik denk dat de sound zo is omdat er inderdaad tal van effecten worden gebruikt (delays, galm, flanger). Met een DAW kan allemaal maar ik denk niet dat je dit krijgt op basis van een recept theorie. Dus als je een kaal jam-nummer schets maakt kun je een gitarist en nog een toetsenist erbij gebruiken om het nummer meer te illustreren, of zelf harmonieen en akkoordenprogressies leren.

Ik zit hier regelmatig met dit probleem en het lijkt me best moeilijk om naast de drums, sequencers en laagjes van pads ook nog leadsounds toe te voegen die erbij passen en nog dat niet overlappen met de rest...

Mijn bescheiden mening :)

Ik doe 'tzelfde als Benno, er zijn redelijk veel multitracks op t net te vinden. Door je eigen mixen te maken en te vergelijken met t origineel leer je spelenderwijs redelijk veel.

Probeer eens wat multi-tracks te vinden van bekende nummers. Of instrumentale versies, zonder de vocalen kun je je beter concentreren op de muziek.

Inderdaad, van New Order zijn er die van Blue Monday en Jetstream, best interessant namelijk

Voor zover ik het begrijp gaat het niet om de mixing skills maar om de muzikale processen bij het maken van
een nummer..

Voor zover ik het begrijp gaat het niet om de mixing skills maar om de muzikale processen bij het maken van
een nummer..

Je hebt gelijk, maar desalniettemin is t mischien leerzaam. (nou ja, dat is mijn ervaring) Je gaat de lagen wat beter begrijpen. Hoe de elementen zich tot elkaar verhouden enzo.

Het nummer van Human League Don't you want me is ook multitrack te vinden. Er zijn in dat nummer, los van de zang, meer leads en melodieen te vinden dan in de rest van het album Dare en vrije extreme veranderingen van hoog naar laag.

Het nummer Bizarre... Is melodisch gezien gebasseerd op maar vier akkoorden de hele tijd. Dus je kunt het volgende doen:
Plaats het nummer in je DAW,
Daarna maak loops van alle stukken,
Bespeel de bas na,
Haal het originele maar uit,
Plaats een lead synth en bespeel melodieen die bij de grondsoort passen (en dat is het moeilijkst, maar als je zelf toetsen kunt spelen is het proberen de moeite waard).
Succes!

Mijn vraag is misschien wat onduidelijk, ik vroeg me af hoe je kan 'zien' wat bepaalde instrumenten doen in een track, stel dat je toen al een DAW had en gans de track kon zien. En dan begrijpen waarom nu net daar instrument x lange noten speelt, of net korte. Zijn het verschillende soorten bass bij elkaar? Noemen jullie er iets dan eerder lead van? Of maakt 't allemaal geen snuf uit en moet ik gewoon een paar nummers proberen te coveren zodat ik dan begrijp hoe 't werkt…
Ik wil inzicht krijgen - nu seq ik wat doosjes over elkaar en soms gaat dat nergens heen. Ik mis dus een soort van kennis en ik kan ze niet verwoorden. Het is erg basic kennis, noodzakelijk duidelijk.

dit soort dingen leer je vrij snel als je zelf een paar nummers gaat naspelen van mensen, dan kom je in aanraking met de verschillende onderdelen van een song. Desnoods ga je midi files van bekende nummers analyseren van wat met welk geluid gedaan wordt in een song.

De bas is inderdaad meerdere sounds die samen de bas vormen als je naar dit nummer luistert, je hebt de standaard 1-5 noot diepe bas en er loopt een percussie achtige baslijn overheen die anders ge-eq'd is. Als je nummers hebt nagespeeld dan hoor je dat eigenlijk automatisch al.

Wat betreft welke noten horen bij elkaar, dat is een kwestie van of natuurlijk talent hebben, of toch enige muziektheorie gaan leren (toonladders en akkoorden plus progressies). Dat hoeft overigens niet zo moeilijk te zijn, je hoeft echt geen jaren muziektheorie te studeren om de basis al onder de knie te hebben.

Ok ik,ga eens kijken ofeen cover me lukt. Iemand een tip vooreen nummer? Iets donker, vet en heerlijk graag. Uit vervlogen tijden dat niet temoeilijk is. Ander duik in in fad gadget of gary numan, vermoedelijk.

Ok ik,ga eens kijken ofeen cover me lukt. Iemand een tip vooreen nummer? Iets donker, vet en heerlijk graag. Uit vervlogen tijden dat niet temoeilijk is. Ander duik in in fad gadget of gary numan, vermoedelijk.

Het lijkt me een goed idee, maar misschien is het beter om een nummer multitrack goed te analyseren (zeg maar alle sporen eronder zetten en waar horen al die stukken) en dan kun je naspelen...

Ook niet minder belangrijk en dat het wellicht kan helpen: plan jezelf wat je gaat doen in welk moment. Het is erg verleidelijk om het programma of de hardware aan te zetten en met knopjes aan de slag te gaan omdat er alles zo leuk klinkt :) (Ik spreek uit ervaring, vandaar). Wat het ook helpt (ook uit ervaring) is samenwerken ter plekke.

Good luck!

Even los van multi-tracks, die heel leerzaam kunnen zijn, leer jezelf met een ander oor naar muziek te luisteren. Eentje waarbij je een stapje terugneemt en de individuele partijen probeert te ontrafelen, muzikaal en mix/orchestratie-technisch.

Proberen een nummer na te bouwen kan dan inderdaad ook enorm helpen met begrijpen wat je hoort.

Back