Gezocht: Analog Rytm-bezitter

schaarbakkes

Ingeburgerd
Hello allen!

Ben al een tijdje aan het sparen voor een Analog Rytm, al twijfel ik nog een beetje of ik niet beter voor de Machinedrum UW zou gaan. De komst van Overbridge lijkt me te doen gaan voor de Rytm, al blijf ik natuurlijk een beetje van bang voor de aankoop. Het zou m'n eerste Elektron-bak zijn en het is wel veel geld, natuurlijk, want je vindt ze nauwelijks tweedehands. Een Machinedrum daarentegen is al wat makkelijker te vinden.
Het is de bedoeling om er house, deepe techno (à la Conforce, Dehnert) en weirde electronica mee te maken. Ik zoek dus een veelzijdige drumbak die goed klinkt en door de talloze reviews die ik bekeken en gelezen heb, komt de Rytm naar boven, al intrigeert de Machinedrum mij ook wel.

Nu mijn vraag: ziet iemand het zitten mij een Analog Rytm in real life te showen en eventueel wat uitleg/tips te geven? Ik zou wel eens willen horen hoe ie klinkt. Ik besef dat het niet voor de hand liggend is, omdat ik voor jullie een onbekend persoon ben maar ik ben bereid om mij wat beter voor te stellen bij eventuele geïnteresseerden. :)

Ik woon in Oostende, België en kan mij makkelijk verplaatsen met de trein. Al moet het wel wat doenbaar blijven qua afstand. ;)

Bedankt alvast!

Even doorbijten en hop naar sb-six. Flinke afstand, maar heel leerzaam

Dehnert is Reason, Conforce heeft geloof ik een TR8. Beide iig geen Rytm.

Je zou idd hier naartoe kunnen komen, kan je alles horen en zien: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=189471
Ik heb zelf ook een tijdje een machinedrum gehad maar hij is een beetje achterhaald imho. Alles klinkt een beetje dunnetjes vergeleken bij de rytm, de sequencer is verouderd, fx zijn verouderd, performance mogelijkheden zijn veel minder.
Om de verwachtingen reëel te houden, voor een standalone analoge drumbak is hij fantastisch, en vergeleken met andere analoge drumbakken zeer veelzijdig. maar het is niet te vergelijken met de mogelijkheden die je bijvoorbeeld hebt in een maschine. De rytm heeft veel minder mogelijkheden.

Even doorbijten en hop naar sb-six. Flinke afstand, maar heel leerzaam
Ja, voor mij is het jammer genoeg ietsje te ver. :(

Dehnert is Reason, Conforce heeft geloof ik een TR8. Beide iig geen Rytm.
Ja, maar het is niet de bedoeling om exact hetzelfde gear te kopen. Ik denk dat je met de Rytm ook wel die richting uit kan. :)

Je zou idd hier naartoe kunnen komen, kan je alles horen en zien: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=189471
Ik heb zelf ook een tijdje een machinedrum gehad maar hij is een beetje achterhaald imho. Alles klinkt een beetje dunnetjes vergeleken bij de rytm, de sequencer is verouderd, fx zijn verouderd, performance mogelijkheden zijn veel minder.
Om de verwachtingen reëel te houden, voor een standalone analoge drumbak is hij fantastisch, en vergeleken met andere analoge drumbakken zeer veelzijdig. maar het is niet te vergelijken met de mogelijkheden die je bijvoorbeeld hebt in een maschine. De rytm heeft veel minder mogelijkheden.
Bedankt voor de uitnodiging, maar het is jammer genoeg ietsje te ver voor me.
Ja, met Maschine had ik eigenlijk nog geen rekening gehouden...
Van de Rytm hoor ik dat ie fantastisch klinkt en dat maakt mij zo hard nieuwsgierig he. :D
Momenteel werk ik met Ableton en heb ik een Bass Station 2. Het is de bedoeling om een hybride set-up te verkrijgen. Ableton Push is mij ook al aangeraden geweest.
Een mens ziet op de duur het bos door de bomen niet meer. Momenteel neig ik nog altijd het meest naar de Rytm.

Ik heb sinds 2 weken een rytm en mijn portemonee moest ook even slikken en heb echt getwijfeld. Maar heb in die 2 weken zoveel lol gehad, heb absoluut geen spijt van de aankoop. Het is echt een topding, heel vet. Eigenlijk vind ik hem goed te hendelen zo na die twee weken. En hij klinkt gewoon dik. Ik heb ook een machinedrum gehad maar kon daar echt geen vriendjes mee worden, maar deze smaakt naar meer... Ik zeg... Doen :)

EDIT: sorry ik woon een beetje te ver weg voor je....

Anders gewoon 2e hands een mooie kopen, niet ok, amper verlies vh geld

een rytm is zeventienhonderd keer zo dik als een MD

Ik vond de Md ook helemaal niks! Wilde eerst gaan voor de Tempest.
Nu twijfel ik tussen de Tempest en de Rytm.....financieel is het idd een pittige uitgave.

Ik heb de MD (versie 1 zonder UW) de Jomox 888 (met gouden knoppen) en de Analog Rytm. De AR is eigenlijk zo'n beetje alles wat ik met de MD kan doen en de 888 ineen. Qua klank en mogelijkheden. Natuurlijk - die echt digitale dingen haal je beter uit een MD, daar kan je heerlijk mee freaken en de 888 doet iets fantastisch met je geluid (analoge kick en hats zijn wat mij betreft de beste aller tijden).....Het is jammer dat de Jomox zo'n slecht OS heeft en zo matig met samples (uploaden) omgaat, want qua klank is het een topding.

.Als je ze indeelt naar mogelijkheden en gebruiksgemak kom ik op volgende rijtje:

Analog Rytm - kwaliteit geluid (8.5) - diversiteit / mogelijkheden (8.5) - gebruikersgemak (9)
Jomox - kwaliteit geluid (9) - diversiteit / mogelijkheden (6) - gebruikersgemak (5)
Machinedrum - kwaliteit geluid (7.5) - diversiteit / mogelijkheden (7,5) - gebruikersgemak (8,5)

Als ik maar één machine zou mogen hebben zou dat de AR zijn - met name de sample engine is heel creatief. Daar haal je hele leuke dingen uit. Ten opzichte van de MD win je het op alle fronten wel: alles is moderner, betere effecten etc. Je mist alleen wat typische FM etc geluiden.

Eigenlijk vind ik hem goed te hendelen zo na die twee weken. En hij klinkt gewoon dik. Ik heb ook een machinedrum gehad maar kon daar echt geen vriendjes mee worden, maar deze smaakt naar meer... Ik zeg... Doen :)
.
Ja, dat vind ik ook belangrijk: dat de leercurve niet te steil is. Ik dacht eerst aan een octatrack, kan bijna alles, denk ik, maar is natuurlijk geen analoge drumbak. En heb in reviews gelezen dat je echt wel heel diep moet duiken in de octatrack. Geen probleem met dat laatste maar ik wil ook wel nog tracks maken, weet je wel. ;) Ik denk dat de Rytm mij instant pleasure zal geven. Beetje aanpassen in het begin, hem leren kennen en dan gaan. ;)

Anders gewoon 2e hands een mooie kopen, niet ok, amper verlies vh geld
Ja, heb ik ook al aan gedacht maar je vindt ze toch redelijk moeilijk tweedehands en als je er eentje opmerkt, zijn ze nog zo duur dat je beter gewoon even doorspaart. Nogal logisch want het is echt wel nog een jong, fresh dingetje, natuurlijk.
En wie weet geeft Elektron misschien wel eind dit jaar terug een serieuze korting, zoals vorig jaar 15%.

Ik vond de Md ook helemaal niks! Wilde eerst gaan voor de Tempest.
Nu twijfel ik tussen de Tempest en de Rytm.....financieel is het idd een pittige uitgave.
Ja, de Tempest... ook aan gedacht maar nòg duurder. :D

Ik heb de MD (versie 1 zonder UW) de Jomox 888 (met gouden knoppen) en de Analog Rytm. De AR is eigenlijk zo'n beetje alles wat ik met de MD kan doen en de 888 ineen. Qua klank en mogelijkheden. Natuurlijk - die echt digitale dingen haal je beter uit een MD, daar kan je heerlijk mee freaken en de 888 doet iets fantastisch met je geluid (analoge kick en hats zijn wat mij betreft de beste aller tijden).....Het is jammer dat de Jomox zo'n slecht OS heeft en zo matig met samples (uploaden) omgaat, want qua klank is het een topding.

.Als je ze indeelt naar mogelijkheden en gebruiksgemak kom ik op volgende rijtje:

Analog Rytm - kwaliteit geluid (8.5) - diversiteit / mogelijkheden (8.5) - gebruikersgemak (9)
Jomox - kwaliteit geluid (9) - diversiteit / mogelijkheden (6) - gebruikersgemak (5)
Machinedrum - kwaliteit geluid (7.5) - diversiteit / mogelijkheden (7,5) - gebruikersgemak (8,5)

Als ik maar één machine zou mogen hebben zou dat de AR zijn - met name de sample engine is heel creatief. Daar haal je hele leuke dingen uit. Ten opzichte van de MD win je het op alle fronten wel: alles is moderner, betere effecten etc. Je mist alleen wat typische FM etc geluiden.
Ja, de Machinedrum is heel goed voor glitchy stuff, heb ik gelezen en gehoord in reviews. Een eigen karakter, en niet voor iedereen weggelegd. Je had de UW niet, dus geen sampler. Naar het schijnt komt MD echt tot leven dankzij de sampler. Maar nogmaals: geen eigen ervaring mee. Misschien koop ik hem ooit als aanvulling. Ergens intrigeert hij me.
Leuke, duidelijke beoordelingen dat je daar geeft ook! Thanks.

Bedankt voor jullie replies totnogtoe allen!

Tempest is een leuke polysynth, maar voor drums niet echt geschikt imho. Clicky envelopes die gewoon net niet snappy genoeg zijn, geen fx, hipass filter zonder resonance, belabberde samples en waveforms met hiss. En verder gewoon een polysynth engine, er is weinig toegespitst op drums. Wel heerlijke pads

Zo hard balen.
De laatste week/weken stond de Rytm aan 1109€ geprijsd bij Bax. Ik had hiernet, na alles nog eens goed afgewogen te hebben, beslist om hem te bestellen. Zie ik net dat de prijs omhoog gegaan is naar 1359€ !

Had ik ff heel veel geluk met die tijdelijke lage prijs én 5% korting..

Heb er 1050 voor betaald. Maar ik snap dat je dat niet wil horen.

Misschien dat bax mee gaat (laagste prijsgarantie) maar haast is geboden.

Anders wachten tot black friday.

Goed punt, Bax gaat waarschijnlijk wel mee (heb nog nooit gehoord dat ze dit niet deden iig). :okdan:

Had ik ff heel veel geluk met die tijdelijke lage prijs én 5% korting..

Heb er 1050 voor betaald. Maar ik snap dat je dat niet wil horen.
Ja, je had geluk, hoor! Ben oprecht blij voor je, haha! ;)

Nou opschieten dan, Musikstore heeft 'm nog voor 1109 euro: http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/Elektron-Analog-Rytm-Drumcomputer/art-SYN0004506-000

Alleen helaas niet op voorraad momenteel dus levering ergens in September. :(
Ik vind het niet jammer om nog een maand te moeten wachten op de levering. Maar bestellen als Belg aan 1109€ lukt niet, hoor. Van zodra ik inlog en mijn nationaliteit bekend wordt, hopt de prijs naar 1299€.
Inloggen als Duitser en laten leveren in België lukt ook niet aan 1109€. Ze zijn ook niet van gisteren. :D

Misschien dat bax mee gaat (laagste prijsgarantie) maar haast is geboden.

Anders wachten tot black friday.

Goed punt, Bax gaat waarschijnlijk wel mee (heb nog nooit gehoord dat ze dit niet deden iig). :okdan:
Ja, dat kan ik proberen.
En anders inderdaad wachten tot eind dit jaar, Black Friday, en hopen dat de prijs nog eens serieus zakt.

Pfff, echt balen! Ik ging net de bestelling plaatsen...

Bedankt voor de tips alvast!

Back