Kawai DX900 orgel met synth!

MarsMusica

Composer/Musician
pas geleden voor 100 euro een Kawai DX900 orgel gekocht.
een koop met vele verrassingen die ik graag wou melden hier op het forum.

een mammoet kast waarvoor de buitendeur los geschroefd moest worden om hem in mijn huis te krijgen, maar meer dan de moeite dubbel waard!

http://www.matrixsynth.com/2011/01/kawai-dx900-organ-with-teisco-100p.html

De analoge Kawai DX900 (en ook de DX1900) heeft erg veel aan boord:
drie klavieren die verschillende klankbronnen kunnen aanspreken maar ook per klavier is layering mogelijk. klankbronnen o.a:

Drawbars (2x plus drawbars voor de bass pedalen)
orchestra I en II
piano en percussieve klanken (vibrafoon o.a.)
geluidseffecten
Teisco/kawai 100p preset monofone synthesizer (mist tov orgineel 10 presets maar deze zitten wel in de andere geluidsbronnen en dan polyfoon! en mist ook de flanger)

http://www.vintagesynth.com/misc/s100p.php

en ook drumbox, automatische begeleiding en arpeggiater . stereo modulatie ensemble en vibrato effecen. Leslie speaker.
verder van alles in te stellen: filters, sustain, enveloppes. enzvoort.

klanken zouden o.a. dezelfde zijn als die van de kawai T30.

Ik ben hem aan het verbouwen naar een handelbaar verplaatsbaar instrument zonder de power amp, leslie en 12 inch speakers. met stereo line output.

ook leuk:
een vorige eigenaar heeft er een Dr. Bohm triple phaser ingebouwd.
Deze ga in standalone ombouwen naar een soort Elkorus als het lukt.
Juergen Haible (rip) heeft zijn Triple Chorus op dit ontwerp gebaseerd.

op ebay worden deze PCBs voor 30/40 euro aangeboden.
zoek op:
Dr. Böhm Bhoem Topsound PH 83 793A Phasing Rotor Platine

:mexico:

je kan het orgel zien als een alles-in-een apparaat:

string ensemble (ook vocal sounds, brass, enz)
elektrische piano (en vibrafoon, enz)
mono- synth
drawbar organ

en dat met een karaktervolle klank!

Interessant, hou ons op de hoogte van het (ver)bouw proces:okdan:

daar kon ik vroeger alleen van dromen

foto achterkant orgel.

power amp., speakers (4x), pedalen, leslie en voeding zijn er netjes uit verwijderd al.

Attachments

• DSCF1052.jpg
    DSCF1052.jpg
    59,1 KB · Bekeken: 227
Mijn grootste probleem (of is het wel een probleem?) is de voeding.
De trafo zet 220 V om naar:

100 V voor de Leslie motor
-35 +35 V voor de power-amp 50 watt

Deze stroom heb ik niet meer nodig en het is nogal een grote trafo.
in de handleiding staat dat het orgel 160 Watt verbruikt.
dat zou misschien minder zijn zonder deze complexe transformator en zonder dus de 100 en 35 volt?

Voor het orgel zelf levert de voeding volgens de service manual:

-21 en +21
-15 en +15
-14 en +5

dit is lastig voor me als leek zo maar even zelf te bouwen of ergens anders uit te halen ben ik bang.

als iemand voor de voeding een oplossing weet , hoor ik het graag!

Attachments

• DSCF1051.jpg
    DSCF1051.jpg
    66,4 KB · Bekeken: 185
Laatst gewijzigd:
een foto van de triple Phaser (3x TDA 1022P ) PCB.

die zat in het orgel maar ga ik modificeren naar standalone phaser met
onafhankelijke delay-lijnen (losse uitgangen, 'pan'-baar) zoals de Elkorus
en de trimmers worden draaiknoppen (speed slow/fast voor Leslie en ensemble, in en output)

zag de phaser PCB (vol gebouwd/kant en klaar )vaak op Ebay voor zo'n 30 euro.
voor wie interrese heeft: zoek/google op:
Dr. Böhm PH 83 793 A
Dr. Böhm Top Sound / Platinen PH83 793 + PH83 794

http://www.ebay.fr/itm/Platine-PH83...80?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item56771b0f08

Attachments

• DSCF1053.jpg
    DSCF1053.jpg
    78,7 KB · Bekeken: 216
kan die voeding niet in een losse kast ?

kan die voeding niet in een losse kast ?

ja, dat is ook precies mijn plan!

alleen zit er dus een nogal grote trafo bij die naast voeding voor het orgel zelf.... ook 220 Volt omzet naar de 100 en 35 volt voor de leslie en power-amp.
beiden heb ik er uit gesloopt en dus heb ik deze stroom niet nodig en volgens mij kost het omzetten al energie/stroom.
dus komt het op mijn energie-rekening. zonde!

Je kan een nieuwe PSU ontwerpen voor je orgel.
Je kan ook afsluiten wat je niet gebruikt, dan zal ie al aanzienlijk minder stroom verbruiken.

zelf een nieuwe PSU ontwerpen ligt buiten mijn ervaring en kennis.
dat afsluiten klinkt aantrekkelijker. simpelweg doorknippen van de
aansluiting op 220 V kant van de spoelen/wikkelingen toch?

editt: oh nee..zo werkt het niet geloof ik..

ik zal eerst eens kijken of ik daar überhaupt bij kan...

Je kan een nieuwe PSU ontwerpen voor je orgel.
Je kan ook afsluiten wat je niet gebruikt, dan zal ie al aanzienlijk minder stroom verbruiken.

kan je uitleggen met wat je bedoeld met afsluiten?

ik heb het idee dat je een spoel/wikkeling van een transformator niet echt kan afsluiten.
dan zou je hem er fysiek echt af moeten wikkelen.
een adapter in een stopcontact die niet in een apparaat zit (dus niets van stroom voorziet) wordt toch warm, dus verbruikt ie stroom. dacht ik dan.
ik ben bang dat afsluiten niet echt mogelijk is. of vergis ik me?

Een transformator verbruikt meestal inderdaad een beetje stroom maar dat is, mijns inziens, verwaarloosbaar.

Met afsluiten bedoel ik de draden die van de PSU naar de leslie en power amp gaan verwijderen. Dat zal het stroomverbruik aanzienlijk verminderen.
Je kan, eventueel, ook nog de andere componenten die voor deze twee stroomlijnen zijn verwijderen van de PSU PCB. Voltage regulators verbruiken b.v. ook wat stroom.

Ik kan best eens een basis PSUtje voor je tekenen. Deze zal alleen lang niet optimaal zijn, aangezien ik het apparaat niet ken en er ook niet in kan meten. Dus of het dan beter/efficiënter word?..

de leslie en poweramp zijn al lang niet meer aangesloten, dus die vreten dan ook geen stroom meer van de trafo. er komt alleen nog pure AC stroom (100 en 35) uit de trafo die bedoeld is voor de leslie en amp.
maar dat zijn dus 4 niet aangesloten draden.

op de foto zie je de trafo en een voeding-PCB voor het orgel zelf. die PCB kan ik dus gewoon hergebruiken.

als een trafo secundiare spoel geen (of heel weinig) stroom/energie verbruikt,
dan hoef ik verder niets te veranderen.
maar als dat wel het geval, veel stroomverbruik, is dan zie er inderdaad niets anders op dan de trafo te vervangen en dan moet ik er een hebben met zeer specifieke voltages. moet zo eits niet op maat voor je worden gemaakt?
zal wel wat kosten!

Ik denk dat het zo prima gaat en dat het 'extra' stroomverbruik heel erg meevalt.
In princiepen gebruikt een component alleen stroom als ie dat nodig heeft, de CPU in je computer gaat b.v. veel meer stroom verbruiken als je veel of lastige taken geeft.

Ik zou de draden, die nu nergens meer heen gaan, nog even van de PSU PCB verwijderen. Maar dat spreekt misschien wel voor zich.

Bloktransformatoren kunnen behoorlijk wat ruststroom trekken. Je zou kunnen denken aan twee ringkerntranformator. een voor de +/-21 V en de ander voor de rest. Maar ja, je dient wel te meten hoeveel vermogen iedere lijn trekt om de passende trafo te kiezen. Hoe kleiner hoe beter tenslotte.

Ik denk dat het zo prima gaat en dat het 'extra' stroomverbruik heel erg meevalt.
In princiepen gebruikt een component alleen stroom als ie dat nodig heeft, de CPU in je computer gaat b.v. veel meer stroom verbruiken als je veel of lastige taken geeft.

componenten trekken natuurlijk stroom van een transformator/lichtnet, maar een transformator zonder iets er aan gehangen (wasmachine, computer, radio,enz) die dus alleen het lichtnet transformeert naar een andere voltage kost al energie. hij wordt tenslotte warm en warmte-ontwikeling kost energie en in dit geval is dat elektrische stroom. dus maak ik kosten.
die trafo zit dus noppes 230 V naar 100 en 35 volt om te zetten met als enige functie warmte opwekken die ik niet nodig heb...en ik moet er wel voor betalen. dat vind ik zonde.

Als ik zou weten hoeveel dat me ongeveer kost, en het is te verwaarlozen. dan ben ik van het probleem af en gebruik gewoon de originele trafo plus voedings-print.
misschien moet ik een natuurkundige o.i.d. raadvragen.

Ik zou de draden, die nu nergens meer heen gaan, nog even van de PSU PCB verwijderen. Maar dat spreekt misschien wel voor zich.

de draden uit de trafo met de voltages die ik niet nodig heb gingen rechtstreeks naar de poweramp en leslie. dus niet naar die PSU PSB. dat scheelt weer!

Bloktransformatoren kunnen behoorlijk wat ruststroom trekken. Je zou kunnen denken aan twee ringkerntranformator. een voor de +/-21 V en de ander voor de rest. Maar ja, je dient wel te meten hoeveel vermogen iedere lijn trekt om de passende trafo te kiezen. Hoe kleiner hoe beter tenslotte.

het zou geweldig zijn om een zo zuinig mogelijke nieuwe voeding te bouwen voor het orgel.
helaas is mijn kennis en ervaring daar niet toereikend voor. mischien ka nje me op weg helpen:

uit de trafo komen 5 draden die naar de PSU PCB leiden.
4 (2x rood en 2x geel) zitten gesoldeerd op punten op de PCB die AC ge-labelled zijn. een grijze enkele draad gaat naar een punt met letter E.

de PCB is redelijk complex en bij de stekker-output naar het orgel staat:
E
+5
-21
E
-15
E
-14
E
+15
+21

kan ik daar uit afleiden dat er slechts twee verschillende voltages uit de trafo komen?
+ en - rode, en + - gele draden? en de grijze staat voor de earth/neutrale 0 draad?
en dat de PCB deze twee voltages omzet naar 21 15 14 en 5 volt?

Back