Kawai DX900 orgel met synth!

Met een multimeter in de AC Volt stand kan je meten Hoe groot de AC spanning is op de rode en de gele draden. De spanning die het hoogst is (vermoedelijk 24V AC) zal voor de +/- 21 volt zijn. De andere (vermodelijke 18V AC zal voor de rest zijn).
Belangrijk is te weten hoeveel stroom er van de trafo wordt getrokken. Daartoe dien je de multimeter in de AC Ampere meetstand zetten.
Meten is weten.

Met een multimeter in de AC Volt stand kan je meten Hoe groot de AC spanning is op de rode en de gele draden. De spanning die het hoogst is (vermoedelijk 24V AC) zal voor de +/- 21 volt zijn. De andere (vermodelijke 18V AC zal voor de rest zijn).
Belangrijk is te weten hoeveel stroom er van de trafo wordt getrokken. Daartoe dien je de multimeter in de AC Ampere meetstand zetten.
Meten is weten.

in mijn geval:

meten is zweten! (van angst!)

ik heb een simpel goedkoop multimetertje. wel ook voor AC en ampere...maar ik zal er toch aan moeten beginnen, als ik zelf een voeding wil bouwen.

ik ga wel nog even verdiepen of het echt zo veel stroom kost. de adapter met onbelaste secundaire spoelen.

Ik wilde absolut niet beweren dat een trafo geen stroom verbruikt. Ik betwijfel alleen of het uiteindelijk goedkoper is.

zou mooi zijn als ik iemand vond die me dat kon vertellen.

een trafo zet stroom om in warmte en een magnetisch veld. dat kost stroom. precies berekenen hoeveel is misschien lastig maar een globale schatting of het wel mee of tegen zal vallen zou me een stuk verder helpen.
liever geen gedoe met een eigen voeding bouwen en de orginele gebruiken. dan ben ik meteen klaar!

volgens mij heb je het over een 50 ma of zo ruststroom op een gemiddelde trafo.Als je het stroomverbuik meet als alleen de voeding aanstaat op het 220 volt gedeelte (de primaire wikkeling) dan heb je een aardig idee.
Je zet de trafo toch alleen aan als je met het orgel speelt?
Dus ik zou gewoon de originele voeding gebruiken en het orgel uitzetten als je het niet gebruikt dan valt het stroomverbruik zonder amp en leslie vast erg mee..
Wel is het zaak de evt. aanwezige elco's te controleren in de voeding,evt lekkage van stroom op de print kost je in vergelijking met de ruststroom van de trafo vast meer.
Let op stroom meten doe je in serie niet parallel zoals spanning.

De kostprijs van een nieuwe voeding lijkt me qua verbruikswinst binnen de 160 jaar terugverdiend. Met andere woorden: gebruik gewoon de huidige voeding als het je enkel om de centjes gaat.

ok, drankorgel-probleem opgelost.
allemaal bedankt voor het meedenken en de tips! :biertje:

ik hou de originele voeding en bouw die in een luchtige open houten kist (om eventuele warmte af te voeren). ben ik er het snelst mee klaar en kan ik snel verder met:

-orgel halveren, dichtmaken met houten panelen en poten er onder
-volumepedaal aangesloten
-klein keyboardje ombouwen voor de bas-pedaaltonen
-goedwerkende stereo line out

en dan wil ik ook nog een bovenkant bouwen waarin ik knoppen en schakelaars kan plaatsen voor eventuele mods.

en nog erger: het orgel wordt licht/kobalt/KLM-blauw. dat ook nog eens :?
Het blauwbil orgel !

Laatst gewijzigd:
Back