Midas

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
De Synton en MCI subixertjes zijn inmiddels klaar dus ik ga beginnen aan een volgend project.
Midas.

Ik heb 8 Midas CR01 modules.
Daar zit een EQ en een mic pre op.
Daarnaast komen twee return modules met elk 2 inputs een volumeknop en een hi&lo EQ.
Deze gaan in een rack en dienen als FX return submixer.

De pan knoppen moet ik ik er zelf bij verzinnen.
En eventuele send knoppen moet ik er ook zelf bij verzinnen (ik ben er nog niet uit of ik die nodig ga hebben).

De boel heb ik voor het oog even in een rack geschoefd:

Attachments

• Midas-Sidecar01.jpg
    Midas-Sidecar01.jpg
    56,5 KB · Bekeken: 143
Hier een foto van de tafel zoals hij in originele staat was:

Attachments

• Midas-Muziekfabriek.jpg
    Midas-Muziekfabriek.jpg
    102,9 KB · Bekeken: 89
Wel netjes tegen mekaar schuive hè ;-)

Bemoei jij je gerust alvast met de voorbereidingen want ik verwacht in een verder gevorderd stadium de nodige problemen waar ik met plezier informatie/advies over vraag bij je;)

Mooi, wil ook nog wel een keer wat kanalen racken, gewoon voor de fun/ervaring:okdan:

Mooi, wil ook nog wel een keer wat kanalen racken, gewoon voor de fun/ervaring:okdan:

Gewoon doen, it ain't rocket science.
Als je een paar leuke kanalen wil scoren voor weinig moet je zeker de merken RFT, Kolleda, Sie etc in de gaten houden.
Dat zijn Duitse spullen met dito kwaliteit.

Testopstelling gemaakt zodat ik eerst goed kan uitzoeken welke aansluitingen en welke audio transformators ik moet gaan gebruiken.
En dan testen of alle modules goed werken voordat ik verder ga met het rack.

Hier een foto van de pinout die ik tot nu toe (met hulp van anderen) heb weten te achterhalen.
Misschien handige info voor andere gebruikers:

Attachments

• MidasCR01-pinout.jpg
    MidasCR01-pinout.jpg
    164,3 KB · Bekeken: 110
De test setup werk gedeeltelijk.
Dat betekent dus dat de pinouts op de vorige foto die getest zijn kloppen en gebruikt kan worden door anderen die dezelfde modules ooit willen racken.

Wat ik heb getest en werkt:

De voeding, de mic preamp input en de output. (zie foto voor bijbehorende multiconnector-pinnen)

Verder:

Toen ik de modules kocht kon ik er een hele berg Sowter trafo's bij krijgen die uit de oorspronkelijke tafel zijn gehaald.
Ik ben erachter dat de Sowter 3360 gebruikt werd voor de mic pre input.
Deze heb aangesloten zoals is te zien op de foto.
Helaas weet ik de bron van deze foto niet meer.
Ik heb deze bijlage niet zelf gecreeerd.

De centre tab aan de primaire kant heb ik verbonden met de aarde van de module.
Dit werkt, maar ik moet nog goed uitzoeken hoe de aarde precies is geregeld (casing -vs- audio ground)
Als ik nu de behuizing van de module aanraak hoor ik een kleine "tik" in het audio signaal.
Wat me ook is opgevallen is dat de aarde aan de ene kant van de printplaat en aan de andere kant van de printplaat niet met elkaar verbonden zijn. Misschien werden deze in de gehele tafel wel met elkaar verbonden, maar dat verdiend dus nog het nodige uitzoekwerk.

Attachments

• Sowter3360.jpg
    Sowter3360.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 100
Gaaf Matthijs.
Die schuiven mogen wel effe in een soppie want volgens mij heeft Mike Oldfield er in 70's met zn sjekkie boven gehangen...

Die schuiven niet alleen Arv...de rest van de knoppen moeten ook goed schoongemaakt worden..
Maar dat komt later wel. :D

Ik heb alle trafo's uitgezocht en zou graag de heren met kennis van zaken vragen om advies..

De Line Input gaat direct een NE5534 opamp in.
Er zit een schakelaar voor polartiteit voor, en een "vernier" (gain) knop voor die gaat van -15dB tot +15dB.
En er hangen wat weerstandjes tussen.

Nu weet ik dat er een trafo voor de input moet.
En ik weet ook dat één van de volgende typenummers correct moet zijn, maar ik weet niet welke:

Sowter 3423, primair 20k secundair 600+600
Sowter 3612, primair 600 secundair 2000
Sowter 2350, primair 600 center tab, secundair 600

Ik denk dat de 3423 destijds niet gebruikt is als line-input-trafo omdat de mixer uit 1974 stamt en er toen volgens mij vooral gebruik gemaakt werd van de 600 ohm standaard en het vrij zinloos is om een dubbele wikkeling te maken aan de secundaire zijde die direct de module in gaat.
Dus dan blijven de 3612 en de 2350 over.

Heeft iemand een mooi argument voor een keuze?

Zo niet...dan ga ik natuurlijk gewoon uitproberen...en dan kies ik eerst voor de 2350 omdat deze, net als de mic pre trafo een center tab heeft aan de primaire zijde..

Back