Extra uitgang op Casio (MT 600) Hoe doe ik dat?

gerd

Nieuwkomer
Dag forum,

Ik wil een extra uitgang maken op een Casio MT 600, maar weet niet waar af te tappen.

Het doel is een extra vrouwtjes jack uitgang om naar een mengpaneel te sturen, zonder dat de speakers van het keyboard gedempt worden. En dan nog het liefst met een eigen volume regeling, onafhankelijk van het volume van de speakers zelf.
(er zit wel een mini jack koptelefoon uitgang op, maar als die gevuld is komt er geen geluid meer uit de speakers).

Op bijgaande foto een paar opties, maar wat het beste is weet ik eigenlijk niet:

De ovaal links: aftappen van de speaker. Maar dan is het volume van de uitgang niet onafhankelijk van het speaker volumen

De cirkel beneden: daar zit nu de mini jack, mogelijk dat daar wat valt af te tappen zonder dat de speakers worden uitgeschakeld, maar ook daar denk ik dat het volume gelijk gaat aan het speaker volume

De ovaal in het midden: Dit lijkt mij geluid links en rechts, beiden gaan naar de volume schuif. Welke draadjes zou ik af moeten tappen naar buiten (evt. via een potmeter, en hoe sterk moet die potmeter dan zijn)?

Mono uitgang is mooi genoeg.

Alvast bedankt voor advies,

Gerd

Attachments

• casioMT600Small.jpg
    casioMT600Small.jpg
    286,9 KB · Bekeken: 96
Zit er niet gewoon een onderbreker op je mini jack....die als je er een kabeltje induwt het signaal naar de speakers uitzet.

Zit er niet gewoon een onderbreker op je mini jack....die als je er een kabeltje induwt het signaal naar de speakers uitzet.

Het is inderdaad zo dat de speakers uit gaan zo gauw er een mini jack in de koptelefoon uitgang zit, maar dat is nou juist NIET de bedoeling.

Ik wil de speakers als 'monitor' gebruiken, en een aparte line-out maken, onafhankelijk van de speakers.

E zit waarschijnlijk een switch in je jack....wat ik al typte....als je deze loshaalt zal er zowel uit je speakers als uit je main out komen.

JE vlume zal dan inderdaad naar beneden gaan en dat zal je moeten versterkn.

Bedankt voor je antwoord, maar ik zou de bestaande jack liever laten zoals ie is (het is niet mijn keyboard), en een extra 1⁄4 inch jack erbij maken. Heb ik ook geen verloopje meer nodig.

Misschien kan ik het beste uitproberen met 2 losse draadjes om te achterhalen waar er audio uit komt :)

Kwestie van het circuit "achterstevoren" lezen vanaf de speakers tot je voor het punt komt waar de versterker van de speakers zit. Dan daar aftappen en op een TS jack zetten. Waarschijnlijk zit er wel een duidelijk punt op het PCB waar de afsplitsing zit voor speakers/koptelefoon uitgang.

Back