Midi kabels

Remmelt

75 Sounds
Sommige midikabels schijnen maar 3-polig te zijn (wel met 5-polige connector), andere zijn wel 5-polig. Kan iemand me vertellen wat het wezenlijke verschil is??
En veroorzaken langere midikabels ook waarneembare latency??

MIDI Kabels zijn voor zover ik weet altijd 5 Polig (anders past het toch niet) zit je niet in de war met DIN pluggen ?
En ja de lengte van een kabel kan latency veroorzaken maar dat gaat pas vanaf de 3 meter tellen dacht ik maar kijk anders ff bij de ZOEKFUNCTIE van dit forum!
Er staat geloof ik al iets over Latency met langere MIDI Kabels.

Hmm, midi connectoren zíjn toch DIN connectoren??

Bij Highlite kan je 2 soorten midi kabels bestellen. Bij de specs staat bij de ene "3 pins connected" en bij de andere "5 pins connected"...

Nou volgens mij zit er wel verschil in hoor.. (weet het ook niet zeker) maar je hebt bijvoorbeeld ook van die oude tape deck's met zo'n DIN aansluiting waar dus absoluut niks ''MIDI'' op zit dus....
Maar waarom zou je 3 polige stekkers willen dan ? (of is het uit nieuwsgierigheid begin het nu namelijk zelf ook te worden)
Maar dat van die lengte ben ik voor 99 % zeker van ;)

Nou, het is niet dat ik 3-polige kabels wil ofzo, maar ik werd gewoon nieuwschierig. Waarom zouden er verschillende types zijn?? lijkt me op zich een beetje apart, daarom...:)

Maar misschien heb je wel gelijk; dat die 3-polige voor die oude toepassingen bedoeld zijn. (tape in, tape out en mantel?)
wel vreemd dat ze daar dan wel een 5-pins plug op drukken.

Origineel geplaatst door Remmelt
Hmm, midi connectoren zíjn toch DIN connectoren??

Bij Highlite kan je 2 soorten midi kabels bestellen. Bij de specs staat bij de ene "3 pins connected" en bij de andere "5 pins connected"...

bij midi heb je alleen de "3 pins conected" nodig, het is dan gewoon een 5 polig steker die alleen op 3 pinnen is aan gesloten.

een 5 polige aangesloten plug werd zoals kevin al zei voor tape decks en ander hifi doel einden gebruikt, een soort voorloper van de huidige Multiekabel. 1 maal gezamelijke afschreming en L=R heen en L=R terug.

de din kabel is als ik het goed heb uitgevonden door Phillips.

de Din-sync op ouder Roland apparaten ( TR TB enz.) werken weer allen op een 5 pollig aangesloten steker, en vraag mij niet waarom, dat weet iemand ander wel weer. dit heb ik me alleen wijs laten maken.

doepfer

Attachments

• msy2_syn.gif
    msy2_syn.gif
    1 KB · Bekeken: 153
Re: Midi kabels

Origineel geplaatst door Remmelt
Sommige midikabels schijnen maar 3-polig te zijn (wel met 5-polige connector), andere zijn wel 5-polig. Kan iemand me vertellen wat het wezenlijke verschil is??

Een 3-aderige kabel kun je alleen voor MIDI gebruiken, een 5-aderige zowel voor MIDI als DIN Sync. 5-aderige kabels komen uit de vroegere HIFI wereld. Omdat MIDI maar 3 aders gebruikt, is het natuurlijk goedkoper om MIDI-kabels met 3 aders te maken.

En veroorzaken langere midikabels ook waarneembare latency??

Nee, de latency is verwaarloosbaar. Wel komt er signaalverlies om de hoek kijken, waardoor het kan gebeuren dat de MIDI data niet meer goed overkomt. Maar dat gebeurt meestal pas na een meter of 15.

Re: Re: Midi kabels

Re: Re: Midi kabels

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Nee, de latency is verwaarloosbaar. Wel komt er signaalverlies om de hoek kijken, waardoor het kan gebeuren dat de MIDI data niet meer goed overkomt. Maar dat gebeurt meestal pas na een meter of 15.
idd wat er gebeurd is dat de pulsen in het signaal steeds meer afvlakken tot het moment dat deze niet meer herkenbaar zijn voor de midi interface en dus data verloren zal gaan...

midi kabels kunnen idd tot 15 meter... dit geld ook voor het totaal aantal meters dat je hebt door-gelust (dus midi thru op midi thru)

Re: Re: Re: Midi kabels

Re: Re: Re: Midi kabels

Origineel geplaatst door 6 trak
dit geld ook voor het totaal aantal meters dat je hebt door-gelust (dus midi thru op midi thru)

Nee, want tijdens het doorlussen wordt je MIDI In signaal weer opgekrikt voor het naar de MIDI Thru gestuurd wordt, waardoor je na de MIDI Thru weer 15 meter kabel kunt gebruiken tot aan de volgende MIDI In. Bij MIDI Thru heb je niet te maken met verzwakking van je MIDI signaal, maar met echte latency, welke veroorzaakt wordt door de componenten die tussen de MIDI In en de MIDI Thru zitten (optocoupler, TTL driver).

Er bestaan trouwens wel oplossingen voor als je MIDI spullen meer dan 15 meter uit elkaar staan. In dat geval gebruik je een line driver om je MIDI data ongestoord van A naar B te pompen. Phil Rees claimt bijvoorbeeld dat je met hun MLD zender en ontvanger een afstand van één kilometer tussen je MIDI apparatuur probleemloos kunt overbruggen...

http://www.philrees.co.uk/products/linedriv.htm

Hmmmm, leuk om te lezen, had al zoiets opgevangen in het verleden ....

Wat betreft het goedkoper fabriceren mogen ze dat wel doorberekenen naar de klant vind ik.
Koop je een 1,5 meter midi kabel (3 polig dus) dan ik 2x zoveel geld kwijt als voor een 5 polige 3 meter din-kabel (welke ook dikker en beter afgeschermd is) bij m'n plaatselijke elektronica boer :confused: beetje scheve wereld waarin we leven.

een 5 polige aangesloten plug werd zoals kevin al zei voor tape decks en ander hifi doel einden gebruikt, een soort voorloper van de huidige Multiekabel. 1 maal gezamelijke afschreming en L=R heen en L=R terug.

Werkt dus eigenlijk veel makkelijker dan 4 losse kabels inprikken... Waarom is dat dan veranderd????

Back