Roland System-100 Plugout

Roland heeft een nieuwe Softsynth/Plugout uitgebracht, de System-100.

-Perfect replica of SYSTEM-100 sound and behavior
-ACB provides expansive, liquid tone of the original
-Model 101 Synthesizer and Model 102 Expander in a single instrument
-Sophisticated architecture with dual VCO, dual LFO, S&H, Ring Mod, Noise and more
-Versatile semi-modular patching capabilities
-Integrated Phaser with modulation inputs, Reverb and Delay
-Advanced arpeggiator with Scatter capabilities
-VST, AU and PLUG-OUT compatible

De prijs is € 175,-, maar voor System-1(m) bezitters is er een "special price"

pg-sys100_panel_patch_gal.jpg

Een demoversie is beschikbaar
http://www.roland.com/products/system-100_plug-out/downloads/

Probleem met die hardware-software synths vind ik dat ze na een paar jaar (4-5) niet meer ondersteund worden en dan ook niet meer samengaan met je nieuwe computer en os versie
Bv neuron , modular, ms20 , b4

lekker die oude computer blijven gebruiken ;)

wel gaar dus he dat je dan de System1 niet meer 100% mapped met die nieuwe plug in full modus. Dat was toch het hele Unique Selling Point van dat ding.....plugin met of zonder computer of standalone identiek werken...

Maar ja, als ze het concept dan toch loslaten, maak er dan een mooie 2U rack unit 8 parts multitimbraal en 8 audio IOs van. Dan kan je tenminste alle plugouts (en toekomstige) ook gelijktijdig draaien, dat is imo toch echt wel een manco van het gehele concept.

Als je als die plugs koopt en dan de HW dan heb je best nog wel een enigzis prijzige synth.

Ik wacht nog steeds op de Mark2 version ultra deluxe met 5 octaven, dikke IO set en polyfoon...(kom maar op met die Juno/Jupiter ACB synths)

Ik hoop dat Roland deze ontwikkeling doorzet en dat er een System-2 komt met polyfone plugoouts en de knoppen van de JD-XA.
Met wat er tot nu toe is vermaak ik mij overigens ook uitstekend.

Compatibiliteit op de langere termijn is wel een punt van zorg, maar tot nu toe is de VariOS van Roland de enige geweest die ik om die reden uiteindelijk heb weggedaan, voornamelijk omdat de plugins op de het apparaat zelf niet of nauwelijks te editen waren.
De System-1 en de plugouts zijn wat dat betreft beter geïntegreerd en zie ik dat minder snel tot problemen leiden.
Met mijn Nord Modular G2 kan ik overigens onder OS X 10.10 nog prima uit de voeten.

Ik hoop dat met iOS 9 en daarmee de komst van Audio Unit naar iOS, de plugouts uiteindelijk ook op de iPad beschikbaar zullen zijn.

Ik heb nog geen synth gehoord die zo ruig klinkt als een system 101. Synths uit die tijd van Roland hebben die edgy sound,
Met de bass van een 101 kun je gebouwen laten instorten:D Daar kan geen moderne synth tegen op. Kljnkt mij allemaal veel te glad.

als iemand van zijn system 102 af wil nu....let me know.

Wordt ook lastig na 10 jaar...

net zoals je MAME, SNES en Amiga emulators hebt, zal er ook wel een windows 95 emulator zijn die je in een nieuw OS kan draaien :p

Nou, dat valt ( en niet alleen mij) nog vies tegen
Meestal vol bugs , niet werkende geluidskaarten meer etc
Los van het feit dat je ook nog ongeveer een expert moet zijn
Bv het neuron keyboard: zoek maar iemand die goed thuis is in linux (van die tijd) , voldoende kennis nog heeft van de hardware en comparibiliteit (van die tijd) .... En in die tijd was het ook al geen sinecure als je er iets aan had

Maar die plugouts zijn gewoon VST/AU dus zolang er hosts zijn die dat ondersteunen zal het niet zo'n probleem zijn. En aangezien VST/AU al jaren de standaard is zal die support ook de komende jaren wel goed zitten. Denk dat het risico minder klein is dan dat je met een vintage ding zit dat niet meer gerepareerd kan worden omdat een bepaald onderdeel/chippie niet meer wordt gemaakt bijvoorbeeld, of om een ouwe sampler aan de gang te houden met steeds schaarser wordende, langzaam rottende floppies, SCSI of ZIP schijven.

Ik vind het concept heel tof, maar ben niet gecharmeerd van de System 1 hardware - te klein keyboard, rot toetsen ook. Maar zoals eerder gezegd, een JD-XA achtig monster met VA, analoog en PlugOut aan boord zou geweldig zijn. Ik heb wel de System-1 software versie vanwege de sound, en misschien komt die System 100 er ook nog wel als VST...

Laatst gewijzigd:
Ik zit niet zo in de VST's, maar hoe vergelijkt de sound van deze plug's zich dan tot de andere "roland achtigen" op de markt?

Ik begrijp dat de emulaties vrijwel spot-on zijn vergeleken met de originele synths, al speelt er natuurlijk altijd nogal een stuk emotie en subjectiviteit mee dat het lastig maakt om objectief te blijven in deze - zie ook de Diva vs. Oberheim OB8 blinde A/B video afgelopen week waarbij meer mensen achteraf voor Diva hadden gekozen als de 'real thing' en sommige 'puristen' het maar gooiden op slechte opname/slechte chips in het betreffende OB8 toestel, verkeerde monitoring of simpel bedrog - alles om maar niet onder ogen te hoeven zien dat ze het verschil eigenlijk gewoon niet kunnen horen :D

De System-1 VST zelf is natuurlijk een nieuwe synth ipv een emulatie, maar ik vind hem meer 'Roland' klinken dan bevoorbeeld LuSH-101 of TAL-U-NO LX, vooral het filter en de oscs lijken meer 'knetter' te hebben en daardoor meer power te hebben.

zie ook de Diva vs. Oberheim OB8 blinde A/B video afgelopen week waarbij meer mensen achteraf voor Diva hadden gekozen als de 'real thing' en sommige 'puristen' het maar gooiden op slechte opname/slechte chips in het betreffende OB8 toestel, verkeerde monitoring of simpel bedrog - alles om maar niet onder ogen te hoeven zien dat ze het verschil eigenlijk gewoon niet kunnen horen :D

Ja, wat een trainwrecks van een draadjes waren dat zeg op KVR en Gearslutz. Oneindige discussies en pagina's vol gezever. Ik durf te wedden dat U-he sindsdien weer heel wat meer Diva plugins verkocht heeft :W

Tjah....ik denk dat het verschil niet te horen is bij geluidsvoorbeelden vergelijken.
Je hebt pas een oordeel wat fijner werkt als je ermee werkt. Wat de een doet en hoe hij daar komt heeft weinig te maken met hoe een ander dat doet en ervaart.

Nee, dat klopt wel - maar goed, dan hou je altijd het 'virtuele' tov het 'hands on', het laatste is naar mijn mening het grootste voordeel dat hardware tov software heeft vandaag de dag. Voor de klank hoef je het al niet meer te doen op enkele uitzonderingen na en met een goede controller kom je ook een heel eind. Geef mij Omnisphere 2, een master keyboard met genoeg knopjes en ik krijg eigenlijk alles er wel uit wat ik wil zo ongeveer.

Toch ken ik een gast (forumlid bur buk boom) die het altijd weer hoort. Ook in de blinde test. Hij heeft al moeite met een Juno 106.. En geloof me, ik wil hem graag onderuit krijgen en heb daar ook al zeer mijn best voor gedaan.. (Kan het niet verkroppen dat hij dingen hoort die ik niet hoor..)

Zelfs als ik hem nummer van mij laat horen haalt ie er 'spot on' de gesampelde hi hat uit...

Wat ik wil zeggen; wat wij noet horen/merken kan door andere misschien en soms wel opgemerkt worden. Een mens is nooit 100% objectief. (De arrogantie om te denken dat je dit wel kan zijn...)

en met een goede controller kom je ook een heel eind....

En hier zit dus het gigantische gat in de markt. Er zijn duizenden producers die wachten op een goede midi controller die helemaal instelbaar is.

Dus 32 draaiknoppen 16 schuiven en 32 switches minimaal. Mooie OLED displays die lekker groot zijn. Stevige behuiizing. Alle IO opties zoals MIDI/USB 4 pedals sustain etc.

Ik weet dat er zat mensen zijn die daar gerust serieus geld voor willen neertellen. Maar waarom krijgen wij dan allen maar van die gare shit remotes. Ik vind de Novaion Remote SL na al die jarens (sinds 1823 ongeveer) nog steeds de beste in gebruik/instelbaar. Ik heb een Remote SL61 en een Zero...Allebei MK1, want die zijn het beste.

Ik snap dat echtniet, met al die hipsters die hun marketing 'hogeschool' hebben gedaan en bij die bedrijven werken.....Of gaan we net als bij de analoog revival er na 25 jaar ineens 5 per week releasen...

/En weer OnTopic....

Nu verkopen ze elke keer weer een andere controller....die marketing boys hebben gewoon een veel beter plan bedacht........elke keer een nieuwe controller, elke keer een net iets andere plug....

Nu verkopen ze elke keer weer een andere controller....die marketing boys hebben gewoon een veel beter plan bedacht........elke keer een nieuwe controller, elke keer een net iets andere plug....

Ja dat klopt een controller abbonement.

D'Augustino vanaf 3.99 per deel

even getest. mooie synth maar klinkt dus bij lange na niet zoals een hardware system 101.
Het lijkt er op maar mis de dirt en de body van de echte.
Heb begrepen dat de schemas van de hardware uit de jaren 70 nog vrij beperkt waren. Wat dekarakteristieke sound van jaren 70 synths van Roland mede bepaald. Kan dat kloppen?
Hebben de Roland coders dat er in meegenomen? Ik hoor t ( nog )niet terug nl.
Toch leuk om even te checken ...aan de GUI ligt t iig niet

Back