Fostex 450 mixer - dubbele faders per kanaal ?

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Mysterie !

Bij het schoonmaken van een Fostex 450 blijkt hij 2 faders per kanaal te hebben die via een blokje mechanisch gelinkt zijn. Wat is het nut van 2 faders ?

Alle inputs zijn mono: tape, line, fantoom mic
Alle outputs zijn mono: direct out, doorsturen naar 1 van de 4 bussen

Bij audio erdoorheen werkt alleen de rechterfader als volume schuif. De linker doet op het gehoor niks.
Wie of wie weet hier meer van of kan een logische verklaring geven :geslaagd: ?

attachment.php

attachment.php

Attachments

• fadorz.jpg
    fadorz.jpg
    59,9 KB · Bekeken: 188
  • fadors.jpg
    fadors.jpg
    62,6 KB · Bekeken: 199
Gokje.. Doet die andere niet dienst als de 'tape in' is geselecteerd? Line en mic zitten als het goed is op dezelfde fader.

Mooie mixers van Fostex.. Ben benieuwd hoe jij em vindt klinken. :)

Tape in gaat via dezelfde fader.

De klank valt mij onverwachts zeer zeker niet tegen ! En dat voor zo'n relatief, voor mij, onbekend oude bakje.
Ding is wel degelijk gebouwd, dus dat zal voor alle componenten gelden. Voor 100 euro haal je er al eentje van marktplaats.
Dit is de 16 kanaals versie. Bijna net zo groot als een mackie 24-8 :D

Gain distortion doet ie uitermate goed ! En dat met 2 para EQ's per kanaal en post EQ direct outs, meer kan je niet wensen.

Hmm.. vreemd dan die ongebruikte fader... Je hebt er iig genoeg spare van dan :D

Heb zelf bijna 'n paar keer 'n 450 willen kopen.. en iets uit de 800 serie.. maar van die laatste heb ik van een (ex)gebruiker gehoord dat ze op latere leeftijd last van een brom krijgen.. (had al 2 exemplaren gehad die dat beiden hadden).

Uiteindelijk heb ik 'n maandje terug een 2412 kunnen kopen van Fostex.. extreem huge maar heel veel mogelijkheden. :)
Had 100 euro geboden en kreeg 'n dag later een reactie dat ik em mocht ophalen.. :D waarschijnlijk weinig interesse door de vakantieperiode ofzo.. of wellicht door de grote.

Dit vind ik ook een erg mooie Fostex.. qua looks en mogelijkheden redelijk gelijk aan de jouwe.

c1716df8-1063-4d8d-8f01-8aa5f672bd92.jpg

Van die 2440 (van 't plaatje) weet ik het natuurlijk niet.. maar die 2412 heeft gewoon enkele..

Maar best wel apart dit. Kun je niet iets uit de print opmaken?

Ik zoek nog 4 fader knoppen voor mijn Fostex 450 . Iemand die er nog 4 over heeft van een oude tafel hier? :)

Attachments

• Screen Shot 2015-08-31 at 10.10.37.png
    Screen Shot 2015-08-31 at 10.10.37.png
    421,4 KB · Bekeken: 169
Het kan ook zijn dat ze bij Fostex toendertijd een bootlading van die dingen hebben besteld en zo afraken van overtollige voorraad.

Je zou het bijna denken, maar klinkt niet echt logisch.

Behalve als ze voor hun klanten een snelle vervangfader direct ernaast hebben gezet zodat je met een minimum aan solderen direct op dezelfde schuif een "nieuwe" fader hebt. Wel zo handig als je een pro bent en in een belangrijke sessie zit.

RSB> mocht ik een alternatief gevonden hebben (want ik ben geen fan van die knoppen) dan mag je van mij wel 4 hebben tegen portokosten.

Back