Samplen en DAW's

Wat is de bedoeling nu eigenlijk ?
Een zo hard mogelijk onvervormd geluid te bekomen ?
Dit is iets waar ik benieuwd naar ben. Is er een manier om onvervormd tegen de 0 te komen i.p.v. de standaard van -24dBFS en -18dBFS? Een speciale preamp misschien?

Ben ik nu echt zo gek ?? Oude samplers waren <= 16bit. Dus dat heeft toch geen belang als je nu in 24 Bit opneemt ??
Daar kun je nog zoveel aan editen als je wil??
Soit, Ik hou altijd headroom genoeg vrij bij de Drum samples in de K2661, Niks zo erg als digitale oversturing...
En de mix moet goed zijn van gans de track, Ik fixeer niet op de perfecte dynamiek van één sample.. :)

Dit is iets waar ik benieuwd naar ben. Is er een manier om onvervormd tegen de 0 te komen i.p.v. de standaard van -24dBFS en -18dBFS? Een speciale preamp misschien?
Wel om in DAW's referenties te bepalen kun je n.m.i. beter tewerk gaan door te vertrekken vanuit de 'bron' : de 16-bit-data als wave-file op bvb. 1000 Hz. Daarin kan een sinus of elke ander golfvorm als hoogste waarde maximum (2^16)/2 of 65536/2 = 32768 hebben. Als je zo'n zuivere sinus, op maximum genormaliseerd dus, door je systeem stuurt, kun je de dB verhoudingen/metingen controleren.

...Je moet wel het hele verhaal vertellen en de dingen niet uit hun context gaan rukken als je antwoorden wilt waar je echt iets mee kunt...
Ik had inderdaad beter kunnen benadrukken dat het in mijn situatie om een cleane opname gaat op -24dBFS. De mails naar de sample pack makers zijn echter al verstuurd...

Wel om in DAW's referenties te bepalen kun je n.m.i. beter tewerk gaan door te vertrekken vanuit de 'bron' : de 16-bit-data als wave-file op bvb. 1000 Hz. Daarin kan een sinus of elke ander golfvorm als hoogste waarde maximum (2^16)/2 of 65536/2 = 32768 hebben. Als je zo'n zuivere sinus, op maximum genormaliseerd dus, door je systeem stuurt, kun je de dB verhoudingen/metingen controleren.
Ik weet niet wat ik moet met dit antwoord. Mocht iemand nog weten hoe je een cleane opname krijgt net onder de 0 op een audio interface, ik hoor graag een antwoord. @Jompo Kan jij het input level van jouw Apogee audio interface zo instellen? Weet iemand of er andere audio interfaces zijn die dit (ook) kunnen?

Ik weet niet wat ik moet met dit antwoord. Mocht iemand nog weten hoe je een cleane opname krijgt net onder de 0 op een audio interface, ik hoor graag een antwoord. @Jompo Kan jij het input level van jouw Apogee audio interface zo instellen? Weet iemand of er andere audio interfaces zijn die dit (ook) kunnen?
Wel als je dan zelf kunt beantwoorden wat een "cleane opname" is zul je het mss begrijpen...

Voor synths/drummachines doe ik tussen -12 tot -6dbFS omdat ik bijna altijd ga nabewerken. Dan heb je ook wat speling tijdens het opnemen als ik bijv met een EQ of comp aan het klooien ben. Om nou iedere keer te moeten afstellen omdat je hysterisch tegen de 0 aan wilt zitten vind ik vermoeiend.

Akoestisch -18dBFS om headroom te laten voor dynamisch spel en omdat als je bijv 10 kanalen drums hebt, alles rechtdoor veel harder gaat zijn als het gaat summen.

...Belangrijk is ook te onderscheiden wanneer men praat over dB's, of men het heeft over analoge meters danwel digitaal. En zelfs in het digitale zijn er die oude meters van 16bit apparaten, die een heel andere level aangeven dan de moderne dBFS meters van de 24bit DAW's.....
Hoe liggen de verhoudingen tussen de oude 16 bit sampler meters en de 24 bit dBFS DAW meters?

Ik had inderdaad beter kunnen benadrukken dat het in mijn situatie om een cleane opname gaat op -24dBFS. De mails naar de sample pack makers zijn echter al verstuurd...

je zou es een testje kunnen doen. dezelfde kick uit een drummachine 4 keer sampelen op 24bit 44k en -24, -18, -12 en -0,001 dBFS. Allemaal normalizen en dan met een ABX tool kijken hoe goed je het verschil hoort.

Hier zijn een aantal test bestanden. Het is een kick uit een TR-606 met de volgende keten:

TR-606 - API 512C - Culture Vulture - Distressor - Neve 8803 - Metric Halo ULN8 line-in - DSP gate - DSP digitale trim - Protools (24bit 44k)

Allemaal onzin. Het had net zo goed rechtstreeks de 606 kick kunnen zijn, maar goed.

In eerste instantie heb ik een kick opgenomen op -0,1 dBFS

Daarna heb ik in de DSP mixer de volume terug getrokken voordat ik Protools in ging; Naar
-24 dBFS, -18 dBFS en -12 dBFS

In Protools heb ik alles ge-normalized naar -0,1 dBFS

Luister maar of je veel verschil hoort. Die zal er wel zijn want het zijn verschillende analoge kicks, maar ik ben vooral benieuwd of iemand de 0,1 dBFS versie eruit kan halen.

Attachments

• 606KCK-D.wav
    23,6 KB · Bekeken: 165
  • 606KCK-C.wav
    22,2 KB · Bekeken: 176
  • 606KCK-B.wav
    22,6 KB · Bekeken: 196
  • 606KCK-A.wav
    25,6 KB · Bekeken: 175
Ik hoor inderdaad weinig verschil in de 4 samples. Bedankt cult45 voor jouw moeite!

Ik heb zelf ook wat testjes gedaan en hoor inderdaad niet veel verschil in de genormaliseerde samples die op -30/-22dBFS en op -8/-1dBFS zijn opgenomen. Ik had er wel een op -30/-22dBFS opgenomen genormaliseerde sample tussen waarbij de bijgeluiden toch iets luider waren dan de -8/-1dBFS opgenomen genormaliseerde sample.

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dacht dat zo dicht mogelijk bij de 0 opnemen de beste methode was, volgt hier een passage uit de manual van de Yamaha A3000 16 bit sampler:
Yamaha A3000 manual schreef:
....If you are recording an analog signal, adjust the front panel’s REC VOL knob so that maximum input level reaches (but does not exceed) the [C] mark that appears to the
right of the meter. The [C] mark indicates the “clip” level....

Ik hoor inderdaad weinig verschil in de 4 samples. Bedankt cult45 voor jouw moeite!

geen dank. het was voor mij ook een goede toets van mn eigen mening/theorie over sampling. Ik blijf adhv deze test in het algemeen dus met ruime headroom opnemen.

Ik moet wel zeggen dat het (bijna) clippen van een AD stage ook interessant kan zijn. Zeker met drum samples. Dit weet ik ook van mn s950.

Back