royalties

bassio

!?
Hoi,

We zijn met een reclamespot bezig voor een locale zender. Nu willen we hiervoor de lyrics van "Dominator - Human Resourch" gebruiken. Het gaat om een kort srukje met een soort persiflage van het nummer.

Weet er hier misschien iemand hoe het met eventuele royalties zit ?

Bij voorbaat dank,
Bas

Je kan Maurice Steenbergen eens mailen, die kan je vast verder helpen. Of natuurlijk gewoon gebruiken/nadoen met het risico dat je alsnog zaken moet gaan doen.

Je kan Maurice Steenbergen eens mailen, die kan je vast verder helpen. Of natuurlijk gewoon gebruiken/nadoen met het risico dat je alsnog zaken moet gaan doen.

Lijkt me niet dat Maurice van Steenbergen hier iets mee te maken heeft.

Dominator werd eerst uigebracht op 80 Aum Records en dat was oa van Patrick van Kerckhoven
De uitvoerende zijn Johan van Beek en Robert Mahu.

Zou dus eerst even Patrick aanschrijven.

D'oh idd, was in de war met Rotterdam Termination Source:stupid

Als het een duidelijk herkenbare persiflage is zonder commercieel motief/concurrentie-element dan zou dat moeten kunnen.
Commercieel motief is een wat lastig element, bepleitbaar is dat uiteraard dat de spot geen schade toebrengt aan het verkooppotentieel van het origineel. Het gebruik wordt beperkt tot dat wat 'rederlijkerwijs geoorloofd is' en hangt feitelijk samen met de zwaarte van de wederzijdse belangen. Kortom, zoals zo vaak, allemaal niet heel eenduidig.

Vaak is het gewoon een kwestie van gewoon doen, ergste wat je kan gebeuren is dat het spotje weer moet worden ingetrokken. Schadeclaims lijken mij erg onwaarschijnlijk.
Benaderen van genoemde personen is natuurlijk erg beleefd, maar je moet ze zien te vinden en de kans is groot dat ze er zelf niet (alleen) over gaan (en mogelijk zit er zelfs een muziekuitgever tussen). Ofwel, je bent zo een hele tijd verder.

Als persoonlijke noot zou ik als artiest als een kind zo blij zijn dat mijn oude nummertje toch nog zo actueel blijft, en maar geciteerd blijft worden (door naar ik aanneem een sympathiserend station) en je dus zelf in de picture blijft.
Iets anders is natuurlijk platte piraterij/illegale cd's, waarbij overigens qua torrents etc. de oude artiesten met niet meer verkrijgbare platen toch heel blij moeten zijn met (nieuwe) aandacht (vergelijk dat eens met schrijvers die ná hun dood snel verdwijnen uit het geheugen).

Het is een reclamespot dus er is een commercieel motief. Als je alleen de tekst gebruikt, heeft de tekstschrijver recht op royalty's. Maar hoe je die royalty's precies afdraagt, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik vermoed dat dat via de Buma/Stemra loopt.

royaties lopen regionaal natuurljk niet belachelijk hoog op ook. als t niet een miljard keer wordt uitgezonden
ik zou het vermijden OF genoeg geld vragen voor de produktie ervan
wel ffkes bij buma checken hoe en wat ja

als je lyrics gebruikt maak je eigenlijk meer een cover , dat is vrij te doen maar kost wel nog meer royalties.
je hebt het dan niet over secondes sample tijd, zou niet precies weten hoe of wat maar dat moet je dan inderdaad bij buma/stemra uit kunnen zoeken.
of de publishing maatschappij van de track benaderen

Back