Als het een duidelijk herkenbare persiflage is zonder commercieel motief/concurrentie-element dan zou dat moeten kunnen.
Commercieel motief is een wat lastig element, bepleitbaar is dat uiteraard dat de spot geen schade toebrengt aan het verkooppotentieel van het origineel. Het gebruik wordt beperkt tot dat wat 'rederlijkerwijs geoorloofd is' en hangt feitelijk samen met de zwaarte van de wederzijdse belangen. Kortom, zoals zo vaak, allemaal niet heel eenduidig.
Vaak is het gewoon een kwestie van gewoon doen, ergste wat je kan gebeuren is dat het spotje weer moet worden ingetrokken. Schadeclaims lijken mij erg onwaarschijnlijk.
Benaderen van genoemde personen is natuurlijk erg beleefd, maar je moet ze zien te vinden en de kans is groot dat ze er zelf niet (alleen) over gaan (en mogelijk zit er zelfs een muziekuitgever tussen). Ofwel, je bent zo een hele tijd verder.
Als persoonlijke noot zou ik als artiest als een kind zo blij zijn dat mijn oude nummertje toch nog zo actueel blijft, en maar geciteerd blijft worden (door naar ik aanneem een sympathiserend station) en je dus zelf in de picture blijft.
Iets anders is natuurlijk platte piraterij/illegale cd's, waarbij overigens qua torrents etc. de oude artiesten met niet meer verkrijgbare platen toch heel blij moeten zijn met (nieuwe) aandacht (vergelijk dat eens met schrijvers die ná hun dood snel verdwijnen uit het geheugen).