Help! Ax73

Hinn

Ingeburgerd
Hallo Synthforum!

Mijn oma vertelde dat ze nog een oude synthesizer thuis had liggen [Akai AX73] . Ze vertelde er bij dat sommige toetsen het helaas niet deden. Nu ik hem aan heb gesloten blijkt er echter een ander soort probleem te zijn. als ik chromatisch vanaf een e-noot naar beneden ga krijg ik zulk soort progressies:

http://vocaroo.com/i/s0C4LQzhma1t

het is echter afhankelijk van de patch. Bij sommige gaat hij normaal chromatisch naar beneden maar slaat hij elke derde noot een noot extra aan (zoals te horen is in het eerste gedeelte van het audio bestand). Echter bij andere patches komt een andere progressie aan bod (tweede gedeelte van het audio bestand) hier slaat hij dus soms een noot over, waardoor mijn omaatje dacht dat sommige toetsen het niet meer doen.

Is dit heel toevallig een vaker voorkomend probleem? alle toetsen van de synth doen het in principe wel, maar er gaat iets fout in het midi gedeelte denk ik.

ik ben niet erg technisch als het aan komt op synthesizers dus ik heb geen idee wat te doen. Hopelijk heeft een van jullie wijze raad.

mvg,

Jelle

ai, volgens mij heb ik deze thread in de verkeerde sectie gezet niet waar? is het te verplaatsen?

Bij zulke analoge synths als de AX73 is elke stem een losse chip. Het klinkt alsof bij jou 1 van de chips defect is. Je kunt online vinden welke chips ze gebruikt hebben bij Akai en met een beetje mazzel kun je die nog ergens bestellen.

Toen ik eenzelfde probleem had met een Matrix 1000 bleek er een diagnostische modus te zijn waarin die op het display weergaf welke stem er op welk moment speelde. Daarmee was het makkelijk te zien dat het steeds om de zelfde stemmen (in mijn geval) ging. Of zoiets op de AX73 ook zit weet ik niet. Zo niet, dan zal het trial & error zijn om het uit te vogelen.

Edit: De voice chip in de AX73 is de CEM 3394.

Bedankt voor je antwoord! Stel ik koop een midi kabel en ik sluit de synth aan op mijn midi keyboard, zal het probleem zich dan ook voor doen op het midi keyboard?

either way zal ik hem moeten laten repareren, weet iemand de gemiddelde kosten voor een dergelijke reparatie?

bedankt!

Helaas, áls het defect daadwerkelijk een voice chip is, dan is er geen manier om de synth te bespelen zonder er tegenaan te lopen.

Mocht het inderdaad zo zijn, dan is het overigens een reparatie die je wellicht zelf uit kunt voeren als je de vervangende chip gevonden hebt. Meestal is het een kwestie van de defecte chip er (voorzichtig) uitwippen en de nieuwe plaatsen. Het enige wat je nodig hebt is een vaste hand en eventueel een goed (chip) tangetje. Is in principe zo gebeurd. Het los draaien van de schroeven om erbij te kunnen doe je langer over.

aah dat dacht ik inderdaad al.

Lijkt me eigenlijk wel leuk om zoiets zelf te proberen. Weet je van een manier om te testen of het daadwerkelijk de voice chip is? ik wil graag voorkomen dat ik de chip voor niks koop.

bedankt voor de hulp in ieder geval!

Laat de ax synth ook even een half uur of uur opwarmen in een temperatuur stabiele ruimte zoals een woonkamer (dus niet in een onverwarmde garage). Daarna hit autotune, eventueel een paar keer. Mocht je dan nog steeds 1 of meerdere valse voices houden, is het tijd om intern chips uit te wisselen om de defecte te vinden. Er is helaas geen automatische diagnose op deze synth. Chips uitwisselen kun je zelf heel eenvoudig doen. Let op de orientatie en gebruik een chip puller. Hier nog wat diy troubleshoot tips http://sounddoctorin.com/synthtec/akai/ax73.htm
Succes :okdan:

Laatst gewijzigd:
Mijn AX60 heeft meer dan een jaar niet aangestaan en zet em nu net aan zonder de autotune te hebben gebruikt.. geen valse noot... licht verschil onderling maar iig zo vals alsde audio die ik in de OP hoor.
Een AX60 is ongeveer hetzelfde qua functies en cem chips alleen hij heeft sliders ipv een hybride besturing.. :)

Het is bij de ax-60 inderdaad dezelfde cem chip, maar wel een iets andere opbouw met deze synth. Maar ook die kunnen (tijdelijke) tunings problemen hebben, evenals de vx-90 module. Het punt is gewoon of je met het eventueel wat geduldiger opwarmen en hitme-autotune-onemoretime de synth/module nog acceptabel in tune kan krijgen, voor een unison stack zal het wellicht wat minder problematisch zijn dan bij bv. de 6 voice poly mode. De CEM3394 chip is (met dank aan doepfer) zo goed als obsolete :engel:

Ik heb een tijdje geleden bij een Six~Trak de batterij laten vervangen. Daarna was hij onherstelbaar vals, autotune had geen nut. Bleek dat je hem één keer via een service routine moest kalibreren voordat de autotune überhaupt nut had. Ik geloof ook met de pitch omhoog en omlaag via een of andere procedure. Daarna weer helemaal strak. Wie weet heb jij daar ook last van.

Toffe oma trouwens.

Back