Fender Rhodes

Derjano

Ouwe rot
Hoi,

Ik ben voor een Rhodes aan het sparen.
Echter welk type is nu het beste, welke het meest gewild en waarom?

Waar voor moet ik gaan 73 Mark I of een Mark-II?
Suitcase of?
Toch maar een eighty Eight?
Bepaalde serie nummers gewild?

Waar moet op letten bij de koop?

Ben benieuwd naar de ervaringen en tips.

groet Derk

En niet te vergeten.....

www.fenderrhodes.org

Net als op de eerdergenoemde site staat hier heel veel info.
De Mark 1 stage 73 is volgens mij het meest gangbaar (ik heb er zelf ook eentje), en je ziet deze dan ook nog wel eens
aangeboden worden. De stage piano is natuurlijk iets gemakkelijker te vervoeren dan de suitcase...
Hoewel de stage 73 ook al gauw zo'n 65 kilo weegt.....

Waar moet je op letten bij de koop:

Is ie compleet ? Dus: met alle poten, het pedaal plus bijbehorende stang etc.
Zitten alle tines (klankstaafjes) er nog in ? Zo niet, dan moet je tines bijkopen, reken al gauw op zo'n $10 per tine (de meeste worden in US aangeboden).
Haal de kap er even af en kijk hoe het staat met de oxydatie.

Voor de rest: het is een compleet mechanisch instrument, heel veel onderhoud etc kun je zelf gemakkelijk uitvoeren.

Bedankt in ieder geval desbetreffende sites kende ik al.
Het ging me ook een beetje om persoonlijke ervaringen.
En het wordt me niet super duidelijk waar je beter voor kan gaan een MK-I of II behalve dan het toetsen gedeelte blijkbaar van ander materiaal is en de toonregeling veranderd is.
En je moet letten op oxidatie van het frame.

Ik heb alleen een Mk1, kan niet oordelen over de verschillen met de Mk2...
De Mk1 klinkt echt fantastisch, en gezien het feit dat zowel de Mk1 als de Mk2 bijna nooit te koop worden aangeboden in Nederland speelde die keuze bij mij niet echt een rol.
Ik ben gewoon op de eerste de beste aangeboden Rhodes gedoken :)

Origineel geplaatst door henkeys
Ik heb alleen een Mk1, kan niet oordelen over de verschillen met de Mk2...
De Mk1 klinkt echt fantastisch, en gezien het feit dat zowel de Mk1 als de Mk2 bijna nooit te koop worden aangeboden in Nederland speelde die keuze bij mij niet echt een rol.
Ik ben gewoon op de eerste de beste aangeboden Rhodes gedoken :)
Da's waar ze zijn hier niet te krijgen. Ik denk er dan ook aan om er 1 uit de VS te laten komen.

Origineel geplaatst door henkeys
Dan komt er al gauw zo'n $200 voor vervoer bij...
In Duitsland wordt er ook wel eens een Rhodes aangeboden op ebay.

Dat klopt maar gemiddeld zijn ze daar ook gemiddeld veel goedkoper.
En je hebt daarbij ook nog het voordeel van de hoge eurokoers.
Het enige wat ik me afvraag is of je geen invoerrechten of zo moet betalen. Ik heb eigenlijk geen idee.

Origineel geplaatst door Exzit
Da's waar ze zijn hier niet te krijgen. Ik denk er dan ook aan om er 1 uit de VS te laten komen.

Hoi,
Kijk bij www.fenderrhodes.nl en bel Rob Coops eens op. Hij heeft m'n mkI vorig jaar onder handen genomen en toen ik daar was stonden er vele instrumenten in zijn atelier. Sommige in verre staat van ontbinding, maar dat heb je zo in werkplaatsen. Hij zal er wellicht niet in handelen, maar je weet nooit of hij een tip heeft.

Cheers, Herbert

Dat klopt maar gemiddeld zijn ze daar ook gemiddeld veel goedkoper.
En je hebt daarbij ook nog het voordeel van de hoge eurokoers.
Het enige wat ik me afvraag is of je geen invoerrechten of zo moet betalen. Ik heb eigenlijk geen idee.

Bij handel binnen de EU zijn geen invoerrechten verschuldigt. Dit met uitzondering van zaken waar accijns op zit, zoals drank en peuken.
Bij handel/vervoer van buiten de EU naar hier (of andersom) moet je meestal wel invoerrechten betalen, maar dit zijn altijd percentages van de waarde, en hoewel de "waarde" van 'n Rhodes voor velen van ons hier errug hoog is, is de economische waarde van 'n apparaat van tig jaar oud nihil.

Origineel geplaatst door Herbert
Hoi,
Kijk bij www.fenderrhodes.nl en bel Rob Coops eens op. Hij heeft m'n mkI vorig jaar onder handen genomen en toen ik daar was stonden er vele instrumenten in zijn atelier. Sommige in verre staat van ontbinding, maar dat heb je zo in werkplaatsen. Hij zal er wellicht niet in handelen, maar je weet nooit of hij een tip heeft.

Cheers, Herbert
Ik heb al eens met hem gebeld ik ben wat minder enthousiast over hem, maar dat heeft meer te maken dat je nooit m,eer wat hoort. Maar al sik een Rhoides heb zal ik hem toch wel moeten laten nakijken.

Origineel geplaatst door gemmetje
Bij handel binnen de EU zijn geen invoerrechten verschuldigt. Dit met uitzondering van zaken waar accijns op zit, zoals drank en peuken.
Bij handel/vervoer van buiten de EU naar hier (of andersom) moet je meestal wel invoerrechten betalen, maar dit zijn altijd percentages van de waarde, en hoewel de "waarde" van 'n Rhodes voor velen van ons hier errug hoog is, is de economische waarde van 'n apparaat van tig jaar oud nihil.

Binnen de Europese unie is de marge regeling van toepassing.
Dat betekend dat als je meer dan 250 verdient op een apparaat dat je doorverkoopt BTW verschuldigd bent over het verschil. Dit geld voor tweede hands auto's en antiek maar zal ook gelden voor oude keyboards synths.
Dit geld voor bedrijven weet eigenlijk niet of dit ook geld voor particulieren zal me niet verbazen.

Ik heb al eens met hem gebeld ik ben wat minder enthousiast over hem, maar dat heeft meer te maken dat je nooit m,eer wat hoort. Maar al sik een Rhoides heb zal ik hem toch wel moeten laten nakijken.

Same here....
Nogmaals, je kunt heel veel dingen zelf, zoals de zijdelingse speling van de toetsen verhelpen, een lichtere aanslag realiseren, het stemmen van de tines (mbv de tuning springs) etc.
Allemaal simpel, als je het een keer hebt gezien en geloof me, ik ben niet erg handig en zelfs ik kan het ;)
Een absolute aanrader in het geval dat Rob Coops je nooit meer terug belt (zoals bij mij): laat je Rhodes nakijken door Steven Kruijswijk in de Bilt. Perfecte service, niet duur, goede uitleg en no rip off. Zie ook http://student-kmt.hku.nl/~steven/rhodes/ .

Ik heb al eens met hem gebeld ik ben wat minder enthousiast over hem, maar dat heeft meer te maken dat je nooit m,eer wat hoort.

Erg commercieel is-tie niet, maar dat zegt niks over zijn vakkennis. Mijn Rhodes had ergens een manke spoel (ja ja, zelfs koper slijt) en ik had zelf de intonatie van het instrument verkloot door wat aan de schroeven te draaien in de hoop een egalere, fellere klank te krijgen. Dus alle reden om een vakman eens gewoon zijn gang te laten gaan. Hij heeft daarnaast bij aflevering een suggestie gedaan voor EQ-ing van het instrument.
Maar het is waar. Als je veel geduld hebt en een paar kritische oren, kun je zelf sleutelen aan het instrument en zelfs wat repareren. Maar ik ben zelf niet bijster onder de indruk van de bouwkwaliteit van een MkI. Het is van binnen allemaal wat wiebelig en scheef. Maar misschien hoort dit allemaal wel bij de mythe. De geurcocktail van lijm, ijzer en hout als je het deksel optilt is echter onovertroffen!

Herbert

Geloof ik direct Ik had deze lijst al gezien.

Heeft iemand eigenliijk idee over voltrage van Fender Rhodes.
Aangezien de VS met 115 Volt of zo werkt. Zijn al de FenderRhodes omschakelbaar naar 220 V?

Huh :confused:

De rhodes heeft geen voltjes nodig :)

Sorry ik bedenk nu net 1 ding mijn Hohner pianet had ook niets van een net spanning. Dom.
Maar als je zo'n suitcase aanschaft met luidsprekers heb je versterking dan zal er toch wel iets van netspanning nodig zijn?
Of loop ik nu weer dom te lullen.

sorry dat ik me ermee bemoei, maar er staat er nu 1 te koop, op de duitse ebay of op de veiling van keyboards.de, met pedaal en deksel. goede staat, ik dacht 1000-1200 euro. of is dat te duur?

Back