Fender Rhodes

Origineel geplaatst door Leo
sorry dat ik me ermee bemoei, maar er staat er nu 1 te koop, op de duitse ebay of op de veiling van keyboards.de, met pedaal en deksel. goede staat, ik dacht 1000-1200 euro. of is dat te duur?

Vind het behoorlijk piitig en de veiling is nog niet afgelopen. De VS zit gemiddeld 3 tot 4 honderd euro lager.
Vorige keer op 27 seconden na misgegrepen op een synth. Ergug frusterend op ebay.
Er staan echt mensen 1 minuut van te voren te wachten om hun maximum bod in te voeren cq te verhogen.
In start met de enter. Da's niet leuk meer.
Ik had hem gezien. Maar ik ben eerst wat voor informatie aan het vergaren. Ben nog niet zo ver voor de koop zelf.
Maar bedankt

Origineel geplaatst door Leo
er staat er nu 1 te koop, op de duitse ebay of op de veiling van keyboards.de, met pedaal en deksel. goede staat, ik dacht 1000-1200 euro. of is dat te duur?

Te duur (als ik heel eerlijk ben). Nooit gedacht dat zo'n ding tweedehands nog weer de nieuwprijs gaat benaderen. Het is nog niet zover, maar ik houd goede moed. In pakkumbeet 1982 heb ik mijn MkI gekocht voor 2990 harde guldens. Was net een paar jaar oud. Omgerekend in euroz is dat 1360. Inflatie niet meegerekend natuurlijk. Tien jaar geleden mocht je blij zijn als iemand er 500 gulden voor gaf.
Nog even doorbieden daar in Duitsland...

Had Rhodes thread 328 even gemist, here goes... 8)

Het verschil tussen de MKI en MKII qua sound is erg moeilijk uit te leggen zonder ze beide kaal te hebben kunnen horen. Zoals je al gelezen hebt zijn rhodesen op plaat vaak niet kaal en heftig gemodificeerd. Over het algemeen is een MKII iets helderder, cleaner en minder nasty dan een MKI maar het zijn beide prachtige keyboards met een prachtige sound. Misschien is de vergelijking MKI Herbie Hancock oud materiaal, MKII Steely Dan een goeie? Suitcase of stage is net zo'n vaag verhaal, een suitcase klinkt in de basis dikker en "origineel rhodeseriger" maar 1 met alle originele onderdelen (eq, amp, speaker) zie je niet veel, kans is groot dat iets het begeeft als je er wel 1 vind. Er zijn goeie alternatieven voor deze onderdelen maar een goed geprocesste Stage kan voor 98% hetzelfde geluid opleveren.

Met deze prijzen zou ik zeggen, als je em puur voor de sound voor opnames wilt gebruiken en in mindere mate om gewoon lekker op te spelen, niet doen, Lounge Lizard of EVP88 checken en een dikke synth kopen! (en zo lekker speelt het nie)

Ik vind de prijzen nu echt veels te hoog zeker omdat de meesten zwaar zuigen en er zo nog minimaal 250 euro tegenaan moet. Ik heb altijd zoiets gehad van een Rhodes mazzeltje is nog altijd meer kans op dan een Elka Synthex mazzeltje, toch? Het is niet waar dat er in Nederland weinig zijn, er zijn er zat alleen het lijkt alsof de meesten hun nieuwe baasje wel gevonden hebben en er weten nog veel meer mensen weten dat het een cool ding is dan van bv die Synthex maar weer.

Ik stond ooit ouwe funk te draaien toen er een kerel naar me toe kwam die vroeg of ik die piano die ongeveer in alles zat wat ik draaide zo mooi vond, eindstand z'n Wurlitzer voor 150 piek mee naar huis genomen en 5 jaar later geruild voor een goeie MKI

Conclusie, veel Rhodes platen draaien en ik ga er maar eens een paar Italo setjes tegenaan gooien, Synthexje, kommm maarrrrrr....

;)

Origineel geplaatst door Arie Safari
Had Rhodes thread 328 even gemist, here goes... 8)

Het verschil tussen de MKI en MKII qua sound is erg moeilijk uit te leggen zonder ze beide kaal te hebben kunnen horen. Zoals je al gelezen hebt zijn rhodesen op plaat vaak niet kaal en heftig gemodificeerd. Over het algemeen is een MKII iets helderder, cleaner en minder nasty dan een MKI maar het zijn beide prachtige keyboards met een prachtige sound. Misschien is de vergelijking MKI Herbie Hancock oud materiaal, MKII Steely Dan een goeie? ;)

Wat dacht je van nummers van Stevie Wonder luisteren. Mid en begin jaren 70.
Alhoewel hij meestal een Rhodes Eighty Eight gebruikte op bijvoorbeeld songs in de key of life.
Zit daar eigenlijk ook verschili in met een 73 mark I II behalve dan het aantal toetsen. qua klank?
Ofwel wat heb je liever een eighty eight of een 73 mark I of II?

Last edited by a moderator:
Stevie Wonder, wieistatan? 8) Ik weet niet welke Stevie gebruikte, waarschijnlijk allemaal door elkaar, die man heeft echt alles gehad. Ik heb de voorkeur voor een Stage 73 omdat ik wel kan spelen maar nou ook weer niet mega ofzo en de 73 past nog maar net in m'n studio. Qua sound verschillen ze volgens mij niet behalve dat de 88 wat hoger en lager kan (of alleen hoger of lager, weet ik niet)

In die BBC greatest albums serie met Stevie wil ie een ARP 2600 patch op een kurzweil naspelen wat niet klint en roept dan "You gotz to work with what you gotz to work with". Als je 1200 Euri's voor een Rhodes moet neerleggen zou ik zeggen, work that EVP88!

Stevie Wonder, wieistatan? 8) Ik weet niet welke Stevie gebruikte, waarschijnlijk allemaal door elkaar, die man heeft echt alles gehad. Ik heb de voorkeur voor een Stage 73 omdat ik wel kan spelen maar nou ook weer niet mega ofzo en de 73 past nog maar net in m'n studio. Qua sound verschillen ze volgens mij niet behalve dat de 88 wat hoger en lager kan (of alleen hoger of lager, weet ik niet)

In die BBC greatest albums serie met Stevie wil ie een ARP 2600 patch op een kurzweil naspelen wat niet klint en roept dan "You gotz to work with what you gotz to work with". Als je 1200 Euri's voor een Rhodes moet neerleggen zou ik zeggen, work that EVP88!

Ik heb die DVD. Dat riedeltje op die ARP wordt in I Wish gespeeld. Moet zegen da de DVD iets tegen valt maar.
Het orginele album heb ik ook nog liggen. Die vinyl versie is beter dan de CD.
Hoewel er nu een nieuwe versie is een 24 bit mastering. Maar ik wacht liever tot de SACD of audio DVD versie er is.
Heb 15 jaar geleden een paar keer mogen spelen op een rhodes het is net als een piano/vleugel daarna wil je nooit niets anders meer.

We're going offtopic maar voor Stevland mag dat heel even. Volgens mij klinkt Stevie altijd goed cd/vinyl/whatever, ik heb alle albums tot sitkol een keer of 3. Sitkol is mooi maar het echte werk staat op Fullfillingness first finale, Music of my Mind, Talkin book en Innervisions. Alles daarvoor is ook cool, Hotter than July mag nog (voor All I do) en dan gaat het flink fout wat uitzonderingen daar gelaten (for your love).

Om maar weer ontopic te gaan, Herbie die Rhodes speelt op as rocked!

Twee jaar geleden een een MKII gekocht fl. 1700,00 ding zag er niet uit.
Helemaal uit elkaar geschroefd, opnieuw beplakt met Fender Tolex, laten stemmen...
gaat nooit meer weg...

Bekleding (Tolex) kun je alleen nog kopen bij een amp bouwer in Apeldoorn.
:halleluja

Attachments

• mvc-518f2.jpg
    mvc-518f2.jpg
    87,9 KB · Bekeken: 104
We're going offtopic maar voor Stevland mag dat heel even. Volgens mij klinkt Stevie altijd goed cd/vinyl/whatever, ik heb alle albums tot sitkol een keer of 3. Sitkol is mooi maar het echte werk staat op Fullfillingness first finale, Music of my Mind, Talkin book en Innervisions. Alles daarvoor is ook cool, Hotter than July mag nog (voor All I do) en dan gaat het flink fout wat uitzonderingen daar gelaten (for your love).

Om maar weer ontopic te gaan, Herbie die Rhodes speelt op as rocked!

Grappig ik heb het precies zelfde met meneer Morris ik heb alle albums tot en met Hotter then july.
Ben destijds in 1982 ook naar concert geweest in Ahoy van de toer van Hotter then July.
Geweldig concert (tussen haakjes 3,5 uur gespeeld met halfuur pauze voor 35 gulden waar kom je dat nu nog tegen)
Niet alleen all I do is goed maar meer nummers van dat album.
Vind alleen alles te digitaal klinken.
En met Woman in red gaat het helemaal fout.
Te veel draaien met zijn stem. Geef mij maar de rauwe S. Wonder.
Zijn allerbeste Album blijf ik Innervisions vinden. Die draai ik nog steeds regelmatig.
Hoewel songs in the key off life zeker natuurlijk een hoogtepunt is.
Talking boek is geweldig. Music off my mind is een beetje experimenteel voor die tijd.
Ik heb de originele vinyl album van Sitkoll en als je dat vergelijkt met de CD klinkt de CD volkomen afgrijselijk geen dynamiek en de klankleur is niet mooi. Ik heb trouwens het oriinele singeltje Fingertips thuis.
Ok het wordt nu echt off topic.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2562678407&category=16220&rd=1

Niet heel ver weg en nog niet zo gek duur. Is een MKII en hij is behoorlijk ge-dyno-my-rhodes-ed met EQ en tremolo, had ik nog nooit in het echt gezien die modificaties, ziet er wel gaaf uit. Heb alleen ook gelezen dat die dyno aanpassingen ook weer het nodige onderhoud vergen, en om em nou eerst nog ff naar de states te sturen (als ze dat uberhaupt nog doen...). Rob Coops zal er echter ook wel mee uit de voeten kunnen.

Tip:
www.auctionstealer.com

Uiteindelijke biedprijs: GBP 620,00
Ongeveer EUR 884,09

En met de beste modificaties die er voor zijn, dus zeker geen 1200 Euri voor neerleggen!

Uiteindelijke biedprijs: GBP 620,00
Ongeveer EUR 884,09

En met de beste modificaties die er voor zijn, dus zeker geen 1200 Euri voor neerleggen!

Als je het uiteindelijk hierheen hebt laten verschepen zit je niet ver af van 1200 euro.

Ja snap ik, ik bedoelde echter dat als ze in de UK, waar nog veel meer mensen geïnteresseerd zijn in een Rhodes, voor die prijs gaan, dit in NL ook nog wel zo af en toe zal gebeuren.

Ik weet nooit zo wat het probleem is. Ik ben de gelukkige eigenaar van meerdere Rhodes-piano's (verschillende types ook)en er zijn absoluut verschillen per type maar... met wat 'tweeken' zijn veel verschillen naar elkaar toe te trekken. Je kunt een Rhodes niet alleen stemmen maar ook de hele intonatie veranderen. Klank, attack enz...

Ook dat kopen van een Rhodes, als ik geld had gehad had ik in de afgelopen 3 weken via de meest gangvare sites (marktplaats en muziek.2ehands.nl) al 4 Rhodes piano's kunnen kopen, allemaal in goede staat en onder de 1000 euro in ieder geval.

Koop gewoon binnen jouw budget de eerste Rhodes die je tegenkomt, check een klein beetje de staat, hij hoeft verre van perfect te zijn, en laat hem opknappen, of doe het zelf. Er zijn sites genoeg over in en uit elkaar halen, stemmen, repareren, modificeren enz...

Als je iets echt wilt, duik er even in en zoek en gij zult vinden

Ik vind de prijzen voor die Rhodes gewoon belachelijk. Ik weet zeker dat er eerdaags aantrekkelijkere alternatieven op de markt komen en de prijs zwaar gaat droppen van die dingen.
Nu heb je die nord electro die heel goed schijnt te zijn,,, maarja dat kreng is net effe 1000 euro te duur. Nu maar wachten op een betaalbare alternatief,, lijkt me technisch best te realiseren.
En trouwens aan een kale rhodes heb je niet veel hoor, er moet nog een aardige sloot aan effecten en processing overheen voordat je engisins bij Herbie of Chick Corea in de buurt komt. En wat ook klote is:::: GEEN MIDI,

maar goed dat is mijn mening

Een alternatief komt er niet tenzij ze het origineel weer gaan maken. Daar zijn ze mee bezig geweest alleen kwam dat niet van de grond. Plus er zijn er nog genoeg in omloop waar je makkelijk tussen komt. En wat betreft de prijs; het zijn wel klassiekers, echte instrumenten. Een Fender Strat uit '57 is toch ook niet te bestempelen als " dat is gewoon een oude gitaar"?!
En wat betreft die Nord Electro, die is echt te gek en zeker geen 1000 euro te duur. Wel als je hem alleen maar ziet als vervanging voor een Rhodes sound, maand net als die Rhodes is de Electro een instrument opzich. Ik kan het weten want ik ben ook de gelukkige eigenaar van een Nord Electro 2 73

En wat breft inverstering; tot aan een 1000 euro voor een MarkI of II is te doen, mits in ok staat. Ze zullen toch gelijk blijven danwel stijgen in de loop der tijd

nog even over de prijs van een Rhodes tov van een nord-electro. Als je de electro open maakt zie je een printplaatje en meer niet. Dat betekent dat hij over niet al te lange tijd weer vervangen zal worden door een beter printplaatje en de prijs van de eerste versie weer snel zal zakken. Net als computers.

Kijk in de Rhodes en je ziet een enorm vakmanschap en zeer veel werk om dat allemaal inelkaar te zetten. Tegen de huidige kosten is dat gewoon niet meer betaalbaar te maken. Daarom gaan de prijzen alleen nog maar omhoog. Kwaliteit verlochent zich niet.

8>

Het spelen op een mechanisch instrument is uberhaupt niet te vergelijken met een een module bestaande uit een printplaat.
Als ik moet kiezen tussen een module en en echte accoustische piano bijvoorbeeld dan kies ik toch echt de laatste.
Alleen de mechanische feel evenaar je nooit van je leve met een midi keybooard.
Hoewel de laatse tijd daar ook verbeteringen zijn.
Maar ik kan me voorstellen dat in bestaande situaties men liever voor een module kiest, dat kan zijn bijvoorbeeld als je geen instrument bespeeld en dingen alleen via software edit.

Waarom is er altijd alleen maar 'of of'? Ik gebruik voor bepaalde dingen m'n echte Rhodes en voor sommige andere klussen m'n Electro. Bij sommige gigs komt de extra dynamiek die je uit een echte Rhodes haalt toch niet tot z'n recht, waarom dan slepen, voor het toetsenbord? Ik niet hoor. Het is niet of het een of het ander. De onwikkeling van een instrument als de Electro is er ook niet geweest om een Rhodes te vervangen maar om mensen een alternatief te bieden.
Komt ook nog eens bij als je dan wel zonodig zou moeten vergelijken tussen echt en 'namaak', zoals hier altijd weer de behoefte blijkt te zijn: De prijs bijv van een Nord Electro weegt niet op tegen het uberhaupt vinden van een in goede staat verkerende Hohner D6 clavinet, een Rhodes stage piano, een Rhodes Suitcase model, een goed spelende Wurlitzer EP 200A, een Hammond B3 en een Yamaha CP-80 en als laatste ook nog een vleugel. Het klinkt goed, is licht vergeleken met het totaal gewicht van de bovengenoemde instrumenten en het past in je afgeragde Opel Corsa!

Ik heb allebei en kan echt vertellen, dat het 2 losse instrumenten zijn waar ik allebei niet zonder zou kunnen en willen. Wat je trouwens betaald bij een 'printplaatje' is wel de ontwikkeling van een stukje techniek. oen de Fender Rhodes uit kwam betaalde je daar ook, voor die tijd, goed geld voor.

Als laatste, het fysieke spelen is niet te vergelijken met het fysieke spelen op een mechanisch instrument, maar je kan op beide even muzikaal bezig zijn en dat is ook iets wat mensen vergeten. Een synth of sampler is absoluut iets anders maar kunnen ook benaderd worden als zijnde instrumenten opzich. En nee, ik ben geen techneut maar een speler in hart en nieren, heb veel spullen gehad en heb nogsteeds...

Back