Had Rhodes thread 328 even gemist, here goes...
Het verschil tussen de MKI en MKII qua sound is erg moeilijk uit te leggen zonder ze beide kaal te hebben kunnen horen. Zoals je al gelezen hebt zijn rhodesen op plaat vaak niet kaal en heftig gemodificeerd. Over het algemeen is een MKII iets helderder, cleaner en minder nasty dan een MKI maar het zijn beide prachtige keyboards met een prachtige sound. Misschien is de vergelijking MKI Herbie Hancock oud materiaal, MKII Steely Dan een goeie? Suitcase of stage is net zo'n vaag verhaal, een suitcase klinkt in de basis dikker en "origineel rhodeseriger" maar 1 met alle originele onderdelen (eq, amp, speaker) zie je niet veel, kans is groot dat iets het begeeft als je er wel 1 vind. Er zijn goeie alternatieven voor deze onderdelen maar een goed geprocesste Stage kan voor 98% hetzelfde geluid opleveren.
Met deze prijzen zou ik zeggen, als je em puur voor de sound voor opnames wilt gebruiken en in mindere mate om gewoon lekker op te spelen, niet doen, Lounge Lizard of EVP88 checken en een dikke synth kopen! (en zo lekker speelt het nie)
Ik vind de prijzen nu echt veels te hoog zeker omdat de meesten zwaar zuigen en er zo nog minimaal 250 euro tegenaan moet. Ik heb altijd zoiets gehad van een Rhodes mazzeltje is nog altijd meer kans op dan een Elka Synthex mazzeltje, toch? Het is niet waar dat er in Nederland weinig zijn, er zijn er zat alleen het lijkt alsof de meesten hun nieuwe baasje wel gevonden hebben en er weten nog veel meer mensen weten dat het een cool ding is dan van bv die Synthex maar weer.
Ik stond ooit ouwe funk te draaien toen er een kerel naar me toe kwam die vroeg of ik die piano die ongeveer in alles zat wat ik draaide zo mooi vond, eindstand z'n Wurlitzer voor 150 piek mee naar huis genomen en 5 jaar later geruild voor een goeie MKI
Conclusie, veel Rhodes platen draaien en ik ga er maar eens een paar Italo setjes tegenaan gooien, Synthexje, kommm maarrrrrr....