Mastering programma's

Ik heb een aantal keren mastering door een professional laten doen, welke slechter waren dan mijn eigen software masters. Het hangt er dus ook enorm van af wie het doet. Maar volgens mij kan je prima resultaten krijgen met Ozone.
Dan heb je waarschijnlijk niet goed gecommuniceerd met de engineer wat je verwachtingspatroon was. Heb je de masters beide op verschillende installaties afgespeeld en hoe klonk het toen? Zou zomaar kunnen dat toen de master van de engineer ineens wel beter bleek te klinken.
Heb je de mastering-engineer op de hoogte gebracht van het feit dat je niet tevreden was en heeft hij toen de master voor je aangepast? Als je dat niet hebt gedaan dan vindt ik het wel een heel erg kort door de bocht conclusie. Als de engineer geen remaster wilde doen, dan klopt dat ook niet en vindt ik dat je deze man geen professional mag noemen.

Kan je eens duidelijk zijn? Wat kan de reden zijn voor een re-master van een subjectieve luisteraar? of is dat gewoon een klant is koning verhaal?

Kan je eens duidelijk zijn? Wat kan de reden zijn voor een re-master van een subjectieve luisteraar? of is dat gewoon een klant is koning verhaal?

Moderne mastering is geen wetenschap, er is niet een universele manier om juist te masteren. Daar komt smaak bij kijken. De taak van een mastering engineer is dan ook om mee te denken met de smaak van de klant.

ik ben ooit begonnen met masteren omdat ik zeer ontevreden was met wat er met mijn mixen gebeurde als de masteraar van de vinyl perserij een slinger aan de eq en compressor gaf.
dat is dus al wat jaartjes geleden, toen het beroep masteraar bij mij weten nog niet bestond.
communicatie is daarbij eigenlijk het allebelangrijkste wat er bestaat, en nog belangrijker,...
soms wil de klant een sound die je nog nooit gemaakt hebt,
dan kan je eindeloos door experimenteren, maar mij ervaring is dat het dan het handigste is om gewoon een andere masteraar in te schakelen.
je kan nooit alles.....
:mega:

Dan heb je waarschijnlijk niet goed gecommuniceerd met de engineer wat je verwachtingspatroon was. Heb je de masters beide op verschillende installaties afgespeeld en hoe klonk het toen? Zou zomaar kunnen dat toen de master van de engineer ineens wel beter bleek te klinken.
Heb je de mastering-engineer op de hoogte gebracht van het feit dat je niet tevreden was en heeft hij toen de master voor je aangepast? Als je dat niet hebt gedaan dan vindt ik het wel een heel erg kort door de bocht conclusie. Als de engineer geen remaster wilde doen, dan klopt dat ook niet en vindt ik dat je deze man geen professional mag noemen.

Moderne mastering is geen wetenschap, er is niet een universele manier om juist te masteren. Daar komt smaak bij kijken. De taak van een mastering engineer is dan ook om mee te denken met de smaak van de klant.

Alles valt of staat met communicatie van 2 kanten, want als je als klant zelf ook niet goed aangeeft wat je wilt, kun je als mastering-engineer ook alleen maar gissen en je ervaring mee laten spelen. Uiteraard kun je dan een lucky shot hebben en het wel goed doen, maar kan ook compleet een ander beeld zijn van wat de klant aan denkt te geven. Of juist niet aangeeft of precies contra van wat hij wil, zal niet de eerste keer zijn.

Aan de andere kant, als je als mastering-engineer ook niet goed communiceerd kan exact hetzelfde gebeuren en zal je waarschijnlijk ook snel uitgekakt zijn als ME omdat je klanten dan niet terugkomen. Er wordt nog wel eens gezegd dat een ME een bepaalde sound heeft of creeert, dat kan. Maar dat is zeker niet de taak van een ME, je moet de sound van de klant verbeteren waar nodig, niet een eigen sausje er overheen gooien. Het is ook niet de bedoeling dat je de mix gaat veranderen, maar alleen er nog net iets meer uit weet te halen waar nodig. Een ober gooit ook geen extra peper en zout over een door een chefkok gemaakt gerecht zonder dat hij daar van weet. Tenzij de klant aangeeft dat het wel de bedoeling is, maar daar heb je dus weer die rete belangrijke communicatie. 8)

Je vraag zelf, een remaster; Het zijn vaak kleine stapjes die nog aangepast moeten worden. Klein beetje hoog erbij, klein beetje laag eraf, iets harder, iets zachter. Als er grote dingen moeten gebeuren.. miscommunicatie..
Het komt ook wel eens voor dat een klant bijvoorbeeld heel veel (te veel) laag wil in zijn master dan is het ook de taak van de ME om dat met de klant te communiceren en aan te geven dat dat misschien geen handige beslissing is. Weer communicatie, je kunt het op verschillende manieren brengen en op de verkeerde manier kun je een klant afschrikken en naar iemand anders laten gaan.
Mastering zou je haast een service kunnen noemen. :engel:

Back