ASol Oberkorn Sequencer

stekke

Stamgast
Heeft er iemand ervaring met een Oberkorn Sequencer van Analogue Solutions? Een tijdje geleden werd die getest in de SOS alwaar die er toch wel erg mooi uitkwam, maar het grootste nadeel was de 'interferentie' tussen de 3 kanalen.

Re: ASol Oberkorn Sequencer

Origineel geplaatst door stekke
Heeft er iemand ervaring met een Oberkorn Sequencer van Analogue Solutions? Een tijdje geleden werd die getest in de SOS alwaar die er toch wel erg mooi uitkwam, maar het grootste nadeel was de 'interferentie' tussen de 3 kanalen.
Interferentie? Ze bedoelen toch niet dat de CV dus instabiel is? Dat zou zeer bezwaarlijk zijn. Heb je 1 lijntje goed staan, programmeer je er een lijn bij en het eerste lijntje is weer vals.

Kan ie eigenlijk ook in audiorange functioneren?

Heb jij dan al ooit een analoge sequencer gezien (HW) waarvan het voltage WEL stabiel was ? Meestal gebruik je een quantiser module om de boel accuraat af te stemmen. Welke sequencer dan ook geeft -meestal- kleine variaties in CV. Soms loopt die dan 3 sequencies perfect, om dan plots een halve toonhoogte verschil op 1 step te geven. Ze hebben dit allemaal, van Doepfer tot Moog. Maar bij de Oberkorn zou een interferentie zijn door het gebruik van meerdere CV uitgangen.

Heb jij dan al ooit een analoge sequencer gezien (HW) waarvan het voltage WEL stabiel was ? Meestal gebruik je een quantiser module om de boel accuraat af te stemmen. Welke sequencer dan ook geeft -meestal- kleine variaties in CV. Soms loopt die dan 3 sequencies perfect, om dan plots een halve toonhoogte verschil op 1 step te geven. Ze hebben dit allemaal, van Doepfer tot Moog.
Dit komt me inderdaad bekend voor, maar ik ben dan ook niet gewend om met echt materiaal analoge sequencers te werken.

Bij mijn doepfer A-155 (die eerst van jou was), gebruik ik de bovenste regel meestal voor de pitch en de twee alleen maar licht voor het filter. Je merkt dat het invloed op elkaar heeft.

Dat is ook de reden waarom ik erg geinteresseerd ben in de Analogic-ACS sequencer. Daar heb je maar 1 output dus nooit last van interfererende channels! :) Ik vind sowieso die start puls op elke step interessant en hun quantizer.

http://www.analogic-acs.com/tm-116.html

Die producent die je vernoemt maakt blijkbaar ook een Quantiser module, zoals ik je gezegd had, en raden sowieso aan van deze ook te gebruiken bij elke analoge sequencer. Qua functionaliteit zit die ver beneden de Oberkorn trouwens. MIDI sync zit er blijkbaar ook niet bij. Is te vergelijken met die van AS (zie http://www.bluebay.be/as.html of de www.analoguesystems.co.uk voor de RS2000).

Het werken met Sequencers die maar 1 lijn hebben is trouwens erg beperkt. Bij normale toepassingen heb je al minstens 1 lijn voor de CV van de OSC(s) en 1 lijn voor de filtering CV. M.a.w. moet je al minstens drie dergelijke Analogic-ACS bakken kopen om er iets met multi-aansturing mee te doen.

Het werken met Sequencers die maar 1 lijn hebben is trouwens erg beperkt. Bij normale toepassingen heb je al minstens 1 lijn voor de CV van de OSC(s) en 1 lijn voor de filtering CV. M.a.w. moet je al minstens drie dergelijke Analogic-ACS bakken kopen om er iets met multi-aansturing mee te doen.
Toch heb ik een goed gevoel bij analoge sequencers.

Als je dit verhaal zou lezen dan zou je toch denken dat een MIDI sequencer met een goede MIDI2CV misschien een betere optie is? Wat is jou mening? Prefereer jij toch analoge sequencers (met quantizers) voor basloopjes?

Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor het moet dienen. Om klassieke muziek te componeren met je gek zijn om analoge sequencers te gebruiken. Voor dans, trance, house, ... is dit geschikt aangezien het perfecte 8, 16, 32 of 64 steps sequenties zijn die herhaald worden. Een enorm voordeel t.o.v. MIDI sequencers is de directe toegang, je ziet direct wat er schort, waar en je kan direct ingrijpen. Ze zien er trouwens erg sexy uit, zeker als je er een hele resem hebt zoals ik (een foto van m'n studio volgt binnen enkele dagen van zodra ik de drie mega-torens van elk 44 units volledig heb gevuld.

Ingrijpen in de sequentie zelf is ook beter regelbaar, met reset, skip, partial run, ... Maar natuurlijk zit je met de beperkingen per keer van een 3-tal lijnen. Grootste voordeel is het realtime kunnen aansturen.

Precies.. Ik begrijp wat je bedoeld! :)

Maar toch vind ik die trigger inputs erg interessant en die Milton natuurlijk, waar je met cv de steps bepaald... hmmm, maar ook duur. :)

Ik kan niet wachten op de foto's!

De beste HW analoge sequencer die je momenteel kan kopen is de Oberkorn sowieso, als die "interferentie" er tenminste uitgehaald is (ben er bijna van overtuigd, was trouwens een te lichte voeding die dit veroorzaakte). Soortgelijk is de Serge touch-sequencer, maar que triggering beperkter en die genereert trouwens pulse-signalen i.p.v. echte triggers, waardoor ADSR's niet bruikbaar zijn, kan je vergelijken met een OSC in pulse zetten in LFO mode met een 50% off 50% on setting.

Back