help eq probleem

mis3x

Ingeburgerd
ik kon er niks over vinden op dit forum dus vraag ik maar als nog ..

ik heb een probleem met de eq van de bassdrum ,ik krijg dat zware kick gevoel niet in me tracks verwerkt als ik maar iets te veel laag op de kick zet, klinkt het zacht goed maar zet je het volume wat harder dan overstuurd ie als een idioot.
maar draai wat bass er wat uit dan zit er weer geen power in ..
ik zit de afgelopen half jaar bijna niks anders te doen dan research, research ,research. aaaaaaaaaaaaaa...help me

...heeft iemand nog bruikzame tips voor het goed equalizen van een bassdrum :confused:

ik maak overigens techno relateerde muzieksels :{

bijvoorbeeld : www.mis3x.com/KIK032.WAV laten klinken zoals als dit www.mis3x.com/sample1.wav

Laatst gewijzigd:
hallo

ik ben bang dat jouw probleem eerder ligt aan je afluistering dan aan je eq als ik ze beluister klinken beide kicks nagenoeg gelijk. en als ik ze door een spectrum analyser heen haal hebben ze allebij een grote piek rond de 44 hz alleen de eerste heeft iets minder laag mid er in maar dat is waarschijnlijk verwaarloosbaar. het gene is dat je je bas niet kan eq-en als je je bas niet hoort en daar heb je weer een hele grote monitor installatie voor nodig (meeste near field monitors gaan niet lager dan 60-80 hz) die dan weer in een hele goede akoestiek staat. als jij bijvoorbeeld je kick gaat eq-en in een kleine vierkante of rechthoekige ruimte hoor je meer je kamer resoneren dan je speakers. Mijn advies is om te proberen om je mixes op meerdere speakers te gaan beluisteren in verschillende kamers en op die manier beter je afluisterplek te leren kennen. en als je er geld voor hebt je akoestiek aan te passen van je afluister ruimte en betere monitors te kopen.

thomas

ik heb er ook een heleboel metertjes en analyzers bij gehaald en vergeleken ze zitten aardig bij elkaar in de buurt maar ik hoor toch ook verschil door mijn koptelefoon.
ik heb zelf truth b2031 monitor speakers die zijn toch niet zo slecht het zijn mischien niet beste monitors maar kwalitatief voor hun prijs toch wel ?ik heb hier ff foto bijstaan hoe ik ht nu heb opgesteld ik heb expres het buro scheef ten opzichte vande kamer staan zo dat ik achter mijn monitors meer ruimte heb (beide kanten +/= 30 cm van de muur af )

http://www.mis3x.com/P1010062.JPG

Gebruik je al een goede compressor ?

Is die bassdrum die je gebruikt toevallig niet helemaal kut ?

Mix je de bassdrum nadat je de rest van de sounds al hebt toegeveogd in je arrangement, of begin je direct met de bassdrum vet te maken ? (mijn ervaring is dat je 10x beter het eerste kunt doen)

Je monitors staan gewoon netjes hoor. Het ziet er sowieso wel netjes uit, je studiootje.

:peukie:

Origineel geplaatst door Niels
Gebruik je al een goede compressor ?

Is die bassdrum die je gebruikt toevallig niet helemaal kut ?

Mix je de bassdrum nadat je de rest van de sounds al hebt toegeveogd in je arrangement, of begin je direct met de bassdrum vet te maken ? (mijn ervaring is dat je 10x beter het eerste kunt doen)

Je monitors staan gewoon netjes hoor. Het ziet er sowieso wel netjes uit, je studiootje.

:peukie:

bedoel je een goeie hardware compressor? ik gebruik meestal de logic standaard compressor , waves bundle compressie en voor op masterkanaar akai quadcomp . (allen zijn soft. plug ins)

de bassdrum is mischien niet helemaal optimaal maar dat was slechts een voorbeeld ik heb namelijk het probleem met al mijn kickdrums.
ik vind het moeielijk om te horen als je een bassdrum van te voren al vet gaat maken want vaak heb jik dan dat de verhoudingen over het totaal beeld niet meer kloppen de klinkt bijvoorbeeld de kick te laag of juist te hoog dus wat ik doe is meestal eerst paar andere geluiden er bij doen en dan vervolgens met de eq te spelen./..

op welke manier equalizen jullie de bassdrum (waardes hz) en wat voor (hoeveelheid)compressie gooien jullie er over heen ?

Hi mis3x,

ik begrijp je probleem, want dat heb ik zelf namelijk ook gehad in het begin. Uit ervaring weet ik dat je toch het beste eerst de kick goed moet laten klinken. Ik weet niet wat voor muziek je maakt, maar bij "gewone" trance is een mooie kick heel belangrijk. Als je echter hardstyle maakt zit het dikke geluid vaak niet in de kick maar de combinatie van een kick(je) met een hele dikke bas. Deze compressen ze dan samen zodat het heel heftig klinkt.

Als je nog niet zo lang bezig bent wil je vaak teveel laag aan de kick toevoegen, zodat ie dan voor jou beter overkomt, maar het wordt dan vaak heel moeilijk om deze samen met een bas goed te laten klinken. Goede tip: Luister naar platen die jij ook wil maken. Op die manier krijg je een beetje het idee hoeveel laag je kick nodig heeft. Maak eens een combinatie van een kick en een bas en luister er dan eens naar op een goede geluidsinstallatie. Ik ben regelmatig voor verrasssingen komen te staan als ik mijn tracks in een grote studio luisterde...=( Je denkt het helemaal top gedaan te hebben en uiteindelijk klinkt het voor geen meter...Zelf test ik mijn producties ook graag als ik draai...:dj:

Ik ben het eens met sureshotstudio. Het ligt waarschijnlijk aan je eq-en. Als dit niet goed is gaat het zeker niet lukken met compressie, want daarmee zou je wel eens de boel helemaal kunnen verkloten ipv beter maken. Leer vooral je monitoren kennen...dat is zo belangrijk.

Ik vind het dus moeilijk om aan te geven hoeveel je moet compressen. Dit is afhankelijk van veel factoren. Leer vooral dus je monitoren kennen, zodat je zelf kan horen hoeveel compressie je moet gebruiken.

Veel succes!

Ik heb er zelf ook altijd problemen mee, hoewel ik wel goede compressie en eq plugins heb. Ik denk toch dat goede monitors hiervoor wel een eerste vereiste zijn. Wat je niet hoort kun je ook niet mixen namelijk.

Goed naar eventuele andere lage frequenties in je mix luisteren. Verder is het belangrijk je kick zoveel mogelijk in het midden te laten. LPF(LowPassFilter) kan prima op 400 of 500 HZ, rond de 40Hz en 250Hz zit vaak de body en dat is afhankelijk van de sample, gewoon goed luisteren en zoeken naar die mooie volle lage frequenties dan goede compressie (dus niet te !!!) en je hebt een flinke kick!

Wat ik zelf ook graag doe is als je ook een basslijn in je mix hebt, de basslijn als boven behandelen, dan met al het laag tot 400 uit je kick halen die scherpe kick eruit EQ en en deze met een snelle attack en release + hoge ratio (ook afhankerlijk natuurlijk!) flink compressen, dan de basslijn en kick goed op elkaar afstemmen qua volume en je kunt gaan headbangen! :stupid

tja king of snake zei het net al wat je niet hoort kan je niet eq'en en aangezien je die truths gebruik die maar tot 50hz gaan (wat waarschijnlijk "nep" bass is omdat ie een bas poorten heb (die gleuven)) en je zo te zien een min of meer vierkantige ruimte heb (echt het slechtste wat je kunt hebben van wege staande golf resonanties) en ik gok dat ie ook niet erg groot is (ook niet goed) mischien moet je maar s deze link checken voor goede afluistering akoestiek tips

http://johnlsayers.com/phpBB2/index.php

hehe maaruh de genelec 1030 bijvoorbeeld heeft ook van die vierkant gleuven maar dat is 1 van meest standaard studio monitors die er zijn of zie ik dat nou verkeerd ;)

Subbas en Headroom

Subbas en Headroom

Ondanks dat je monitors de subbas misschien niet kunnen weergeven is deze er weldegelijk! Zeker als je de 'low' van de EQ ook nog eens zwaar gaat 'boosten'. Je smeert met deze enorme berg bas alle headroom in je mix dicht.. en daardoor benut je de beschikbare dynamiek van je mixer niet voor signalen die je wél hoort. Draai weg die subbas.. zet er een low-shelving filter in op een hz of 50.

Dat probleem van die kick moet je anders oplossen.. namelijk bij de bron. Misschien is compressie een oplossing.. misschien kan een bandpass of ander filter het gewenste resultaat opleveren..

Ben overigens niet bang dat je die lekkere subbas zult missen als je plaat ooit op plaat belandt.. daar zorgt de mastering engineer dan wel voor..

Back