Hardstyle kick - met welke hardware synth

DML

LEKKERRRRRR
Ik zie veel, heel veel over hoe je met softsynths/ plug ins een hardstyle kick kan krijgen maar ik vraag me af met welke hardware synth en/ of hardware drumcomputer ik dat geluid kan krijgen. Ik speel in een "old skool" band waarbij we geen gebruik (willen) maken van laptop en alles op de ouderwetse manier live spelen.
Kan dit bijv. met een Novation Bass Station II? Roland Gaia? TR808?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Nee. Dan krijg je meer een ouderwetse hardcore kick, wat in de basis een overstuurde 909 is. Een hardstyle kick is vaak eindeloos geresampled met veel lagen eq waardoor phasing ontstaat en daardoor zijn kenmerkende sound.
Je kan het beste een hardware sampler nemen en daar de bestaande hardstyle kicks inladen. Een octatrack kan je ook prima als drumcomputer gebruiken, kan je hele livesets aan patterns in maken

Roland SH 101 hebben wij een hoop kicks mee gemaakt vroeger :okdan:

Ik zie veel, heel veel over hoe je met softsynths/ plug ins een hardstyle kick kan krijgen maar ik vraag me af met welke hardware synth en/ of hardware drumcomputer ik dat geluid kan krijgen.

Heel kort, nee. Een (goede) hardstyle kick heeft zo enorm veel processing en lagen, dat hij zelfs niet praktisch live te gebruiken is in een DAW. Al is het maar om de pitchende kick, die niet mooi blijft bij het spelen van andere noten. De enige methode voor live is om samples te laden van een kick die je eerder gemaakt hebt.

ik vraag me af met welke hardware synth en/ of hardware drumcomputer ik dat geluid kan krijgen.

De processing die nodig is komt vooral van oversturing en filtering/eqing, om en om. En dat zit meestal niet op een dusdanige modulaire manier in een synth of drumcomputer dat je zo pats boem uit 1 apparaat kan krijgen.
Je zou kunnen zeggen dat juist door de mogelijkheden van software dit soort kicks zijn ontstaan, en dat is dus niet "backwards compatible" als het ware.

Ik ben ervan overtuigd dat het wel mogelijk is, maar erg omslachtig is.
Denk dan aan bv minimaal 4 grafische stereo eq's, een manier om te oversturen (bv met een mixer met goeie gain distortion en direct outs en parametrische EQ) dan kom je al een eind. Gooi er dan nog wat gates (tegen de ruis) tussen en wellicht en goeie compressor.

Uiteindelijk zal je dan toch weer daar samples van moeten maken, net als de software variant, om meerdere toonhoogtes te maken en een strakke sound te hebben.

Dus eindconclusie, gebruik gewoon samples die direct goed zijn.

Bij nader inzien, nord (micro) modular zou dit wel kunnen !

Mits je niet te snel door je cpu grens heen gaat met al die modules achter elkaar.
Ik heb in het verleden wel eens kicks gemaakt met nord modular, is wel te doen, onderstaande is een realtime opgenomen voorbeeld.
Met wat 100 hz cutting, hoop tweaken, 500 hz boosten moet je een eind komen.

Okay, bedankt voor de reacties. We zijn inderdaad min of meer voor het laatste gegaan.

Jammer dat hardstyle zo creatief is in maken van specifieke kick-sounds en dat dat bij de structuur en sfeer in dit genre niet gedaan wordt

In dit (best wel trieste) genre is het anno 2015 de normale gang van zaken om prefab samples te gebruiken. Dus waarom zou de TS dat niet mogen?

Wil je je er toch aan wagen kijk de Tutorial van Audiofreq, Frontliner, Headhunterz.

Ik heb nog gezocht naar het boek "Hardstyle for dummies" maar dat bestaat niet want het blijkt dat genre daar altijd voor is :D

Eh, een aantal mensen halen wat zaken door elkaar.

- Dit heeft niets met prefab samples te maken
- Je maakt zelf de kick, die sla je op als een sample (een pro hardstyle kick is gewoon niet met hardware realtime te doen, punt)
- Ja dit weet ik, omdat de meeste grote hardstyle jongens klant bij mij zijn en/of mee in de studio heb gezeten.
- Samples is geen synoniem voor vies/kansloos

Eh, een aantal mensen halen wat zaken door elkaar.
- Samples is geen synoniem voor vies/kansloos

Nee maar Hardstyle is dat op deze manier wel ;)

De kick bepaalt meer dan de helft van de sound in dat genre.
Als iedereen dezelfde sampled kicks gebruikt klinkt elke kermis voortaan het zelfde

Nee maar Hardstyle is dat op deze manier wel ;)

De kick bepaalt meer dan de helft van de sound in dat genre.
Als iedereen dezelfde sampled kicks gebruikt klinkt elke kermis voortaan het zelfde

De mensen die er echt toe doen, gebruiken die niet. In iedere scene heb je mensen die het zelf kunnen, maar ook net zoveel die te lui zijn of gewoon de skills niet hebben en maar samples pakken. Waar die laatste groep ook praktisch nooit verder komt.

Het gaat hier om dat je zelf je kick bouwt, die exporteert als sample en verder bewerkt. Daar komt dus geen samplepack of wat dan ook bij kijken.

TS wil dus weten hoe je dat doet.. een kick bouwen.
Kan iemand dat uitleggen ipv. te adviseren om maar te jatten.
best interessant lijkt mij

Back