drumcomputer vs sampler

peridan

Ingeburgerd
Soms heeft een drumcomputer een aparte sound, men gebruikt dan een specifiek type zoals 909 808 707 enz.. Is het echt nodig qua geluid/karakter om deze in het echt te hebben vs bijvoorbeeld samples er van in een akai mpc te laden?

Dat bepaal jij....een sampler klinkt als een sampler die een foto afspeelt van het geluid dat een apparaat maakt. Een apparaat klinkt als het apparaat.

De manier van programmeren kan ook nog invloed hebben op wat voor soort 'muziek' er uit een druncomputer komt. Verder is een enkelvoudige sample natuurlijk een stukje minder organisch dan een met synthese opgewekte drumsound uit een drummachine.

Ik begrijp wat jullie bedoelen, een analoge drumcomputer zoals 606 of 808 zou dan misschien meer karakter hebben omdat het ook analoog is.. Bijvoorbeeld een Yamaha 12 bit is in principe met digitale samples.

Zou je zo'n sample afspelen in een sampler of soortgelijk apparaat, dan is het als ik het goed begrijp overbodig om dat aan te schaffen?

Een drumcomputer die zelf samples gebruikt kun je prima samplen. Zolang je geen bijzondere waarde hecht aan de pattern sequencer heeft de echte hardware dan geen meerwaarde.

Duidelijk exel, dan kloppen mijn gedachten hierover aardig.
Ik zoek eigenlijk ook aanraders wat betreft een sampler/drum sequencer met meerdere outputs.

Ik denk dat zelfs bij digitale hardware de hardware iets doet...als je dat zoekt is het lastiger om datzelfde resultaat met een sample te bereiken.

Om even naar je eerste vraag terug te keren, het kan aan de sound liggen maar voor mij persoonlijk is het ook de workflow oftewel de manier van beats programmeren. Hoewel ik er van overtuigd ben dat men met software en soortgelijken hetzelfde kan bereiken als met een 909 of 606, rolt het er bij mij een stuk vlotter uit op de desbetreffende apparaten. In Ableton heb ik de drumbanken van eerdergenoemden maar voordat ik een beat neerleg zoals ik hem in no time uit de doos zelf creëer, ben ik een meervoud aan tijd kwijt. Zoals Cuba ooit tegen mij zei, workflow is alles...

PS misschien maak ik wel gewoon shitty music ;-)

Het maakt geen bal uit wat je hebt. Wel wat je er mee doet. Het is het resultaat wat telt.
Verlos jezelf van de ziekte die 'gearfucking' heet en concentreer je op het maken van muziek zelf. Succes !

Wat skeletum zegt... Als je een goed idee hebt en het goed uitvoert maakt het niet zoveel uit met welke gear je dit doet... Kan zelfs met gratis vst's... Tis de kok, niet de keuken die het hem doet...

Anderzijds is het ook de workflow... Om een of andere reden kan ik sneller/beter beats maken op mijn AR dan dat ik blokjes aanklik op een VST... Sommige mensen zweren bvb bij de workflow van een MPC...

Qua sound is er volgens mij ook nog een verschil: een sample is meestal statisch. Zie het als een snapshot/foto nemen van het geluid (bvb drumhit). En als je die opneemt/afspeelt onder ideale omstandigheden zal die vrij identiek klinken als het origineel. Maar om het boeiend te houden wil je dat die klanken een beetje dynamisch veranderen in de tijd. Iedere synth/drumdoos heeft een aantal klankparameters die je kan veranderen (bvb de kleine knopjes op je TRxox of AR) die verschillen per synth/drumdoos en die hem uniek maken. Dit is natuurlijk quasi onmogelijk om te emuleren met een sampler. Een sampler heeft natuurlijk wel andere parameters die je kan tweaken (bvb filters) maar die klinken dan natuurlijk anders dan het origineel (die de parameters van de sampler misschien zelfs niet heeft). Daarom is het niet slechter of beter maar wel anders... Ik doe dit vaak opzettelijk: neem een sample en gooi hem door mijn analoge drumdoos (AR)...

De 808-swing is wel onnavolgbaar... ;)

Nee valt wel mee. Ik werk bijna alleen met hardware, das meer een pragmatische keuze dan dat er theorie achter zit. Het enige dat ík belangrijk vind is dat je de oplossing vindt in de apparaten zoals ze ooit bedacht zijn, met het karakter, voorstel en tegens die hij van origine heeft.

Ik ben een groot fan van de TR808 maar sinds ik die niet meer heb kan ik prima uit de voeten met een flinke 808 sample set.
Dus met per instrument zeker 10 velocity samples, en hup in de sampler. Eigenlijk kan je met een beetje moeite heel erg
dicht in de buurt komen van een orginele 808 sequence is mijn ervaring (en velen met mij).
Gegarandeerd zijn de meeste tracks die NU uitkomen met een 808 beat gesampled of uit loop archives.

Het ligt niet alleen aan de sound maar ook hoe die in je chain zit qua andere apparaten. Een 101 getriggered door een 808 heeft een soort eigen swing en strakte.

Luister maar naar bepaalde drexcyia tracks. Dat klinkt zo gruwelijk en krijg je niet zo snel voor elkaar met alleen een drum sampler of vst's.

Gewoon lekker muziek maken op de manier die je fijn vind... gesampled of niet.. hardware of software. analoog of digitaal.... workflow is iets wat je keuze zou moeten bepalen. want uiteindelijk maakt het geen drol uit als t maar goed klinkt. en durf te wedden dat de meeste het verschil toch niet horen in een volledige track!

Je gaat toch ook niet met plastic oorbellen rondlopen die moeten lijken op een setje Cartier van 12.950 euro?

Ik vind samples zó trampy!

Wat skeletum zegt... Als je een goed idee hebt en het goed uitvoert maakt het niet zoveel uit met welke gear je dit doet... Kan zelfs met gratis vst's... Tis de kok, niet de keuken die het hem doet...

Anderzijds is het ook de workflow... Om een of andere reden kan ik sneller/beter beats maken op mijn AR dan dat ik blokjes aanklik op een VST... Sommige mensen zweren bvb bij de workflow van een MPC...

Qua sound is er volgens mij ook nog een verschil: een sample is meestal statisch. Zie het als een snapshot/foto nemen van het geluid (bvb drumhit). En als je die opneemt/afspeelt onder ideale omstandigheden zal die vrij identiek klinken als het origineel. Maar om het boeiend te houden wil je dat die klanken een beetje dynamisch veranderen in de tijd. Iedere synth/drumdoos heeft een aantal klankparameters die je kan veranderen (bvb de kleine knopjes op je TRxox of AR) die verschillen per synth/drumdoos en die hem uniek maken. Dit is natuurlijk quasi onmogelijk om te emuleren met een sampler. Een sampler heeft natuurlijk wel andere parameters die je kan tweaken (bvb filters) maar die klinken dan natuurlijk anders dan het origineel (die de parameters van de sampler misschien zelfs niet heeft). Daarom is het niet slechter of beter maar wel anders... Ik doe dit vaak opzettelijk: neem een sample en gooi hem door mijn analoge drumdoos (AR)...

Ben het niet met je eens. Oké een goeie kick is een goeie kick, een goeie strings is een goeie strings maar luister maar eens naar everything but the girl.. When the desert miss the Rain.

Leuk nummer maar die kick denk ik uit een roland r8 suchs hard. Elke keer als ik dat nummer hoor denk ik. OhmyG wat hebben jullie dat nummer verneuxx.. Is dat wat je wilt.

Back