drumcomputer vs sampler

Je gaat toch ook niet met plastic oorbellen rondlopen die moeten lijken op een setje Cartier van 12.950 euro?

Ik vind samples zó trampy!

Haha, dat zeggen drummers over drumcomputers - zwakke imitatie van the real thing voor treursnuiters zonder ritmegevoel die een machientje nodig hebben om een beat te maken. Een echte drummer werkt zich in het zweet en zit in de muziek, rost fysiek de lucht in beweging met zijn eigen lijf in plaats op een paar knopjes te drukken en de computer in het kastje het moeilijke werk over te laten nemen. Bloed aan de handen en kapot geslagen drumsticks aan het einde van de show ipv met je handjes in de lucht popi te lopen doen achter een knoppenkastje (of nog erger: de moderne De Wereld Draait Door variant van moeilijk-kijken-voorovergebogen-over-je-gear-staan-terwijl-je-meedeint-op-de-beat-alsof-je-een-tic-hebt-en-vooral-geen-contact-met-het-publiek-maken).

Allemaal elitair gelul dus.

Altijd leuk :)

Overigens, On Topic mijn bijdrage - ik vind allebei de methodes hun charme en nadelen hebben. Grote voordeel van een drumcomputer is het karakter en de bediening. Meestal is de sound engine flexibel (eerder een synth dan een sample player) dus kun je in real time allerlei parameters aanpassen om je beats levendig te maken. Even aan een decay knopje of tuning knopje draaien bijvoorbeeld om je hi hats nét wat meer schwung te geven. Het 'eigen' geluid is ook niet onbelangrijk, de BassTom in de Analog Rytm is hard op weg net zo'n legendarische status te krijgen als de 808 kick bijvoorbeeld.

Anderzijds kunnen samplers meestal breder; honderden drumkits zijn beschikbaar of je kunt zelf met een pen tegen een mok aanslaan en dat opnemen bijvoorbeeld. Biedt weer talloze mogelijkheden die je nooit uit een drumcomputer zult kunnen halen. Verder kun je met samplers ook weer toffe dingen als loopen, pitch shiften, reversen, etc. wat op een drumcomputer vaak weer lastiger gaat. Maar je mist dan weer de dedicated drumsynth waardoor je op andere punten weer beperkt bent.

Ik heb dus eigenlijk het liefst een mix, vandaar dat ik een TR-8 (voor het live/jam gebeuren en als ik lekker ongecompliceerd wil rossen), Analog Rytm (vooral voor sound design en de hybride combi met samples) en Maschine (voor de eindeloze drumkits en fijne vingerdrumpads) heb staan en die allemaal door elkaar heen gebruik net afhankelijk van waar ik mee bezig ben. Dan nog wat plugins voor kickdrums (Nicky Romero Kick blaast bijna alle hardware die ik ken weg) of Battery als ik lui ben en gewoon wat hihats in een miditrack wil tekenen. Alles op zijn tijd.

Sommige oude digitale drumcomputers hebben analoge filters. Daardoor schijnt het geluid te variëren. Ik schrijf "schijnt" omdat mijn oren het verschil niet waarnemen. Ik heb vroeger veel samples van oude drumcomputers bewerkt in de ASR-10 en de toonhoogte, het volume en het aantal boventonen afhankelijk gemaakt van de aanslag. Een simpele bewerking waarvan ik het effect wel waarneem en die dus volgens mij meer doet dan de analoge filters.

De bediening van een apparaat stuurt je creativiteit ook. Met een patroongestuurde TR-707 maakte ik heel andere ritmes dan met samples, gespeeld op een controller.

Ik ben erg te spreken over de Wavedrum. Die laat je spelen als een echte drummer en percussionist, maar heeft wel de klankrijkdom van elektronica.

Het is leuk als je wat te kiezen hebt. Maar niet te veel want dat remt weer de creativiteit.

Een drumklank in een 808 of sommige klanken uit de 909 zijn ook analoog gegenereerd. Een VCA of een Ruisgenerator die zich net elke keer wat anders gedraagt.. neem bv een analoge clap. klinkt iedere keer anders..

Naast analoge filters in oudere samplers is er ook nog een converter gedrag waarin 'oudere' drumcomputers anders klinken.. De gedownpitche 'Sidestick' uit de Linn is wel een mooi voorbeeld daarvan..
Het geluid blijft 'n soort crunch houden..

Er zijn genoeg oudere samplers die dit karakter ook hebben en tegenwoordig wordt het in software en VST's ook weer ingebouwd :)

Een clap is presies een cruciaal geluidje idd., daaraan hoor je gelijk dat je met samples werkt.
En hoeveel moeite je ook doet, die bassdrum krijg je ook niet goed zonder analoge gear.
Dat wil niet zeggen dat je wel een vette bassdrum krijgt met een jomox mbase alleen omdat het analoog is.

En wat dacht je van de bit diepte? Een ouwe sampler/drumcomp die 12 bits is klinkt lekker gruizig..
Ook daar komen (als je nog lager gaat in bits) boventonen en harmonischen bij kijken. YUMM!

Ok, maar de clap van de 909 en ook 707 zijn wel samples (niet analoog opgewekt) (die door een filter heen gejast worden) 909 is dan ook een hybride.

Clap in 909 is geen sample.. de 707 ken ik verder niet :)

Edit: echo... :)

Er zit ook een verschil in iedere clap.. door het LFO (oid) wat het geluid moduleert..

Die 909 hihats klinken echt wel vet hoor, zelfde principe als de clap eigelijks, digitale input + analoge filtering + envelop.
Dat maak je niet na in een sampler of vsti.

Anders met helemaal kompleet analoge hihats en cym klinkt het meer als 606 & 808.

Tuurlijk wel, maar je moet wel een beetje kunnen mixen natuurlijk.

Overigens is de 909 hihat sample-based en geen gefilterde ruis.

En als je die opneemt/afspeelt onder ideale omstandigheden zal die vrij identiek klinken als het origineel.

Ben het niet met je eens... die kick denk ik uit een roland r8 suchs hard.

Ik zeg toch helemaal niet dat een drumdoos beter klinkt dan een sampler? Als je die R8 kick zou samplen en onbewerkt terug zou afspelen zou die net even hard "sucken".

De workflow is belangrijk en bij een drumdoos zijn de editeerbare klank parameters vaak ook anders dan bij een sampler. Maar het is vooral de kok die het verschil maakt, niet de keuken... Lees mijn post er anders nog eens op na...

Je had het over dat het de kok is en niet de keuken. In dat voorbeeld kan je wel degelijke zien dat de keuken er wel toe doet. Een kok is niets zijn z onder zijn messen laten we maar zeggen.

Het punt is meer dat een goede kok ook in jouw Ikea keukentje een fantastische hap in elkaar kan draaien terwijl als je geen ei kunt bakken je ook in de keuken van de Librije niet ver zult komen.

Je hebt iig goeie en slechte drumcomputers.. maar er zijn ook mensen die slechte dingen met goeie drumcomputers doen.. dus het mes snijdt een beetje aan 2 kanten.

Als ik heel eerlijk ben vind ik de Snare en de Clap uit de Elektron AR lang niet zo lekker als uit de 909.. en om bv een 909 clap op de 3 te proggen ipv van er een AR voor te gebruiken, heeft niets met skills te maken.. meer een gereedschap-/ingrediëntkeuze.

Het punt is meer dat een goede kok ook in jouw Ikea keukentje een fantastische hap in elkaar kan draaien terwijl als je geen ei kunt bakken je ook in de keuken van de Librije niet ver zult komen.

Bij een kok gaat het uiteindelijk toch om de keuze van welke ingrediënten met welke en hoe deze elkaar complimenteren. En de rijkdom qua smaak van je basis ingrediënten.

Een verse tomaat die net gesneden op je bord komt of een net iets oudere die die middag al is gesneden terwijl die 's avonds op je bord komt is wereld van verschil. Totaal andere bite, frisheid en dus smaak.

Hoe betere ingrediënten, hoe minder keuken je nodig hebt om er alsnog wat moois van te maken.

En zo werkt het met geluid precies zo. Dus je basis samples/geluiden en vervolgens welke met welke is bepalend.

En de keuken en de kok zorgen vervolgens hoe het op je bord komt. Goed gebruik van bijv tape is zoals een oven bijv. Het verschil tussen een snel gebakken paprika of een paprika uit de oven.

Relatief hard maar knapperig of zacht, romig met die typisch oven smaak. Geacht hoe je het in je gerecht wil hebben. Dus moet ie smaak eruit knallen zoals in de pan of lekker liggen tov andere smaken van je gerecht zoals in de oven.

Maar als je dus een verse paprika rauw gesneden in een salade stopt heb je alleen een scherp mes nodig en geen pan of oven en zelfs geen koelkast.

En een wat oudere paprika kan je dus bewerken met je keuken tools zonder dat het het gevoel krijgt dat deze niet echt vers meer is.

:D

Bedankt om het even naar het Hollands te vertalen... :D

Back