drumcomputer vs sampler

Bij een kok gaat het uiteindelijk toch om de keuze van welke ingrediënten met welke en hoe deze elkaar complimenteren. En de rijkdom qua smaak van je basis ingrediënten.

Een verse tomaat die net gesneden op je bord komt of een net iets oudere die die middag al is gesneden terwijl die 's avonds op je bord komt is wereld van verschil. Totaal andere bite, frisheid en dus smaak.

Hoe betere ingrediënten, hoe minder keuken je nodig hebt om er alsnog wat moois van te maken.

En zo werkt het met geluid precies zo. Dus je basis samples/geluiden en vervolgens welke met welke is bepalend.

En de keuken en de kok zorgen vervolgens hoe het op je bord komt. Goed gebruik van bijv tape is zoals een oven bijv. Het verschil tussen een snel gebakken paprika of een paprika uit de oven.

Relatief hard maar knapperig of zacht, romig met die typisch oven smaak. Geacht hoe je het in je gerecht wil hebben. Dus moet ie smaak eruit knallen zoals in de pan of lekker liggen tov andere smaken van je gerecht zoals in de oven.

Maar als je dus een verse paprika rauw gesneden in een salade stopt heb je alleen een scherp mes nodig en geen pan of oven en zelfs geen koelkast.

En een wat oudere paprika kan je dus bewerken met je keuken tools zonder dat het het gevoel krijgt dat deze niet echt vers meer is.

:D

:halleluja Dus de beste soep maak je in een oude casserole (voor de Hollanders: ketel)? :P

Samplers hebben een bepaalt sausje die goed past in bepaalde genres. In 1986 werden zowat alle platen gemaakt met samplers zoals de fairlight en akai s900. Dus past dat perfect in 80s muziek.
Als je bijvoorbeeld een afgekapte sample wilt kan je dat niet doen met een drumcomputer of een revers sound. Sommige sounds kun je dus als kok niet maken zonder gereedschap. Dus is het niet alleen de kok maar ook de keuken. Een voorbeeld van een uit gekauwd recept is een hamburger. Volgens Noord Amerikanen is het niet mogelijk om "de perfecte" 3 sterren hamburger (zo plat als dat mag klinken) te maken zonder gereedschap. Lees dit stukje maar eens.
http://uk.businessinsider.com/how-to-make-hamburger-patties-2015-6?r=US
Laten we de hamburger dan maar beschouwen als kleffe techno. Zo klef als techno is kan je als er als je er goed over na denkt er dingen uit halen die andere niet kunnen of mss wel willen. Machines hebben een grotere rol in de sound dan je zou verwachten, Voor mij is het dus niet een uit gemaakte zaak dat het de kok is of de keuken
Een kok zonder goed gereedschap is geen kok, en een kok zonder een beetje feeling is ook geen kok. mss kan de kok nog A capella gaan zingen?
https://www.youtube.com/watch?v=ENiVCbicHZM of een paar pannen en emmers

Laatst gewijzigd:
Laat ik het zo zeggen : ik weiger om een clap sample te gebruiken, hihat en cymbals moet nog kunnen, even mooi hoog eq op mengpaneel ( gelukkig heb ik hihats en cymbal analoog ).
Binnenkort is zit er ook een clap in mijn nieuwe drummachine, eindelijk, lastig geluidje om te maken.

Ok, sommigge digitale mensen hebben hem door : en gebruiken die clap maar 1 keer af en toe als toevoeging, geen ritme.
Offtopic : Of ze gooien ruis over iets wat heel helder had moeten zijn om te camoufleren dat het lelijk klinkt,
en zitten ze nog uren te proberen hun kick klikvrij te maken LOL

Haha, dat zeggen drummers over drumcomputers - zwakke imitatie van the real thing voor treursnuiters zonder ritmegevoel die een machientje nodig hebben om een beat te maken. Een echte drummer werkt zich in het zweet en zit in de muziek, rost fysiek de lucht in beweging met zijn eigen lijf in plaats op een paar knopjes te drukken en de computer in het kastje het moeilijke werk over te laten nemen. Bloed aan de handen en kapot geslagen drumsticks aan het einde van de show ipv met je handjes in de lucht popi te lopen doen achter een knoppenkastje (of nog erger: de moderne De Wereld Draait Door variant van moeilijk-kijken-voorovergebogen-over-je-gear-staan-terwijl-je-meedeint-op-de-beat-alsof-je-een-tic-hebt-en-vooral-geen-contact-met-het-publiek-maken).

Allemaal elitair gelul dus.

Ehh ik ben ook drummer maar ik zeg dat niet.

De drumcomputer heeft ons mooie dingen gebracht en wordt ook vaak genoeg gewoon gewaardeerd onder drummers.. bv deze beat ooit door Pirnce gemaakt :)

Het maakt geen bal uit wat je hebt. Wel wat je er mee doet. Het is het resultaat wat telt.
Verlos jezelf van de ziekte die 'gearfucking' heet en concentreer je op het maken van muziek zelf. Succes !

En zo is het maar net.

Stel, je hebt een plaatje waar je he le maal gek van bent. Kippenvel, keer op keer. Zodra je hoort dat het geen 909 is, maar dat die dude met zijn lul op een doos heeft lopen meppen, dat gesampled, EQ erop, compressie, 909 kick klaar. Zou je dan het plaatje ineens minder gaaf vinden?

Nee dus. No one gives a fuck. Als jij plezier hebt met een MPC, doe die. Als jij toch echt heel graag een x0x sequencer wilt, en daar super gelukkig de hele avond mee op de bank kan zitten, doen. Als je er geen lol mee hebt, weg ermee.

Zodra je hoort dat het geen 909 is, maar dat die dude met zijn lul op een doos heeft lopen meppen, dat gesampled, EQ erop, compressie, 909 kick klaar. Zou je dan het plaatje ineens minder gaaf vinden?

Hangt van de doos af natuurlijk! Echte oude pizza-dozen klinken natuurlijk het vetst, vooral de dag erna. Zeker geen moderne plastic dozen gebruiken, tenzij het originele Tupperware is natuurlijk, dat hoor je zo... Enne... deed ie dat in zijn keuken of maakt het niet zoveel uit...? :D

Samplers hebben een bepaalt sausje die goed past in bepaalde genres. In 1986 werden zowat alle platen gemaakt met samplers zoals de fairlight en akai s900. Dus past dat perfect in 80s muziek.
Als je bijvoorbeeld een afgekapte sample wilt kan je dat niet doen met een drumcomputer of een revers sound. Sommige sounds kun je dus als kok niet maken zonder gereedschap. Dus is het niet alleen de kok maar ook de keuken. Een voorbeeld van een uit gekauwd recept is een hamburger. Volgens Noord Amerikanen is het niet mogelijk om "de perfecte" 3 sterren hamburger (zo plat als dat mag klinken) te maken zonder gereedschap. Lees dit stukje maar eens.
http://uk.businessinsider.com/how-to-make-hamburger-patties-2015-6?r=US
Laten we de hamburger dan maar beschouwen als kleffe techno. Zo klef als techno is kan je als er als je er goed over na denkt er dingen uit halen die andere niet kunnen of mss wel willen. Machines hebben een grotere rol in de sound dan je zou verwachten, Voor mij is het dus niet een uit gemaakte zaak dat het de kok is of de keuken
Een kok zonder goed gereedschap is geen kok, en een kok zonder een beetje feeling is ook geen kok. mss kan de kok nog A capella gaan zingen?
https://www.youtube.com/watch?v=ENiVCbicHZM of een paar pannen en emmers
Gaat er toch om wat je wil maken. Voor techno heb je toch geen afgekapte sample nodig. Ik kan ook een hamburger maken met een vuurtje, gehakt en aluminium folie. Geen dure bakplaat voor nodig als je weet hoe het proces in elkaar zit.

Bij mijn voorbeeld zijn de samples of geluidsbronnen de ingrediënten. Een echt goede kok kan met alles werken. Het gaat uit eindelijk om de mix.

Een tr 505 vind ik ook bagger klinken maar toch zijn er mensen die er toch iets diks mee kunnen maken. En dat komt omdat ze de juiste ingrediënten bij elkaar voegen. Zoals een dikke basslijn om dat slappe kick daar heel veel ruimte voor over laat.

Dit is bijv alleen zo'n Eminent 310 van 25 euro. Niks meer.

:D

Back