Marcel, lees nou ff man. Ik schreef dit: "Wat Sheppard deed was
de illusie scheppen van een continu stijgende (of dalende) melodie door deze tonen achter elkaar af te spelen met een halve noot interval".
Ik ben het met je eens dat dat onmogelijk is. Vanzelfsprekend.
Ik vergeet die volumecurve helemaal niet, want dit is wat ik schreef: "Op zich een grappig experiment, maar eenvoudig uit te leggen (in mijn optiek)." Misschien had ik het overduidelijke erbij moeten schrijven?
"sheppard tones zijn meerdere toon-lijnen een octaaf van elkaar verwijderd (en dezelfde noot), die dalen of stijgen, chromatisch of glissando"
Bijna, maar niet helemaal. Sheppard tones zijn slechts de dubbele tonen, dus die tonen die samen worden gespeeld en een octaaf van elkaar verwijderd zijn. Vervolgens ging Sheppard met die tonen spelen en kwam hij tot die illusie van continuïteit.
Anyway, we snappen beiden volgens mij prima hoe het werkt

. We bespreken nu semantiek van definities, onbelangrijk.
Ik vind dat je nergens bent ingetrapt. Het ging erom dat onze interpretaties van elkaar verschillen. In de OP geef ik ook aan wat ik hoor. En ik zou er een jaarsalaris om verwedden dat ik het bij het rechte end heb. En jij dus ook. En dat vind ik een leuk fenomeen.