NRSynth heeft de Quatuor aangekondigd

NRSynth-Four-Voice.jpg

NRSynth heeft de Quatuor aangekondigd, een kloon van de legendarische Oberheim Four-Voice. NRSynth Quatuor Vorig jaar introduceerde Stephen de Solo, een handgemaakte kloon van de Oberheim SEM-synthesizer. Nu breidt hij dit uit met vier stemmen in de Quatuor. Volgens NRSynth is de Quatuor een analoge kloon/replica van de Oberheim Four-Voice. Hij beschikt over alle originele functies, waaronder vier SEM-stemmen, elk met twee oscillatoren, een 12dB multimode filter en meer. Naast de originele functies is hij ook voorzien van NRSynths moderne toevoegingen. De oscillatoren hebben een pulsgolf-suboscillator (1 octaaf lager dan VCO1) en een analoge witte ruisgenerator. De modulatiesectie heeft twee enveloppen, maar met schakelbare release ten opzichte van de Sequential Pro-1-synthesizer. Stephen zei tijdens SFF2025 dat deze een krachtiger geluid hebben dan de originelen. Naast de analoge driehoekgolf-LFO is er ook een digitale LFO met acht golfvormen + tilt, drie frequentiebereiken en sync. Bovendien is er een sample-and-hold-generator met sync, die modulatiemogelijkheden ontsluit. De NRSynth Quatuor heeft al deze functies vier keer, maar er is nog meer. Hij beschikt ook over een moderne MIDI-interface, ontwikkeld in samenwerking met Jean-Luc Lartigue van ozoe. Hoewel hij dezelfde interface heeft als de SYNTHR10, heeft hij ook een ingebouwde arpeggiator en sequencer. De Quatuor heeft ook een FATAR-keyboard met vijf octaven, aanslaggevoeligheid en aftertouch. Verder is er op het bovenpaneel een Eurorack-compatibele patchbay met 3,5 mm-aansluitingen en andere kleinere functies. Waarschijnlijk heeft hij ook het nieuwe analoge portamento-circuit bij de ingang voor glijdende klanken, net als de Solo.
Op het eerste gezicht lijkt het een prachtige recreatie van de Four-Voice. De synthesizer klinkt groots in de demo. Ik kijk er echt naar uit om de Quatuor in het echt te zien in Nantes en een demo voor jullie te maken.Prijs en beschikbaarheid van de NRSynth Quatuor worden nog bekendgemaakt. Eén ding is zeker: hij wordt met de hand gebouwd en is alleen op bestelling verkrijgbaar. Hij wordt niet in massaproductie genomen.

Voor de paaseieren die het Frans machtig zijn. Page sans titre

Aangezien de NRSynth ook een Solo heeft, een Oberheim SEM kloon, die 1390 euro kost,en dit 4 keer, mag je rekenen dat je rond de 7500 a 8000 euro zal mogen neertellen voor een Quatuor.

nrsynth-solo-main.jpg

Er zitten best wel wat wijzigingen/toevoegingen t.o.v. het origineel, dus ik zou het niet zozeer een clone noemen maar eerder een op de Four-Voice geïnspireerde synth. Ik vind het jammer dat ze niet de vele patch points van de Oberheim SEM Pro uit 2011 hebben overgenomen, dat maakt 'm een stuk flexibeler. De twee VCOs zijn al heel dik, dus ik vraag mij af of ze ipv de sub-oscillator niet beter iets anders hadden kunnen toevoegen, bv. extra mods.

De NRSynth Solo zat maar een paar honderd euro onder de prijs van een originele tweedehands Oberheim SEM Pro dus die vond ik niet interessant, maar een originele Four-Voice is natuurlijk wel een andere (prijs)categorie. Niet dat ik 'm zou overwegen, maar hopelijk staat de Quatuor op Superbooth.

Laatst gewijzigd:
Beetje jammer van de spelfout in de naam. 4 in het Latijn is quattuor. Maar daar storen alleen latinisten zich aan. Prijzenswaardig dat iemand zo'n project aandurft. Een muziekvriend van me heeft een Oberheim Four Voice gehad en hij heeft die uiteindelijk verkocht omdat hij doorgaans op elke SEM dezelfde instellingen maakte, waardoor hij het hele proces te tijdrovend vond. Ik vrees dat ik tot dezelfde conclusie zou komen als ik de Quatuor zou kopen. Dan lijkt het me verstandiger om eerst twee Behringer XM te proberen.

Eh bien, Napoléon sait de telles choses. Merci!

Ik heb nooit op een two/four/eight-voice gespeeld, maar hoe werkt dat nou precies in poly-mode? Moet je dan bij bijvoorbeeld een filter-tweak voor alle 2/4/8 modules het filter veranderen? Dat lijkt mij namelijk heel irritant. Of is er een soort 'lead module' die onder water verbonden is met alle voices? Of zijn het vooral 2/4/8 mono-modules met één keyboard eraan (met een bepaalde voice allocation of als layers)?

Ik wil niet klagen en jammeren maar is deze demo niet een beetje teleurstellend? Als ik zoveel knoppen zie verwacht ik echt indrukwekkendere klanken of ligt dat aan mij .

Niet de meest geschikte demo. Het deel tot 2:15 zou weinig anders klinken op een monosynth dan op deze poly (voor de grap wel eens een 303 bespeeld met een MIDI arpeggio en een reverb erover?). Je hoort dat de basisklank goed is, dat wel. Dan heb je nog 1 minuut met meer polyfone actie waarin je de onafhankelijkheid van de voices ook kan horen. Met mooie klanken, maar brave klanken. Dus wat mij betreft hadden ze beter enkel de laatste minuut van deze demo genomen en dan nog 2 minuten met wat meer "dat kan je Juno niet" klanken.

Die site is ook wel erg vintage zeg, 2006 wil zijn WWW terug.

5k valt inderdaad mee.

Back