laptop vraag(je)

waldo

wie ? wat ? waar ?
tja , maak wat muziekjes met cubase op een redelijk stevige pc (1300 mhz , 512 mb ram , en esi-192m geluidskaartje) stuurt onderandere wat soft synths (stuk of 5) aan en stuurt midi uit naar mijn Juno , TG77 , en nord modular ....
heb bij de meeste experimenten een processor gebruik van tussen de 30 tot 75 %.
Maar ja het gaat redelijk goed en wil binnenkort wel eens de live kant op gaan , en zit er dus over te denken om een labtopje te kopen voor het live gedeelte , waarschijnlijk zal ik eerst de juno samplen en die samples ook weer via het labtopje uit te sturen.
Ben vanplan Ableton-live te gaan gabruiken.
NU is mijn vraagje natuurlijk ...wat zijn de minimale specs (ongeveer ???) voor mac en/of PC.
Hopelijk heeft iemand een beetje ervaring ..dan hoor ik dat graag.

:D

PC/Mac kan crashen...erg lullig live.....
MPC is een betere oplossing, lees, perfecte timing
en super stabiel.
MPC 1000 komt eraan, en anders wordt de 2000(xl)
(nog) goedkoper.

Michael.

De heren van Kraftwerk treden op met een Sony Vaio laptop met daarop Cubase SX. In Parijs moesten ze opnieuw beginnen met hun optreden omdat een van de laptops niet goed opgestart was. De laptops zijn via een netwerk gekoppeld, zijn niet gecrashed. Het opnieuw beginnen had met een configuratie te maken. Ik geloof dat wanneer je Windows XP of 2000 installeert of een Apple Ibook of Powerbook gebruikt en je configuratie stabiel houdt (geen spelletjes) je geen problemen zal hebben. Cubase SX is een redelijke zware applicatie dus Ableton Live moet lukken. Ik heb zelf een Powerbook van Apple met Ableton, maar zie de processor belasting niet over de helft komen met de tutorial en demo songs.

Antwoord:
of een Apple Powerbook
of een PC laptop met Windows XP of 2000 (een nieuwe laptop heeft altijd een processor die snel genoeg is)
Veel intern geheugen, minimaal 512MB
Grote harde schijf, 30GB of meer

* Een PC is natuurlijk goedkoper dan een Apple computer.
* Wanneer je een PC zeer zwaar belast zal die gaan 'horten en stoten', een Apple computer blijft tot het laatst gelijkmatig presteren. Het gaat hier wel om extreme situaties.
* Een Apple computer is vanwege de mindere populariteit minder gevoelig voor virussen.
* Software updates van muziek software worden meestal als eerst voor de Apple computers gereleased.

Origineel geplaatst door mikanik
De heren van Kraftwerk treden op met een Sony Vaio laptop met daarop Cubase SX. In Parijs moesten ze opnieuw beginnen met hun optreden omdat een van de laptops niet goed opgestart was. De laptops zijn via een netwerk gekoppeld, zijn niet gecrashed. Het opnieuw beginnen had met een configuratie te maken. Ik geloof dat wanneer je Windows XP of 2000 installeert of een Apple Ibook of Powerbook gebruikt en je configuratie stabiel houdt (geen spelletjes) je geen problemen zal hebben. Cubase SX is een redelijke zware applicatie dus Ableton Live moet lukken. Ik heb zelf een Powerbook van Apple met Ableton, maar zie de processor belasting niet over de helft komen met de tutorial en demo songs.

Antwoord:
of een Apple Powerbook
of een PC laptop met Windows XP of 2000 (een nieuwe laptop heeft altijd een processor die snel genoeg is)
Veel intern geheugen, minimaal 512MB
Grote harde schijf, 30GB of meer

* Een PC is natuurlijk goedkoper dan een Apple computer.
* Wanneer je een PC zeer zwaar belast zal die gaan 'horten en stoten', een Apple computer blijft tot het laatst gelijkmatig presteren. Het gaat hier wel om extreme situaties.
* Een Apple computer is vanwege de mindere populariteit minder gevoelig voor virussen.
* Software updates van muziek software worden meestal als eerst voor de Apple computers gereleased.

Grappig, daarom werk ik ook met een Apple Powerbook G-4.
Onder OS-X super stabiel!
Belasting van processor blijft ver beneden de helft.
Ik werk met Logic 5.5.1 en gebruik geen vst plug-ins.

Ik heb mijn Powerbook vanaf Maart dit jaar, en nog geen 1 keer gecrasht!
Maargoed het blijft een computer, en live is toch anders, het vergt wat meer
van je materiaal.
Heb ook een MPC 2000Xl gehad, en tja daar werkt bijna elk serieus (electronisch)
live act mee........

Michael.

Draai Ableton/Cubase op een Toshiba Sattelite Pro 6100/ 1.8 Ghz / 512DDR met RME Hdsp.

Windows XP.. toch super stabiel :)

In het begin had ik problemen doordat ik uitging van een kale 'toshina' image, nu heb ik alles van scratch af aan opgebouwd en het draait als een zonnetje. En er staat op dit moment zelfs nog allerlei bagger op ;)

De Vaio zie je vaak terug voor audio, misschien kan iemand daar een beter licht op werpen ..

Ik denk dat het merk van de laptop niet meer indicatief voor de kwaliteit van de hardware is. De hardware wordt toch door een handvol fabriekanten gemaakt. De reden dat Kraftwerk een Sony Vaio laptop gebruikt is volgens mij een goede sponsordeal. Bij aanschaf van een laptop is het slim om de mechanische kwaliteiten zwaar mee te laten wegen in je keuze.

Mijn lappie zit vol met asus onderdelen. De behuizing is gewoon een lite-on of zo iets.
Naast de discussie hardware VS software zie ik steeds vaker de MPC VS laptop discussie ;)

Maar goed. Ik ben van mening dat je met een clean geinstalleerde laptop, dus géén dhcp, dns, active directory of andere overbodige zaken, een stabiel platform hebt.

Strakke timing verwacht ik ook van een PC. Ik denk dat het argument, dat een PC minder strak is een beetje uit de tijd is.
Toen ik met een 486 cubase probeerde te draaien had ik inderdaad tempozwabberingen. cakewalk 3 had er minder alst van.
Maar ga eens na, een 486 met 8 MB en windows 3.11 had niet echt veel capaciteit over.
Nu heb je zulke zware computers, de belasting door het OS is veel minder.
Met veel geheugen en goede afstelling van je swapfile e.d. kun je de schijftoegang tot een minimum beperken.

Nu even een vraagje. Ableton laadt zijn samples in het geheugen of haalt ie ze van de schijf?

-C-

Ik kan me toch herinneren wel eens iets gelezen te hebben over bepaalde architectuurkenmerken van bepaalde merken, die in meer of mindere mate van invloed kunnen zijn op audio.

Voor mijn toshiba bijvoorbeeld zijn geen snelle schijven beschikbaar, voor sommige andere merken wel. Geloof dat de toshiba max een 4200 met 4/8mb cache is. Nu is dit natuurlijk wel eenvoudig oplosbaar met firewire. Misschien zijn er nog 'verborgen' dingen waarmee je rekening moet houden.

Origineel geplaatst door C738

Nu even een vraagje. Ableton laadt zijn samples in het geheugen of haalt ie ze van de schijf?

-C-

Ableton leest direct van schijf.

En idd. pc timing is gewoon strak, je moet echter geen andere processen of applicaties gelijktijdig laten draaien.

Mja.. ook een kwestie van... hebben een tijdje met G3 gedraaid en die gaf weer allerhande andere problemen. Al denk ik wel dat een powerbook uiteindelijk lekkerder draait als je sec kijkt naar audio performance.

Als ik het geld had en de lap uitsluitend wilde gebruiken voor audio zou ik waarschijnlijk kiezen voor een MAC.

Die powerbooks zijn gewoon SEXY, maar een pc KAN net zo strak timen.

mmm mac of pc...

mmm mac of pc...

cool alvast veel informatie.
...wist niet dat "ableton" de file van de schrijf afhaalde (werkt tie net zo als halion dan dat die de eerste bits in het ram geheugen zet en de rest streamed ?) dat betekent dat er veel minder ram nodig is ...
zit nu een beetje te kijken als ik alles optimaliseer tegen 5 stereo audiotracks en 3 midi tracks in ableton...

heb de machine dus niet nodig om muziek mee te maken , maar om te "jammen" met de tracks die ik al heb..

Wat voor een cleane mac of pc zou ik minimaal nodig hebben om dit stabiel te runnen ....?
lukt dat al met bv een 600 pIII met 256 mbram...
of wat is een gelijkwaardige mac ?

Alvast bedankt voor alle info die er al is !!!!

waldo

Veel geheugen is altijd aan te raden.
Je merkt dat je PC er stabieler op loopt.
Ableton heeft ook realtime effecten, dus het kan nogal wat van je PC vragen.

-C-

Re: mmm mac of pc...

Re: mmm mac of pc...

Origineel geplaatst door waldo

zit nu een beetje te kijken als ik alles optimaliseer tegen 5 stereo audiotracks en 3 midi tracks in ableton...

midi tracks in ableton :confused:

Als je niet teveel plugins draait, en je schijf snel genoeg is zul je best wat kunnen draaien in ableton, ben alleen niet in de gelegenheid om het te checken

de specs:

Macintosh:
Any G3 or faster
256 MB RAM
Mac OS 9.2 or later
Mac OS X 10.1.5 or later

PC:
400 Mhz CPU or faster
128 MB RAM
Windows 98/2000/XP
Windows compatible soundcard (preferably with a DirectX or ASIO driver)

ik bedoel 5 audio tracks en 3 midi tracks in cubase.....oeps...wil dat dus graag omzetten naar ableton....

mm die pc specs zijn oke te doen voor een leuke 2de hands...

ik ga ook ff rond kijken voor macs !!

groetjes

:walker:

Ik werk met een G4 powerbook 500mhz met 512 mb .
Daar draai ik Ableton en SX op .
Sinds ik hem heb is hij/zij/het al naar een hele hoop gigs meegesleept .
Heeft hij/zij/het schuddende en resonerende tafels... schuddende bagage rekken in vliegtuigen etc.. overleefd.
Ik gebruikte eerst altijd een PC laptop live maar daar had ik niks dan ellende mee .
En die had alle goeie specs.
Ik had altijd zoiets van wat lullen die gasten nou met die MAC`S..
Maar echt... ik hoef nooit geen PC meer .
Wat ze ook zeggen pc dit en dat pentium 6 7 of 8 snel stabiel allemaal leuk maar het kan niet op tegen een MAC .
Ik heb 3 PC`s gehad en echt wat ben ik blij met mijn MAC .
En OSX is zo te gek !
Doe slim en koop een MAC .

Origineel geplaatst door Jena_mu6
bij een mac weet je gewoon precies wat je krijgt....

Ja een te duur designbakje met achterhaalde specs...............
Concentreer je niet op de snelheid van de processor. Te duur, ja. Een Apple computer is wel comepleet, usb2, firewire 400 en 800. Alle hardware in het systeem werkt, nooit conflicten. Maar een Apple computer blijft (te) duur. Apple adepten discussieren daar ook over.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
bij een mac weet je gewoon precies wat je krijgt....

Ja een te duur designbakje met achterhaalde specs...............

Tja stabieliteit kost wat, maar dat is toch wat we willen?
En goedkope ergenis ben je gauw zat!
Dus waarom dan niet meteen goed?

Michael.

Back