Welke synth voor welk geluid?

4-Tek

Overjarig lid
Het leek me wel es leuk om hier wat meningen over te horen.

Ik ben er ondertussen achter dat sommige synths beter zijn in bepaalde geluiden dan andere (duh). Bijv mn MS-20 gaat niet echt laag (hoewel ik vaak hoor dat ie goed is voor basjes :confused: ) Maar is wel weer errug goed voor bliepjes en andere rare geluidjes. Mn Waldorfje Wave doet het wel weer errug goed in het basdepartement. Terwijl de mn Neptune weer goed is in snerpende leads.

Kortom welke geluiden halen jullie uit welke synths?

Alles kan, alles mag

Alles kan, alles mag

Ik ben sterk aanhanger van het "alles kan, alles mag" principe. Basskick maken met je SH-101, snerpende lead met een bas-synth als de ATC-1.. go go go !

Goed.. sommige synths hebben limitaties.. en je kunt niet overal een diepe ronkende bas of gillende lead uithalen.. maar over het algemeen.. :p

). Bijv mn MS-20 gaat niet echt laag (hoewel ik vaak hoor dat ie goed is voor basjes )

Wat? de MS-20 kan heel diep en laag zakken als je wilt... zet zijn HPF maar eens rond de 3-4 en de bijbehorende peak open.... verder gebruik ik ook hem voor FX en bleeps, hij gaat zeker lager en dieper dan mijn prodigy... ;) die ik dan toch weer meer voor leads gebruik en af en toe een moog basje... mijn Odyssey gebruik ik voornamelijk ook voor bass en jaren '70 roy ayers leads, erg goed geschikt voor broken-beats/west london sounds (de prodigy trouwens ook) de Nord lead is voor mij een manusje van alles.. lekkere pads, strings, leads, sweeps... voor basjes kies ik toch iets vaker voor analoog, tenzij ik meer voor een clean geluid ga... maar wie
weet pak ik het volgende maand weer helemaal anders aan..

Ik heb zelf een sequential prophet, uit deze synth heb ik nog nooit een fatsoenlijke bas weten te halen omdat hij veeeel te wollig is. maar over het algemeen ben ik het helemaal met craz eens.
Ik vind trouwens hele vette sounds niet eens lekker om uit te mixen. Ik had vroeger een 303 en ik kon de basslines die ik daar uithaalde niet eens fatsoenlijk in de mix krijgen.

voor bassen gebruik ik meestal de waldorf pulse....voor vocoders de micromodular....voor de rest maakt het niet zoveel uit...uit de meeste bakken is wel wat nuttigs te halen ;)

Olaf

Voor pads gebruik ik mijn triton-rack veel. Hier is deze machine erruug goed in. Voor drums mijn machinedrum en andere geluiden die ik toevalllig tegen kom. Voor de rest is het maar net hoe het uit komt. Zeker als je origineel wilt zijn. Soms krijg je de mooiste geluiden door gewoon een beetje aan te kloten.
Het lijkt mij echt kicken om een pc een keer op 380 aan te sluiten en dit geluid op te nemen en te verwerken in een song. Echter, hier is op dit moment mijn budget helaas nog niet toereikend voor.

Origineel geplaatst door Wyko
Het lijkt mij echt kicken om een pc een keer op 380 aan te sluiten

Is mij een keer op school gebeurd maar dan ipv 380 op 110 volt dat geeft ook wel een vet geluidje

Jammer dat ik het niet heb opgenomen;)

Het lijkt mij echt kicken om een pc een keer op 380 aan te sluiten

Volgens mij krijg je dan maar een geluid

PLOF!

En dan helemaal nix meer.
Enjoy the silence ;)

Verder ben ik het helemaal met craz eens dat je alles overal uit kan halen. Krijg je teminste wat originele geluiden. Maar het was me opgevallen dat ik bijvoorbeeld uit mn AX-60 heel makkelijk vette pads kreeg. (het maakte eigenlijk niet uit wat ik deed. Alles klonk als een pad :) ) En uit andere synths weer heel makkelijk andere geluiden. En ik vroeg me vooral af wat de ervaringen van anderen wat dat betreft zijn.

Maar je moet natuurlijk nooit ophouden met expirimenteren.... stel je voor. straks heb je nog tijd om daadwerkelijk muziek te maken :)

Bijv mn MS-20 gaat niet echt laag

nog ff over die MS-20.. had gister 2 seconden de tijd om
op de mijne te spelen en meteen snel wat opgenomen... op pc speakertjes hoor het laag je ws niet, in ieder geval niet op de mijne op het werk..

1 oscillator, pitch op 16 (geloof ik), blokgolf (zo groot mogelijk), HPF op 4, peak op 8, LPF tussen 3 en 6, en peak ook op 8...
ik weet zeker dat het nog allemaal dieper, vetter en lager kan en dit is zelfs met 1 oscillator..

Origineel geplaatst door 4-Tek
Maar het was me opgevallen dat ik bijvoorbeeld uit mn AX-60 heel makkelijk vette pads kreeg. (het maakte eigenlijk niet uit wat ik deed. Alles klonk als een pad :) )

Zou die niet enigszins op mijn AX-73 moeten lijken? Daar krijg ik juist voor geen meter pads uit, maar heel makkelijk basses en leads. Misschien zou ik ook maar eens een AX-60 moeten kopen dan, ik zoek toch nog een pads synth en ze passen vast mooi bij elkaar :)
It's a six voice analog synthesizer with an almost identical architecture to Akai's AX-60 keyboard.
zegt Vintagesynth.

Korg prophecy voor de bassen
Virus voor de leads

En nu ga ik iets heel erg verrassends zeggen: de JP8000 voor de strings, supererstrings welteverstaan. *D *D

Een oud Eminent huiskamer-orgel voor de bassen (pedalen!)
Een Casio VL-tone is prima voor leads... en voor de strings strings gebuik in ik een kazoo.

Origineel geplaatst door 4-Tek
Volgens mij krijg je dan maar een geluid

PLOF!

En dan helemaal nix meer.
Enjoy the silence ;)

Verder ben ik het helemaal met craz eens dat je alles overal uit kan halen. Krijg je teminste wat originele geluiden. Maar het was me opgevallen dat ik bijvoorbeeld uit mn AX-60 heel makkelijk vette pads kreeg. (het maakte eigenlijk niet uit wat ik deed. Alles klonk als een pad :) ) En uit andere synths weer heel makkelijk andere geluiden. En ik vroeg me vooral af wat de ervaringen van anderen wat dat betreft zijn.

Maar je moet natuurlijk nooit ophouden met expirimenteren.... stel je voor. straks heb je nog tijd om daadwerkelijk muziek te maken :)

tuurlijk kun je een pc op 380 aansluiten;) zolang je het maar bij 1 fase houdt( spanning tusen 1 fase en 0 is 230 volt)

Sympathiek onderwerp. Daarom hierbij mijn geheimen van de smid:

Bassen: Korg MS-20 (de mijne gaat ook erg laag, misschien iets mis met de jouwe?) en de Minimoog (ofwel de SE Midimini)

Pads: Yamaha CS-80 (daar kan geen enkele synth aan tippen, punt. Maar ja, het heeft wel zijn prijs: je vertilt je er letterlijk een hernia aan)

Strings: Oberheim Xpander, Roland Jupiter 8

Analoge space fx: In deze volgorde, Oberheim Xpander, EMS Synthi AKS, Minimoog/Midimini en de Roland RE-201 Space Echo als je dat ding een met de hand een oplawaai geeft en de feedback openzet

Inspiratie: SCI Prophet VS

bass: ju 60, ms 20, moog prodigy (de shit nutuulk)
synth stack: jx-10, jp 6 (voor die typische staccato chord geluiden)
pads: d 50 (de enige echte warm klinkende D synth en godfather des jd 800...)
leads: jx 8/10, jp 6. moog prodigy (synths met SYNC aan boord)
sfx: jp 6, six~trak (uitgebreide/aparte modulatie mogelijkheden)

synths

synths

space bass: neptune
leads: Neptune en Korg Wavestation
Strings/Pad: Roland W30, mellotron samples, Korg Wavestation
Swirls, bubbles etc: Korg MS-10 en Neptune

Neptune = supesynth.:smeris:
:)

Origineel geplaatst door FLechdrop
Zou die niet enigszins op mijn AX-73 moeten lijken? Daar krijg ik juist voor geen meter pads uit, maar heel makkelijk basses en leads. Misschien zou ik ook maar eens een AX-60 moeten kopen dan, ik zoek toch nog een pads synth en ze passen vast mooi bij elkaar :) zegt Vintagesynth.

ik heb dus ook een ax-73. echt warme pads niet maar wel klevende electropadjes. de chorus doet natuurlijk een hoop. een kleine lfo op de vco en op dual natuurlijk en weinig reso maar wel goed filteren... niet gek hoor:) de juno is warmer

maar voor snerpende vette leads is hij natuurlijk gechikter door die gierende reso

bas uit de juno en akai en de knetterende uit de korg haha

de bit 99 is te gek voor akkoordjes en orgel-achitge sounds. maar ook lekker voor italobasjes. Alleen de bediening is schijt..

rare spacey sounds toch denk ik wel de virus(indigo) of de legacy collection(voor als ze het niet hoeven dragen, maar voor de vulling he)

maar als iemand me een jupiter8, ms20, tb303, minimoog, cs80 en triton komt brengen zou deze lijst er heel anders uit zien

;)

Back