Ableton 9 met VIRUS TI 2 probleem!

Epidemie

Ingeburgerd
Ik gebruikte nu al eventjes mijn virus TI 2 met ableton 9(op osx). Klinkt leuk, maar hij deed vaak raar en begon soms ineens te kraken.
Nu kraakt hij constant en klinkt heel distorted! Na mijn pc verschillende keren te rebooten en de virus te updaten , komt er zelfs helemaal geen geluid meer uit. WTF moet ik doen? iemand ervaring met dit probleem?

Ik zou ook een Factory Reset doen van je Virus. (Dit is een actie waarbij je verschillende knoppen tegelijkertijd moet indrukken staat wel ergens id manual). Plug In de-installeren idem. Heb je nog problemen dan zou ik contact opnemen met de Service van Virus. Die helpen je zeker!

Ja ik heb al wat liggen opzoeken op internet en ik zie enkele threats hierover. Die hebben dan ook instructies gehad van de service en die zeggen zowat hetzelfde al jij zegt... Morgen eens kijken of het iets uithaalt :)

De TI2 is nogal kieskeurig als het om USB poorten gaat. Ik heb er pas geleden eentje overgenomen en had in het begin ook veel problemen met gekraak en rarigheid, maar ik heb hem nu samen met de Analog Rytm via een Overhub op een eigen USB poort zitten en hij werkt nu probleemloos. Ook in Ableton 9, maar dan op Mac.

Even wat anders. Ik heb onlangs ook weer een TI2 gekocht. In Live 9 moet ik de TI eerst op 'Live' zetten, anders hebben al mijn instrumenten een latency. Is dit op een andere manier op te lossen?

Ik gebruik geen Live mode maar sinds de USB connectie op orde is ondervind ik geen timing issues (meer).

ik heb dit issue nooit naar tevredenheid op kunnen lossen, heb oa een aparte usb 3 card voor aangeschaft maar timing issue blijven voornamelijk met ARP's. ben ook bezig met een workaround door een Octatrack te gebruiken als sequencer maar dat is ook niet zo eenvoudig

Ik formuleer het niet helemaal goed. Ik moet de Virus Control op Live zetten, anders hebben al mijn instrumenten een latency bij het inspelen. Ga ik daarna een project afspelen, dan moet ik de Live knop weer uitzetten. Verder bij het afspelen nauwelijks problemen, alleen zo nu en dan een sync error. In dat geval zet ik de Live knop weer even aan en uit, dan is het opgelost.

Gebruik je de TI2 als geluidskaart of niet? Ik gebruik Virus Control voor sound editing en de audio-over-USB functionaliteit om het geluid van de Virus naar Ableton Live te halen, maar een Motu Ultralite MK3 als sound device. Ik merk hierbij niets van latency op andere instrumenten. En ik gebruik de Live mode van de TI2 dus niet.

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik hem niet als geluidskaart en gebruik hem op dezelfde manier als jij, maar dan met een RME geluidskaart. Ableton past alle tracks aan op de latency van de Virus. Dus ook als ik een ander (vst) instrument wil bespelen, moet ik in Virus Control de 'Live' knop aanzetten. Dit was in Cubase niet het geval.

Uiteindelijk heb ik mijn virus gereset en alles was in orde! een paar uur liggen jammen en ineens stopte het. Nu komt er helemaal geen audio meer uit, hoewel ik in de vst wel de synth's getriggerd zie worden... Ben een beetje ten einde raad... :(

Gebruik de gewone Outputs dan eens in je gewone geluidskaart ipv audio over usb?

Ik gebruik hem niet als geluidskaart en gebruik hem op dezelfde manier als jij, maar dan met een RME geluidskaart. Ableton past alle tracks aan op de latency van de Virus. Dus ook als ik een ander (vst) instrument wil bespelen, moet ik in Virus Control de 'Live' knop aanzetten. Dit was in Cubase niet het geval.

Ik heb dit inmiddels zelf geprobeerd, maar ik merk toch niet echt een verschil - dusdanig weinig dat ik me nu afvraag of ik echt verschil merk of dat ik het me inbeeld.

En als je de buffer size vergroot? Dan zou je het moeten merken.

Ik zit er eigenlijk over te denken om de TI via midi te gaan gebruiken. Die Viruscontrol werkt toch niet echt lekker in Ableton vind ik, als je meerdere tracks gebruikt (automation komt allemaal op track 1).

Ja bij hogere buffersize inderdaad wel. Moest die gisteren even omhoog doen vanwege CPU problemen en toen merkte ik inderdaad de latency en die verdween door de TI2 op Live te zetten.

Merkwaardig.

Nou ja, dat is gewoon hoe Live werkt i.c.m. de TI.

De beste oplossing die ik heb kunnen bedenken, naast de TI via midi te gebruiken, is dit:

Virus Control altijd op Live laten staan (beetje jammer dat je dit elke keer opnieuw moet doen als je een project opent). Een group aanmaken voor de Virus tracks en van deze group de delay compensation aanpassen zodat e.e.a. weer min of meer strak loopt wanneer je midi tracks door de Virus laat afspelen. Zodra alles ingespeeld is kan je de Live knop en de delay compensation uitzetten.

Overigens gebruik ik External Instruments voor part 2 en 3 van de TI. Ik zie mensen op Youtube heel moeilijk doen door voor elke part een midi- en een audio track aan te maken, maar dat is niet zo handig.

En als je de buffer size vergroot? Dan zou je het moeten merken.
Ik heb het getest en er zelf geen last van, als ik de buffer size vergroot (boven de 12 ms) dan merk ik het uiteraard wel, maar het gedrag is bij mij exact hetzelfde in cubase en in ableton live. Boven de 12 ms hoor je uiteraard de vertraging en dan is de oplossing dat je die live knop indrukt voor het inspelen van je midi partijen, maar dat is al zo sinds versie 1 volgens mij.

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet geupgrade ben naar de laatste versie van het TI OS, dus het zou goed kunnen dat het gedrag wat jij ervaart daarin geintroduceerd is, ik zal deze week de TI eens upgraden naar het laatste OS en het opnieuw proberen.

@ Quifster

Volgens mij werkte het in Cubase anders. In Ableton Live wordt de latency van het gehele project aangepast naar de latency van de TI. Dus, als de Live knop niet aan staat, hebben alle midi tracks / drums enz in Live dezelfde latency als de Virus bij het inspelen. Dus, zeker als ik nog in Session view aan het spelen ben met de Push, staat die Live knop aan in Virus Control, ook bij een lage buffer size.

@ Quifster

Volgens mij werkte het in Cubase anders. In Ableton Live wordt de latency van het gehele project aangepast naar de latency van de TI. Dus, als de Live knop niet aan staat, hebben alle midi tracks / drums enz in Live dezelfde latency als de Virus bij het inspelen. Dus, zeker als ik nog in Session view aan het spelen ben met de Push, staat die Live knop aan in Virus Control, ook bij een lage buffer size.

dat is niet wat ik tot nu toe ervaren heb, dat zou ook wel een vreemde beslissing zijn, ik zal het wel eens testen met een hele hoge buffer waarde van een aantal seconden of dat bij mij ook zo is.

Back