Advies imac

bjonson

Ouwe rot
Ik ben opzoek naar een nieuw imac voor in de studio!
Nu maak ik nog gebruik van een macbook pro retina 16gb ram, 2,6ghz intel i7 en 512gb ssd, geweldig macbook maar ding dat de specs misschien iets te overdreven zijn. Dus wat raden jullie aan om aanboord te hebben op mijn nieuwe imac.

macbook maar ding dat de specs misschien iets te overdreven zijn.

Wat heet overdreven ? Zodra je met Kontakt en flinke libraries gaat werken, is dit helemaal niet overdreven. Misschien is een 2dehands Imac 27 inch met dezelfde specs het overwegen waard. Hoewel die i7 Imac nauwelijks te vinden is op de 2dehands markt. Zegt genoeg…

Is alleen een groter scherm niet een optie?

Wat heet overdreven ? Zodra je met Kontakt en flinke libraries gaat werken, is dit helemaal niet overdreven. Misschien is een 2dehands Imac 27 inch met dezelfde specs het overwegen waard. Hoewel die i7 Imac nauwelijks te vinden is op de 2dehands markt. Zegt genoeg…

ik gebruik alleen alles van ableton voor de rest alleen maar hardware.

ik zou gewoon voor de nieuwste gaan.
en 27" scherm is wel handig in je DAW

ben ik ook van plan dacht aan deze specs:
3,2-GHz quad-core Intel Core i5-processor
Turbo Boost tot 3,6 GHz
8 GB (2x 4 GB) geheugen, uitbreidbaar tot 32 GB
Fusion Drive van 1 TB1

maar is die 8gb werkgeheugen voldoende of zal ik dat upgrade naar 16gb is dan de vraag, ik ga de fusion drive niet vervangen voor een SDD, denk dat fusion drive voldoende is.

Ik heb onlangs een hackintosh laten bouwen door iemand. Ben daar erg blij mee, heb veel Macs gehad, maar was een beetje klaar met hun gesloten systeem. Voor ies meer dan €1000, heb je een systeem dat sneller en flexibeler is dan een Mac pro. Tot nu toe geen stabiliteitsproblemen gehad.

Is alleen een groter scherm niet een optie?

denk dat ik idd toch maar voor een extern beeldscherm ga, aangezien ik voor deze laptop niet zoveel meer voor terug krijg.

heeft er iemand ervaring met een macbook pro (retina) en werken op een externe scherm? ik zou me macbook dan graag dicht geklapt houden en er dan externe toetsenbord en muis bij kopen.

heeft er iemand ervaring met een macbook pro (retina) en werken op een externe scherm? ik zou me macbook dan graag dicht geklapt houden en er dan externe toetsenbord en muis bij kopen.

90% van de tijd werk ik zo met mijn laptop (macbook air wel, daarvoor wast een pro.)
scherm opt werk,
scherm thuis
enkel op verplaatsing wordt hij eens opengeklapt.

Top thanks, dan weet ik wat ik gaat doen. Gewoon een apart scherm kopen, zonde om deze goed werkende laptop weg te doen voor zo een goedkope prijs!

Ik heb onlangs een hackintosh laten bouwen door iemand. Ben daar erg blij mee, heb veel Macs gehad, maar was een beetje klaar met hun gesloten systeem. Voor ies meer dan €1000, heb je een systeem dat sneller en flexibeler is dan een Mac pro. Tot nu toe geen stabiliteitsproblemen gehad.

Dit is zeker een valide optie maar er moet ook gezegd worden dat updates/upgrades niet gegarandeerd probleemloos verlopen. Vaak gaat het goed maar soms ook niet en bijna altijd moet je na een update/grade nog wel weer iets oplossen. Indien je zelf geen affiniteit hebt met computers kan dat een groot nadeel zijn.

Verder is het zeker een alternatief voor een dure MacPro...zolang Apple de Intel architectuur blijft gebruiken dan (er zijn namelijk geruchten dat Apple op termijn, net als in de IOS reeks, hun eigen cpu architectuur zullen gaan gebruiken voor hun laptop/desktop aanbod en dan is het einde verhaal).

Ik heb spijt dat ik bij de laatste computer aanschaf heb gekozen voor een PC, en niet voor (mijn eerste) Mac. Heb veel ellende met USB en ondersteuning daarvan. Digitaal gekraak en storingen bij USB audio interfaces, moeten rebooten als je een USB stekkertje heb losgehad, MIDI I/O wat pas weer gaat werken na een reboot, etc. Het lijkt wel 1995, 20 jaar technische stilstand met dat Windows. Kan op internet vinden dat het misschien een IRQ probleem is, heb even geen zin om mijn video kaart er uit te slopen om dat uit te testen.

Ik heb spijt dat ik bij de laatste computer aanschaf heb gekozen voor een PC, en niet voor (mijn eerste) Mac. Heb veel ellende met USB en ondersteuning daarvan. Digitaal gekraak en storingen bij USB audio interfaces, moeten rebooten als je een USB stekkertje heb losgehad, MIDI I/O wat pas weer gaat werken na een reboot, etc. Het lijkt wel 1995, 20 jaar technische stilstand met dat Windows. Kan op internet vinden dat het misschien een IRQ probleem is, heb even geen zin om mijn video kaart er uit te slopen om dat uit te testen.

Ook mac's zijn niet probleemloos hoor.....zeker ook met USB. :)

Klopt, ook op de Mac heb ik wel eens gezeur met USB - in het meest extreme geval mijn Motu die wegvalt en het hele systeem mee trekt, al komt het gelukkig niet heel vaak voor. Ik gebruik Windows en Mac naast elkaar en ik vind ze eigenlijk op bijna elk vlak gelijk (behalve interface voorkeur misschien), maar op het gebied van audio is de Mac toch echt wel een stuk beter - meerdere soundcards naast en door elkaar, wisselen van sound source zonder reboots, hot swapping van USB devices dat (meestal) werkt, USB apparaten inschakelen zonder reboot noodzakelijk is. De reden dat ik ooit van PC naar Mac ben gegaan was omdat ik de boel op de PC gewoon niet stabiel en naar wens draaiend kon krijgen terwijl dezelfde apparatuur op de Mac vanaf dag 1 vrijwel probleemloos werkt - en er daarna heel veel gewisseld/bijgekomen is en de nog steeds naar wens draait.

Wat betreft configuratie iMac, mijn standaard advies is om voor een 27" te gaan en de dikste CPU en SSD er in stoppen die je kunt betalen omdat die later niet meer te upgraden zijn. Extra geheugen kun je eventueel altijd zelf later nog toevoegen (op het kleinere model niet meer begreep ik, maar op de 27" schijnbaar wel). Als je veel hardware gebruikt is CPU kracht misschien van minder belang, maar mocht je ooit de overstap naar plugins willen maken is een i7 zeker geen overbodige luxe.

Laatst gewijzigd:
Ja, het topic maar effe lenen voor dit ...

Ik denk er ook aan om er een mac bij te kopen (enkel PC gehad tot hiertoe), maar hoe zit het met ...
* Het aantal schrijfbeurten voor SSD (ik las rond de 100.000 wat toch niet zo heel veel is) ?
Is SSD dan niet beter enkel voor je besturingssysteem en de software, en de data naar een gewone HD of via USB naar extern
* Binnen enkel maanden zou Intel met een veel zuiniger processor op de markt komen die ook een flink aantal verbeterde en extra functies zou hebben ?
Nog effe wachten dan, niet ?
* Welke mac(-OS) versie laat het best toe om ook windows XP d.m.v. bootcamp, parallels o.i.d. erop te laten draaien ?

Ik denk er ook aan om er een mac bij te kopen (enkel PC gehad tot hiertoe), maar hoe zit het met ...
* Het aantal schrijfbeurten voor SSD (ik las rond de 100.000 wat toch niet zo heel veel is) ?
Is SSD dan niet beter enkel voor je besturingssysteem en de software, en de data naar een gewone HD of via USB naar extern

Heb nu ruim een jaar een Samsung SSD in gebruik als system disk. De SSD geeft zelf aan nog op 98% levensduur te zitten (op basis van de volle capaciteit). Als je dat lineair zou doortrekken zou de SSD dus 50 jaar mee gaan op de volle capaciteit....ik zou me niet al te drukken maken. En backuppen moet je sowieso....
100.000 is overigens extreem weinig (lees: niet mogelijk). Ik denk dat dit de IOPS waren (IO per seconde). Indien 100.000 writes het maximum was zou de SSD het op zijn maximum snelheid 1 seconde uithouden. ;)
* Binnen enkel maanden zou Intel met een veel zuiniger processor op de markt komen die ook een flink aantal verbeterde en extra functies zou hebben ?
En wat komt er een aantal maanden daarna? En wanneer gaat Apple deze processoren dan gebruiken (als ze dat al doen). Dat intel iets nieuws uitbrengt wil niet zeggen dat Apple het meteen gebruikt.... je kunt eeuwig wachten op iets beters...
* Welke mac(-OS) versie laat het best toe om ook windows XP d.m.v. bootcamp, parallels o.i.d. erop te laten draaien ?
Maakt niets uit, bootchamp is niet meer dan een bootloader die je een ander besturingssysteem laat laden (volledig buiten Mac OS om. Parallels 11 is comptaible met El Capitan dus ook daar geen enkele reden om een bepaalde versie van OSX te kiezen.

De versie van OSX zou voornamelijk moeten afhangen van of je audio interface/ DAW etc compatible is. Met El Capitan is dat namelijk nog niet perse een gegeven. :)

1. Moderne SSDs zouden bij normaal gebruik 20 jaar mee moeten gaan begrijp ik. Of je pakt een 'enterprise' versie die helemaal virtueel onverwoestbaar is. Ga er maar vanuit dat een SSD de afschrijvingstermijn van je systeem makkelijk overleeft.
2. Er komt altijd binnen een aantal maanden een snellere / zuinigere processor uit. Wachten heeft niet veel zin, het feit dat het systeem dat je nu koopt over een paar maandjes alweer voorbij is gestreefd is een gegeven.
3. Ik zou het niet weten, maar waarom zou je in hemelsnaam Windows XP willen draaien? Pak dan tenminste Windows 7 of 10.

Oh "XP" had ik zelfs overheen gelezen....waarom zou je dat willen idd????

Back