Advies imac

Het antwoord op die laatste vraag is overigens: allemaal. In ieder geval via Parallels. Ik gebruik zelf XP binnen Parallels 11 op El Capitan. Bootcamp gaat zeker weten niet werken voor XP.

En voordat men het vraagt: in mijn geval omdat ik een oude applicatie moet onderhouden in Visual Studio 6, en VS6 draait op (maximaal) XP. Die applicatie wordt herschreven, maar tot die tijd is er nog sporadisch onderhoud aan de huidige versie. Best legitiem gebruik van XP toch?

Dat is wel legitiem op zich. Ik las van de week dat een luchthaven in Frankrijk plat lag omdat er een systeem dat nog op Windows 3.1 draaide was vastgelopen, het kan altijd gekker :D

denk dat ik idd toch maar voor een extern beeldscherm ga, aangezien ik voor deze laptop niet zoveel meer voor terug krijg.

heeft er iemand ervaring met een macbook pro (retina) en werken op een externe scherm? ik zou me macbook dan graag dicht geklapt houden en er dan externe toetsenbord en muis bij kopen.

Top thanks, dan weet ik wat ik gaat doen. Gewoon een apart scherm kopen, zonde om deze goed werkende laptop weg te doen voor zo een goedkope prijs!

Een optie is om een LG monitor te kopen met 21:9 verhouding..

Wat zeker top werk met een 2560x1080 of 2560x1440 resolutie :okdan:

Heb ik hier ook een 21:9 van LG. Werkt heerlijk. Is ideaal voor mixer en arrangement views. Zo ideaal dat ik niet helemaal snap waarom dit nog niet de standaard is in studio land. Zal nog wel heel even duren voordat het overal is geland;) Overigens drive ik dit 21:9 scherm vanaf m'n early 2011 Macbook pro. Doorgelinkt via m'n UAD Apollo Thunderbolt. Works like a charm. Wel gaat de Macbook een beetje loeien als er veel UAD UI's op het 21:9 scherm tegelijk gerenderd moeten worden. Dan heeft de Macbook het duidelijk ietsje zwaarder.

Attachments

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    43,7 KB · Bekeken: 158
Als mijn iMac het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt (of ik hem beu ben) ga ik denk ik voor een Hackintosh en gebruik ik het geld dat ik uitspaar tov een echte Apple om een 55" ultra HD scherm aan de muur boven mijn gear te hangen denk ik.

...
3. Ik zou het niet weten, maar waarom zou je in hemelsnaam Windows XP willen draaien? Pak dan tenminste Windows 7 of 10.
XP gebruik ik nu nog steeds omwille van diverse hardware (en ook software) die ik meer waard vind dan nieuwe windows versies waar deze dan niet meer op werkt.
Als DAW zou ik uiteraard bij Logic blijven, het is haast enkel daarvoor dat ik de overstap zou doen.

Bedankt allen voor de info.

Fusion drive zou ik niet doen, veel issues met audio.

Is geloof ik wel gefixt inmiddels sinds Yosemite.

maar is die 8gb werkgeheugen voldoende of zal ik dat upgrade naar 16gb is dan de vraag,

Investeren in intern geheugen is nooit een overbodige luxe.
met 8 GB werkt het ook wel allemaal maar 16 GB is echt wel fijn als je met grotere bestanden gaat werken en meerdere 'zware' plug-ins

Bovendien kan je tegenwoordig later niet meer uitbreiden omdat het intern geheugen op het moederboard vastgepint is dus mocht 8 GB toch te weinig uitpakken zit je klem.
En in de toekomst zullen applicaties waarschijnlijk steeds meer van je intern geheugen gaan vragen.

Hackintosch heb ik nooit begrepen.. één van de mooiste dingen van overstappen op Mac is dat je eindelijk verlost bent van alle PC ellende

Nou ja, het idee is dat je de stabiliteit van OSX combineert met goedkope en krachtige componenten uit de PC wereld. Uiteindelijk betaal je bij Apple natuurlijk relatief enorm veel voor de hardware (puur qua specificatie betaal je voor een Mac ongeveer 2x zoveel als voor een PC met vergelijkbare capaciteiten) en zit je vervolgens meestal ook aan die configuratie vast omdat je nadien nauwelijks onderdelen kunt upgraden.

Maar ik ben het met je eens dat het meer gedoe is en natuurlijk een gok dat ondanks zorgvuldige voorbereiding en assemblage toch 'iets' dwars blijft zitten en je het nooit helemaal goed krijgt. Maar ik hou het zeker als optie open voor de toekomst.

Daarnaast ben je met en mac ook echt niet verlost van alle pc ellende. Ook met mac's hebben mensen ellende zat..... :)

Hackintosh is absoluut meer gedoe dan een mac kopen, aansluiten en aanzetten. Maar het heeft uiteraard ook voordelen.

Uiteindelijk betaal je bij Apple natuurlijk relatief enorm veel voor de hardware (puur qua specificatie betaal je voor een Mac ongeveer 2x zoveel als voor een PC met vergelijkbare capaciteiten)

Capaciteit en kwaliteit; het kan goedkoper met een hackintosh maar dat "2x zoveel" prijsverschil wordt wel een stuk kleiner als je er vergelijkbare 'enterprise' of 'workstation' grade onderdelen in steekt. Voor sommigen zal het niet uitmaken maar voor anderen is het wel iets om rekening mee te houden.

en zit je vervolgens meestal ook aan die configuratie vast omdat je nadien nauwelijks onderdelen kunt upgraden.

Uitgaande van een trashcan Mac Pro en 27" iMac kun je alles upgraden, tot aan de cpu en gpu toe. Maar je bent wel beperkt bent in je opties (de iMac videokaart kun je zover ik weet alleen upgraden binnen de opties die Mac al in de winkel bood) en het kan een dure onderneming zijn. Wat dat betreft is een Hackintosh potentieel wel iets flexibeler en economischer. Ik denk dat mijn volgende computer wel eens een Hackintosh kan zijn, ik hoor eigenlijk alleen nog maar positive ervaringen, het geeft naar verluidt niet meer zoveel 'pc ellende' als dat het ooit deed.

Uiteindelijk betaal je bij Apple natuurlijk relatief enorm veel voor de hardware (puur qua specificatie betaal je voor een Mac ongeveer 2x zoveel als voor een PC met vergelijkbare capaciteiten) en zit je vervolgens meestal ook aan die configuratie vast omdat je nadien nauwelijks onderdelen kunt upgraden.
je betaald dan ook niet enkel voor de hardware :kroon: hoewel sommigen het uiteraard zo willen zien.

Het probleem met hackintosh volgens mij is dat een groot deel van de systemen "werkt" maar voor geen meter geoptimaliseerd is. Het gros van de hackintosh gebruikers hecht dan ook meer belang aan de zwart op wit specificaties dan aan werkelijke performance en stabiliteit.
Wil je het deftig optimaliseren is net dat beetje meer kennis vereist.
waarschijnlijk 90% van de hackintosh gebruikers draait op basis van een generische configuratie die door een "hulp" programma opgesteld is. Ik denk dat er weinig zijn die werkelijk begrijpen wat er achter de schermen gebeurt

Het kost wel even tijd en kennis om een goede hackintosh te bouwen inderdaad.

Het optimaliseren is niet alleen de juiste hardware en wat programma's installeren, je moet dan ook kennis hebben van hoe hardware werkt en binaire data ermee omgaat dan kom je een aardig eind !

Ik heb zelf een hackintosh opgebouwd die nu al 3 jaar mee gaat zonder enige problemen en gewoon update.
En heb ik in de tussentijd me geheugen uitgebreid naar 32GB en de GPU geüpgrade naar 2x Asus GTX 760.

Mijn volgende upgrade plannen zijn om een thunderbolt pci-kaart en mijn cpu maar eens te upgraden naar een i7-4930K

Waarbij ik met een waterkoeling mijn processor naar 4,8 Ghz kan overclocken, dat gaat ook niet zo makkelijk met een apple en kan ik voorlopig wel weer voorruit :okdan:

Dus qua investering is een goed moederbord en voordat we weer overclock discussie krijgen een juiste PC-kast met een goede airflow wel een vereiste en kost het ook aardig wat.

Uiteraard blijft apple ook ze charme houden maar gaat het mijn om het systeem wat stabiel draait voor mijn muziek / multimedia werk 8~

Heb ik hier ook een 21:9 van LG. Werkt heerlijk. Is ideaal voor mixer en arrangement views. Zo ideaal dat ik niet helemaal snap waarom dit nog niet de standaard is in studio land. Zal nog wel heel even duren voordat het overal is geland Overigens drive ik dit 21:9 scherm vanaf m'n early 2011 Macbook pro. Doorgelinkt via m'n UAD Apollo Thunderbolt. Works like a charm. Wel gaat de Macbook een beetje loeien als er veel UAD UI's op het 21:9 scherm tegelijk gerenderd moeten worden. Dan heeft de Macbook het duidelijk ietsje zwaarder.

thanks voor de tip, net even zitten kijken naar de schermen maar deze lijkt mijn wel wat: LG 29UC97-S.
het zal wel even wennen wezen om van de standaard 16:9 naar de 21:9 te gaan.

Ik kom ook van de configuratie MacBook Pro (begin 2011, quad i7 2.2 GHz, 8 GB 1333 MHz RAM, 256 GB SSD) + extern scherm. Erg vervelend o.w.v. het geraas van de ventilators, te weinig USB-poorten, ... .
Sinds kort heb ik een tweedehandse Mac mini (eind 2012, quad i7 2.3 GHz, 16 GB 1666 MHz RAM, 256 GB SSD) in de studio staan: voor mij persoonlijk een betere keuze dan een nieuwe iMac.
- De oudere Mac mini's hebben nog een echte quadcore i7 (i.t.t. de matige processorkracht in de huidige Mac mini's).
- De iMac van tegenwoordig is grafisch té sterk (en daar betaal je voor). Dankzij El Capitan heeft de Mac mini van eind 2012 1,5 GB i.p.v. 7xx MB VRAM, dus zat genoeg voor studiotoepassingen.
- Er hangt een Slate MTi aan (1920 x 1080) als monitor / touch-interface, deze resolutie is voor mij zeker hoog genoeg.
- In totaal heeft me dit systeem €1650 excl. BTW gekost, incl. 'monitor'

moet je daar iets speciaal voor doen?

Nee, het gaat om een softwarematige toewijzing van meer geheugen, voor de Intel 4000 graphics kaart.

Nu, ik zat nog op Mountain Lion met mijn MBP en ik moet zeggen dat die veel vlotter bolde dan de Mac Mini op El Capitan. Maarja, voor Logic Pro X heb je OS 10.9 of meer nodig ...

je betaald dan ook niet enkel voor de hardware :kroon: hoewel sommigen het uiteraard zo willen zien.

Het probleem met hackintosh volgens mij is dat een groot deel van de systemen "werkt" maar voor geen meter geoptimaliseerd is. Het gros van de hackintosh gebruikers hecht dan ook meer belang aan de zwart op wit specificaties dan aan werkelijke performance en stabiliteit.
Wil je het deftig optimaliseren is net dat beetje meer kennis vereist.
waarschijnlijk 90% van de hackintosh gebruikers draait op basis van een generische configuratie die door een "hulp" programma opgesteld is. Ik denk dat er weinig zijn die werkelijk begrijpen wat er achter de schermen gebeurt

In het begin denk ik 90% maar dat is al lang niet meer zo. Erg veel guides die specifiek voor 1 bepaald mb zijn samengesteld.

En let op dat je een veel gebruikt voor hackingtosh mb pakt. Dat scheelt een hoop!

Verder heb ik wel wat performance benchmark tests gedaan en die klopten bij mij iig met de pc performance en vergelijkbare macs.

Verder zag ik volgens mij pas op eBay nog een apple bios voor een hackintosh. Dan is het helemaal een fluitje van een cent.

100.000 is overigens extreem weinig (lees: niet mogelijk). Ik denk dat dit de IOPS waren (IO per seconde). Indien 100.000 writes het maximum was zou de SSD het op zijn maximum snelheid 1 seconde uithouden. ;)

100000 writes klopt wel ongeveer. Alleen is dat per "flash cel". Als je data op een SSD zet wordt de schrijfbelasting door de ingebouwde controller zoveel mogelijk verspreid zodat individuele cellen niet teveel geraakt worden.Daarnaast hebben (vooral duurdere) SSD's extra cellen die ingezet worden als de oude slijten. Grotere SSD's hebben vaak ook een iets langere levensduur.

Tenzij je extreem veel schrijft krijg je ze echt niet zomaar stuk. Meestal pas ver nadat de economische levensduur bereikt is. Op dat moment koop je een nieuwe voor een fractie van het geld...

90% van de tijd werk ik zo met mijn laptop (macbook air wel, daarvoor wast een pro.)
scherm opt werk,
scherm thuis
enkel op verplaatsing wordt hij eens opengeklapt.

hoe heb jij je scherm dan aangesloten, met firewire?

Back